19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    MFaiq

Zakelijke aankoop macbook annuleren voor levering

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot een bestelling die ik heb geplaatst bij centralpoint.nl. ik heb op 28-11-2016 een bestelling geplaatst bij centralpoint voor een MBP 15″ 512GB touchbar. Zij adverteerden dat als je een ‘Custom order” plaatst, dat de bestelling dan binnen 10 dagen geleverd zou worden. Dus heb ik als aanpassing voor een engels handeling in plaats van een nederlands handleiding gekozen.

Nou was de eerste verwachte leverdatum : 08-12-2016 maar dat veranderde later in 14-12-2016, daarna 18-12-2016, daarna 24-12-2016 en nu in 04-12-2016 wat ook nog niet zeker is.

Ik begrijp dat er soms dingen mis kunnen gaan en dat de bestelling een paar dagen later dan verwacht wordt geleverd, maar dat je meer dan een maand moet wachten, terwijl zij zelf adverteren met binnen 10 dagen wordt het geleverd kan ik niet begrijpen. De reden dat ik juist bij centralpoint mijn bestelling heb geplaatst is dat zij “snel’ konden leveren. Een vriend van mij heeft dezelfde macbook met dezelfde configuratie en kleur iets meer dan een week geleden bij apple geplaatst en heeft hem inmiddels al binnen. Ik heb meerdere malen contact met hen opgenomen maar meer dan ” we zijn afhankelijk van apple, meer kunnen we niks doen’ komen ze niet.

op de vraag dat aangezien mijn macbook toch niet gemaakt is en daarom ik de bestelling wil annuleren zodat ik elders kan bestellen en de macbook sneller geleverd krijg dan bij hen, krijg de antwoord dat dat niet kan omdat ik hem zakelijk heb gekocht en het een BTO is.

1. alleen de handeling is in het engels, voor de rest heeft het de standaard configuratie
    2. Ze kunnen het niet leveren omdat de macbook nog niet gemaakt is, dan kunnen ze toch de bestelling annuleren?

Ik wil graag mijn bestelling bij hen annuleren en elders een bestelling plaatsen. Ik heb ze meer dan een redelijke termijn gegeven voor levering maar daar kunnen ze zich niet aan houden. Wat kan ik nu doen om de bestelling toch geannuleerd te krijgen?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb dezelfde bestelling gedaan 4 dagen eerder dan jij (particulier) en zit er ook nog op te wachten. Er stond inderdaad duidelijk bij de configuratie dat deze niet teruggenomen kan worden, omdat het een BTO is.
    Vanwege de actie van Black Friday (een paar honderd euro voordeel) lijkt het mij geen probleem om er nog wat langer op te wachten.
    Wat is de reden dat jij niet kan wachten? Heb je ondertussen geen Mac waar je je werk mee kan doen? Dan is dat misschien een reden waar je mee aan kan komen (maar hoe bewijs je dat?)…..

Bijdrager
    MFaiq

Bedankt voor je reactie Hansi,

ik heb nergens gezien dat een BTO niet teruggenomen kon worden. De reden dat ik mijn bestelling bij hen wil annuleren is omdat hun geclaimde levertijd niet haalden en na meerdere malen contact te hebben opgenomen met hen nog steeds niet duidelijk is wanneer ik de macbook kan verwachten. Wat betreft de paar honderden euro’s dat zij goedkoper zijn klopt, maar ze waren en zijn niet de enige die die prijzen hanteerden. Mijn voornaamste reden was de levertijd en daar is geen duidelijkheid over. Ik begrijp dat ze afhankelijk zijn van apple, maar een beetje duidelijkheid verschaffen zou fijn zijn. Ik weet dat er in het begin bij een nieuw apple product een ‘te kort’ is, maar onderhand worden door verschillende bedrijven de MacBooks binnen aanzienlijke tijd geleverd. Mijn oude MBP is kapot waardoor ik moet wachten op deze mac. Hoe sneller ik die heb, hoe sneller ik kan doorwerken.

Bijdrager
    penseel

Nou was de eerste verwachte leverdatum : 08-12-2016 maar dat veranderde later in 14-12-2016, daarna 18-12-2016, daarna 24-12-2016 en nu in 04-12-2016 wat ook nog niet zeker is.

04-12-2016 dit klopt toch niet is al geweest.

Bijdrager
    MFaiq

Sorry het had 04-01-2017 moeten zijn.

Bijdrager
    MFaiq

Ik heb met Apple gebeld en zij vertelden mij het volgende:

1. ‘Custom orders” duren altijd LANGER dan de standaard configuratie orders, Dus begreep de Apple medewerker niet waar zij de 10 dagen levertijd vandaan hebben gehaald.

