30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    joerideleebeeck

You need to restart your computer

Mijn MacBook stond al enkele uurtjes gewoon idle te draaien terwijl ik op mijn andere computer aan het werk was.
    Opeens wordt het scherm donkerder en verschijnt een bericht: ‘You need to restart your computer.”

Op dat moment hing mijniPhone aan de Mac, dus ik wou er onmiddellijk een foto van nemen als ‘bewijsmateriaal’ aangezien een screenshotje niet werkte. Ik heb met m’n iPhone twee foto’s kunnen nemen toen die ook ineens uitviel…

Ik heb daarna direct opgezocht wat er fout zou kunnen zijn, en dat bleek een kernel panic te zijn.

Ik heb nu de MacBook opnieuw opgestart, maar kan ik dit in de toekomst voorkomen? En kan ik te weten komen wat juist deze kernel panic veroorzaakte?
    Zou deze fout iets te maken hebben met het ineens uitvallen van mijn iPhone, of was dat louter toeval?

Ik draai 10.5.7, en op de iPhone 3.0
    (Ik heb recent wat netwerk / internet problemen gehad waardoor ik nog geen tijd / zin heb gehad om te updaten.)

Edit: plaatjes stonden ondersteboven…:)

Bijdrager
    1984

kernel panic de vastloper
    Als het goed is zul je dit nooit tegenkomen, maar wanneer Mac OS X totaal de kluts kwijt is kun je deze mededeling zien verschijnen:
    Hier helpt dus niets anders dan de aan- en uitknop een aantal seconden intgedrukt te houden tot de Mac uitgaat.

Bijdrager
    raptorNL

Jep, zelfs een Unix systeem kan crashen.:)

Wat je zou kunnen proberen is via Console.app (in /Application/Utilities) te kijken of er iets in de systeem logs staat. Mocht er iets zijn vastgelegd over de crash, is het daar te vinden. Al kan die informatie (vooral voor een leek) nogal overweldigend zijn. Als je er niet uitkomt, kun je altijd hier stukken van je logs posten, kunnen wij er naar kijken.

Bijdrager
    R-Flow

Console kan in dit geval een goede indicatie geven van wat er mis was. Kernel Panics komen vaak voor als er een hardware conflict is. Maar ook plugins en extensies van derden (software) kunnen dit veroorzaken.

Bijdrager
    joerideleebeeck

In de map /Bibliotheek/Logs/PanicReporter staat er ook nog een kernel panic log, en daar staat het volgende:

BSD process name corresponding to current thread: FancontrolDeamon.

Is dit dan de boosdoener?

De console maakt me maar weinig duidelijk.
    [code:1:ba681f6260]9-08-09 9/08 Week 32 02:28:27 com.apple.launchd[1] (com.apple.UserEventAgent-LoginWindow[126]) Exited: Terminated
    9-08-09 9/08 Week 32 02:28:27 com.apple.launchctl.Aqua[140] launchctl: Please convert the following to launchd: /etc/mach_init_per_user.d/trial_expired.plist
    9-08-09 9/08 Week 32 02:28:27 com.apple.launchd[137] (com.apple.AirPortBaseStationAgent) Unknown key for boolean: EnableTransactions
    9-08-09 9/08 Week 32 02:28:27 com.apple.launchd[137] (org.x.startx) Unknown key for boolean: EnableTransactions
    9-08-09 9/08 Week 32 02:28:29 com.apple.launchd[137] (0x100ee0.open) Failed to check-in!
    9-08-09 9/08 Week 32 02:28:31 Dock[155] _DESCRegisterDockExtraClient failed 268435459
    9-08-09 9/08 Week 32 02:28:44 com.apple.launchd[137] (net.sourceforge.tvshows[142]) Exited with exit code: 255 [/code:1:ba681f6260]

Heeft deze kernel panic dan iets te maken met het uitvallen van m’n iPhone? (die op dat moment dus via usb aan de mac hing) Als dat zo is, dan veroorzaakt die panic toch een error op de USB aansluitingen waardoor er misschien gegevens kunnen verloren gaan op externe schijven? Of is dat te ver gezocht?

