13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    celaeno

Zakelijke computer aanschaffen met prive rekening ivm retourrecht

Hallo mensen,

ik wil een retina iMac kopen voor mijn eenmanszaak, maar wil graag wel 2 weken consumenten retourrecht hebben. Kan ik dan geld overmaken naar mijn prive/consumenten rekening, de computer daarmee betalen en later alsnog op naam van de zaak zetten en dus van de inkomstenbelasting aftrekken en eventueel btw?

Of kan ik net zo goed meteen met mijn zakelijke rekening betalen en als ik de computer retour wil sturen zeggen dat ie voor prive gebruik was?

Wat denken jullie?:)

Bijdrager
    SMTR

Heb je het de belastingdienst al gevraagd?

Bijdrager
    hatolex

Jij doet in het klein wat Multinationals in het groot doen, een soort van belastingconstructie.

Niet verboden wel verwerpelijk.8-)

Bijdrager
    StefanV

De plek waar het geld vandaan komt is niet belangrijk voor Apple wat betreft consumenten recht.
    Het gaat Apple voornamelijk om het feit dat er wel of geen bedrijfsnaam op de factuur staat.

Bijdrager
    computer space

Bedrijfsnaam = privenaam. Scheelt een hoop gedoe.

Bijdrager
    jebman

Grootste verschil is denk ik waar je hem besteld, in de consumenten apple store of de apple store voor bedrijven.
    Waarom zou je willen retourneren. Rustig proberen bij een reseller in de buurt minder gedoe lijkt mij.

Denk je ook nog aan je investeringsaftrek, met een retina imac kom je aan de drempel, met een niet retina imac afh van je specificatie (alhoewel er niet moeilijk wordt gedaan als je op dezelfde factuur ook een timecapsule oid hebt staant). Scheelt toch weer 28% bruto.

Bijdrager
    celaeno

Bedankt voor jullie advies.

Ik heb nooit eerder bij Apple besteld, begrijp ik dat je bij de aanschaf een bedrijfsnaam op moet geven en dan beter je privenaam kan invullen?
    Maar kan je de computer dan nog wel van de belasting aftrekken als er een privenaam op de factuur staat?

Bijdrager
    GrannySmith

Ik ben ZZP’er en mijn accountant heeft me meerdere keren verteld dat het de Belastingdienst (en Apple) geen zier uitmaakt waar je het geld vandaan haalt. Elke rekening is prima. Dus dat is het probleem niet. Wel de factuur. Die moet wel op naam van je bedrijf staan.

Maar ook vertelde mijn accountant dat ook daar niet moeilijk over gedaan wordt, als objectief aantoonbaar is dat je in dit geval de computer, alleen voor de zaak gebruikt. Het gaat dus om het daadwerkelijke gebruik, niet op wiens naam hij aangekocht is. Ik koop af en toe ook – soms per ongeluk – iets met mijn prive betaalpas. En toch kun je die kosten als bedrijfskosten boeken. Wel moet je dan bij de IB aangifte dat vereffenen door prive storting of prive opname goed te boeken.

Bijdrager
    Ethiron

Ja hoor. Als jij voor je kantoor aan huis een Senseo bij de Blokker koopt staat er ook geen enkele naam (behalve die van die lekkere verkoopster) op de bon. Maar die bon kun je gewoon gebruiken om de BTW af te trekken.

Strikt gezien mag dat overigens niet. Maar mijn vader, 40 jaar ZZP’er heeft regelmatig van dit soort bonnen en er wordt nooit moeilijk over gedaan tot nu toe, waarschijnlijk ook door wat grannysmith hierboven zegt.

Moderator
    Night

Bovendien wordt dit soort dingen eigenlijk nooit gecontroleerd, zolang maar enigszins logisch is dat de aankoop voor het zakelijk belang is aangeschaft.
    In geval van een enemanszaak is het helemaal makkelijk, aangezien de naam op de bon ook nog eens de naam van de (enige) eigenaar is.

Bijdrager
    celaeno

Bedankt voor jullie hulp en tips. Er is dus een zakelijke- en een consumenten Apple Store. Ik neem aan dat het dan goed moet gaan als ik met de zakelijke rekening een aankoop doe in de consumenten Apple Store op privenaam :). Hebben jullie misschien nog een tip waar je het beste online een iMac kan kopen, of adviseren jullie gewoon de online Apple Store?

Bijdrager
    Imagic

Ik kan bevestigen dat je gerust op privé naam een Mac kan aanschaffen en aan de belastingdienst kan opgeven als zakelijke kosten. Al mijn Apple spullen koop ik zo. Mijn accountant heeft mij hierin jaren geleden al op gewezen. Gewoon doen dus.

Bijdrager
    jebman

en anders koop je toch de computer over van je zakelijke rekening van jezelf over als privé persoon met fysiek geld overboeken van zakelijke rekening naar privé-rekening. Klopt het perfect in je boekhouding.
    Zelfde kan je ook doe na afschrijving van verkoop afgeschreven iphone/ipad etc tegen restwaarde van bijv 10% naar privé.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.