2. Wanneer een reseller een order plaatst bij Apple krijgen ze ALTIJD een indicatie wanneer ze de bestelling kunnen verwachten, het kan met een paar dagen uitlopen maar niet veel meer dan dat. Dus dat ze mij geen indicatie kunnen geven over wanneer ik het kan verwachten klopt niet. Ik vroeg ook of zij steeds de verwachte levertijd wijzigen zoals ik die zie op mijn account bij Centralpoint zei de medewerker nee, wij geven 1 maal een indicatie, dat steeds wijzigen van de verwachte leverdatum komt niet van ons.

3. Ten derde zei de medewerker van apple dat een reseller een order can cancelen als de order nog niet gemaakt is, maar dat moet de reseller zelf doen en een klant van de reseller kan dat niet doen.

Wat ik hieruit opmaak is dat centralpoint met hun mooie “Aangepaste configuratie binnen 10 dagen geleverd” klanten wou trekken wetende dat ze die levertijd toch niet zouden kunne halen en nu de bestelling niet willen annuleren zodat ze geen omzet mislopen.

Bijdrager
    McPim

Heel vervelend, maar het staat er toch vrij duidelijk.. Dat Centralpoint de levertijd blijft opschuiven is wel slecht van ze inderdaad. Ik zou ze even met deze info van Apple confronteren.

Bijdrager
    MrHammond

10 Dagen levertijd voor een BTO configuratie (al is het een standaard-configuratie uit een ander land) vind ik wel heel gedurfd voor Apple-producten bij een derde aanbieder… Zelf ook die ervaring gehad: “levering in 1-2 weken” voor mijn MacBook Pro in 2009 (NL-versie ipv Zwitserse of Engelse versie) werd ook 4 weken uiteindelijk (met hetzelfde argument: “we zijn afhankelijk van Apple”, welkom in de wondere wereld van Apple!
    En natuurlijk de iPhone SE: levering in 10 dagen werd uiteindelijk 2½ maand…

Beetje stom van Centralpoint inderdaad om daarmee te adverteren, of je er juridisch iets mee kan, kan ik je niet vertellen, daarvoor heb ik geen kennis van zaken. Dat een BTO niet te cancelen valt, is uit mijn ervaring wél heel normaal.

Bijdrager
    SunKeeper

Dus wat leren we eruit?

Altijd directa bij de bron bestellen, die zit het dichtst op het vuur. (Apple Online Store) Andere toko’s zijn toch dozenschuivers die voor elk product dezelfde manier van leveren hanteren en van een basisprincipe ”dan-en-dan-verwacht” uitgaan. Lukt het niet, jammer voor de klant.

Bijdrager
    GauloisesNL

Ik denk dat je toch eigenlijk mag verwachten dat Centralpoint hier wel degelijk fout zit en jij je order mag annuleren.
    Er wordt een verwachting gewekt dat jouw bestelling ongeveer binnen 2 weken geleverd zal worden, dat is ook de reden dat je hem daar hebt besteld, los van de prijs.
    Natuurlijk kunnen er altijd omstandigheden zijn waarom iets niet geleverd (kan) worden, maar daar mag de consument nooit de dupe van worden.
    Net zoals bij het ‘bestellen’ van een auto mag je als de levering fors uitloopt de opdracht annuleren, BTO of niet.
    Net zoals in dit geval 2 weken of 2 maanden vind ik een nogal groot verschil.

Bijdrager
    GauloisesNL

Ter aanvulling uit de wet ‘Oneerlijke Handelspraktijken’.

De verkoop van producten of diensten mag niet misleidend of agressief zijn. Dit staat in de Wet OHP (Oneerlijke Handelspraktijken). De wet geldt voor alle ondernemers. Dus voor de bakker, voor de bank bij wie u een hypotheek afsluit, maar ook voor een fabrikant die reclame maakt voor zijn nieuwe zuinige auto en de aanbieder van een datingsite.

Misleidende verkoop: wat mogen ondernemers niet doen?

Reclame maken voor producten die niet beschikbaar zijn. Dit worden ook wel ‘lokkertjes’ genoemd.

Bijdrager
    Shmoo

Wat je wel zeker weten kunt doen is 70% van je aankoopbedrag terugvragen totdat deze machine geleverd is.

Als men dan toch zo graag wilt vasthouden en je in de hoek van zakelijke transacties wilt stoppen alleen omdat zij er dan een voordeel bij hebben. Voor zakelijke transacties is het totaal niet gebruikelijk dat je de factuur van producten en diensten die in back-order staan al voor 100% voldoet. 30% aanbetaling is in dat soort zaken dan veel gebruikelijker omdat dit bedrijf morgen failliet kan gaan en jij dan 100% je geld kwijt bent.

Bijdrager
    Ziegler

Begrijp ik nu dat je deze MacBook al betaald hebt? Waarom betaal je voor een product waarvan de levertijd (circa?) onduidelijk is? Ik vind dat je deze aankoop mag cancelen, maar als je al betaald hebt, hebben ze je bij de spreekwoordelijke ballen.
    Daarom betaal ik dat soort zaken nooit vooruit. Een pizza lukt nog wel, maar een laptop? Nee dus.