Bijdrager
    j.appleseed

Apple zegt: Mac’s Don’t Crash
    Ik zeg: Mac’s do crash very often.

Ben je het met me eens

Moderator
    unSOUND
    ”nickbouwhuis”

Apple zegt: Mac’s Don’t Crash

Waar zegt Apple dat ? Dat fanboys het roepen weet ik wel, maar volgens mij heeft Apple het nooit beweerd…

Maar vaak kan ik niet echt beamen. In mijn jaren van Mac gebruik heb ik denk ik 3 Panics meegemaakt, waarvan ik er één zelf heb veroorzaakt, één kwam door slecht Ram, en die derde heb ik nooit kunnen verklaren…

Bijdrager
    kx22

Alles wat met elektronica is kan crashen. Software en Hardware zijn nou eenmaal 2 hele aparte dingen die heel goed moeten samenwerken.

In reclame van Apple (ik had eens een heel rijtje reclames achter elkaar gekeken) wordt er volgens mij wel beweerd dat de Apple niet vastloopt (door die jongen van diehard 4.0).

Bijdrager
    Oppie
    ”nickbouwhuis”

Ik zeg: Mac’s do crash very often.

Onderschrift:

Heb geen mac

Waar baseer je je dan op?

Apple zal natuurlijk wel uitkijken om zo’n claim te maken: alle computers (kunnen) crashen!

Moderator
    unSOUND

Wat er wel is beweerd, is dat het vastlopen van een enkel programma niet het hele systeem in de weg zit, en dat je een enkel programma geforceerd kunt herstarten terwijl de rest van de software gewoon door kan werken. Dit terwijl in die periode het bij Windows nog het geval was dat als een enkel programma vast liep, de hele machine vast stond.

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”unSOUND”

Wat er wel is beweerd, is dat het vastlopen van een enkel programma niet het hele systeem in de weg zit, en dat je een enkel programma geforceerd kunt herstarten terwijl de rest van de software gewoon door kan werken. Dit terwijl in die periode het bij Windows nog het geval was dat als een enkel programma vast liep, de hele machine vast stond.

Dat gebeurt bij Windows vaak nog steeds… Alleen de reset-knop van de machine of de magische ctrl-alt-del combinatie is dan de redding.

Het lijkt mij dat zo’n kernel panic dus wat te vergelijken valt met de BSoD windows variant?
    En zo’n bluescreen is ook niet bepaald gezond voor je computer, en dat probeer je dan ook te vermijden. Maar kan ik nu zo’n kernel panic vermijden door die Fan Control app te verwijderen? Of ligt het daar niet aan? Of is het een eenmalige fout die af en toe wel eens kan voorkomen?

Bijdrager
    vogel

Is dit stukje uit Console afkomstig van de file panic.log?

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

je kan niet zeggen of het van iPhone komt, het kan net zo goed door de USBController komen die voor een kernel panic zorgt. Dan lijkt de iPhone voor de eindgebruiker nog steeds de boosdoener te zijn. Ik had in het verleden met een PowerMac G5 vaak probelemen met een externe harde schijf die aankoppelde. Het probleem heb ik nooit gevonden helaas maar wel opgelost door de schijf te koppelen via de USB-hub in het toetsenbord.

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”vogel”

Is dit stukje uit Console afkomstig van de file panic.log?

Het stukje dat ik eerder gepost heb en in code staat komt van de console app.

De PanicReporter log geeft vele hexadecimale foutmeldingen waar ik maar weinig aan uit kan. Er staat wel één ‘normaal’ zinnetje tussen:
    “BSD process name corresponding to current thread: FancontrolDeamon. ”

Ik wil de rest van die log ook posten als je daar wat aan hebt…?

Bijdrager
    syltheboy
    ”.joeri.”