Bijdrager
    SunKeeper

Niet voor niets dus dat het regelmatig fout gaat. Mensen doen dat ook op Marktplaats bij volslagen onbekenden.

Bijdrager
    Shmoo

Het is gewoon verbazingwekkend hoeveel mensen er schijnbaar zijn die dit soort dingen kopen op hun bedrijfsnaam omdat het zogenaamd een zakelijke aankoop is. Alsof dat ook maar iets uitmaakt wanneer je gewoon de transactie kunt overleggen. Ja voor dit soort bedrijven (resellertjes) wel want jij geeft hun daarmee de optie tot het verzinnen van eigen voorwaarden die jij niet leest maar waar je je toch aan moet houden. Je valt dan niet onder het consumentenrecht en mag het zelf gaan uitzoeken. Bij A-Mac hebben ze daar ook zo’n handje van. Adverteren met 3 jaar garantie en terwijl je gaat afrekenen willen ze heel veel informatie van je hebben zodat ze in de computer een profiel van je kunnen maken. Bedrijfsnaam? Sure… Vul maar in en wanneer je de deur uitloopt hebt je die spulletje gekocht op naam van je bedrijf en 16 maanden later sta je in de winkel te kijken dat je maar een jaar garantie hebt omdat 3 jaar alleen voor consumenten is.

Je kunt zo’n aankoop ook gewoon doen op Jan Pietersen en de factuur daarna in de boekhouding van JP Design en sexy Animations BV stoppen. Er is geen Henkie bij de belastingdienst die daar een probleem van zal maken. Medewerkers van de belastingdienst zijn ook gewoon mensen en die kunnen heus wel beoordelen dat een factuur op jouw naam en een computer van dit kaliber tot je ‘ontwerp’ bedrijf toebehoren.

Het wordt natuurlijk wat anders wanneer jij 8 duzend flessen rode wijn koopt op naam van Jan Pietersen en die stop je in de boekhouding van je ‘ontwerp’ bedrijf. Dan zou je waarschijnlijk moeten uitleggen dat je echt geen drankprobleem hebt tijdens een controle.

Bijdrager
    MFaiq

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor alle reactie’s.

Centralpoint heeft mij het volgende gestuurd: “excuses voor de verwarring en vertraging. We kunnen je zoals gezegd 2 opties bieden. Wachten op je levering, of de levering naar ons laten omzetten en dan crediteren bij binnenkomst. Dat laatste is dan al een uitzondering.

Apple levert aan resellers via een distributiepunt. Niet rechtstreeks. Een normale Custom order wordt door ons gemiddeld genomen altijd binnen 2 weken geleverd. Dit is echt een bijzondere situatie.”

Blijkbaar is mijn situatie een ‘bijzondere’ situatie terwijl andere fora’s volzitten met dergelijke klachten over te lange en onzekere levertijden.

Enige optie nu is dat ik moet wachten tot zij de macbook ontvangen, en ik mijn geld daarna pas terugkrijg en zij die macbook aan iemand anders geven.

Ik zal dit maar aannemen want ik heb geen vertrouwen meer in hun klantenservice mocht er in de toekomst iets mis gaan. Ik moet nu dus NOG langer wachten. Eerst wachten tot zij de macbook ontvangen zodat ik mijn geld terugkrijg en daarna kan ik pas een bestelling plaatsen ergens anders en dus weer wachten:(

Bijdrager
    McPim

Nou, je bent ook niet snel tevreden te krijgen:roll: Ze geven je de optie om je geld terug te krijgen (coulant!) dus wat is het probleem? Ja dat duurt even maar ondertussen kun je toch vast ergens anders een nieuwe bestellen? En als je haast hebt: jouw model is niet op voorraad bij de Apple Stores in NL, wel bij de Mediamarkt Alkmaar (zilver) of Alphen (grijs).. Staat ie morgen op je bureau.

Bijdrager
    MFaiq

Hallo McPim,

Tevreden ben ik zeker niet nee, aangezien het allemaal nog langer gaat duren. En de optie om ondertussen ergens anders alvast een macbook te kopen kan ik ook niet doen. Ik weet niet wat uw financiële situatie is maar ik kan niet weer effe €3300,- aftikken. Ik moet dus wachten tot ik eerst MIJN geld terugkrijg.

Bijdrager
    McPim

Ik las dat je hem zakelijk gekocht had en nam aan dat dat dus niet zo’n probleem zou zijn, maar ik kan uiteraard niet in je boekhouding kijken… En dan nog iets: volgens mij krijg je op dit moment nergens die Macbook met de 10% korting die je bij Centralpoint kreeg. Als je dus pas een nieuwe kunt bestellen als je je geld terug hebt moet je nog langer wachten dan je nu moet én je gooit €300 weg. Ik snap dat je boos bent op Centralpoint, maar dat lijkt me zakelijk gezien niet heel slim.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.