Dat gebeurt bij Windows vaak nog steeds… Alleen de reset-knop van de machine of de magische ctrl-alt-del combinatie is dan de redding.

Die magische ctrl-alt-del cominatie moet ik nog vrijwel dagelijks gebruiken bij de pc van m’n vader. Meestal is dit als ik iTunes heb draaien en ik deze melding krijg: ‘Programma reageert niet.’

Bijdrager
    vogel
    ”.joeri.”

De PanicReporter log geeft vele hexadecimale foutmeldingen waar ik maar weinig aan uit kan. Er staat wel één ‘normaal’ zinnetje tussen:
    “BSD process name corresponding to current thread: FancontrolDeamon. ”

PanicReporter, juist ja. Dat is veranderd in Leopard. Is ook al een tijd geleden dat ik voor het laatst een panic heb gezien…
    Daar staat niet zoiets als: kernel loadable modules in backtrace? Meestal kan je daar de oorzaak vinden.

Bijdrager
    241

Ik heb dit zelf ook al ongeveer 3-5 keer gehad:( (sinds april vorig jaar, toen ik overstapte naar Mac)

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”vogel”

Daar staat niet zoiets als: kernel loadable modules in backtrace? Meestal kan je daar de oorzaak vinden.

Dat speciefieke zinnetje staat er niet in, backtrace alleen komt er wel in voor.

Backtrace (CPU 1), Frame : Return Address (4 potential args on stack)
    0x56ab7968 : 0x12b4c6 (0x45ec20 0x56ab799c 0x13355c 0x0)
    0x56ab79b8 : 0x1ab0fe (0x468ecc 0x14351c 0xe 0x468678)
    0x56ab7a98 : 0x1a1703 (0x56ab7ab0 0x7fffffff 0x56ab7bd8 0x14351c)
    0x56ab7aa8 : 0x14351c (0xe 0x48 0x6c60010 0x10)
    0x56ab7bd8 : 0x12fdc2 (0x2438a6c 0x1 0x56ab7c88 0x142281)
    0x56ab7c08 : 0x12fde1 (0xc8 0x1 0x56ab7c48 0x12fdc2)
    0x56ab7c28 : 0x3f5428 (0xc8 0x30003 0xa0cb784 0x3f0838)
    0x56ab7c68 : 0x3f552e (0x15eed300 0x29 0x56ab7ca8 0xa7ccb80)
    0x56ab7c98 : 0x3f5631 (0x15eed300 0x28 0xa7ccb80 0x40f8e6)
    0x56ab7cc8 : 0x40f955 (0x15eed300 0xa7ccb80 0x0 0x177e1200)
    0x56ab7ce8 : 0x413c56 (0x177e1200 0x177e2dc0 0x0 0x123bf7)
    0x56ab7d38 : 0x413e09 (0x177e2dc0 0x4 0x0 0xe00002c2)
    0x56ab7d58 : 0x43f5de (0x177e2dc0 0x53d0c0 0x2c 0x0)
    0x56ab7d78 : 0x189f48 (0x6bcc460 0x164f5a80 0x56ab7dac 0x11dd27)
    0x56ab7db8 : 0x12d4d6 (0x164f5a58 0x164e6b9c 0x0 0x0)
    0x56ab7df8 : 0x1264fa (0x164f5a00 0x0 0x6c 0x56ab7ee4)
    Backtrace continues…

BSD process name corresponding to current thread: FanControlDaemon

Mac OS version:
    9J61

Kernel version:
    Darwin Kernel Version 9.7.0: Tue Mar 31 22:52:17 PDT 2009; root:xnu-1228.12.14~1/RELEASE_I386
    System model name: MacBook5,2 (Mac-F22788AA)

System uptime in nanoseconds: 103724430486729
    unloaded kexts:
    (none)
    loaded kexts:

*allemaal kext bestanden en drivers*

Bijdrager
    vogel

Kan ik ook weinig mee. Het enige dat me opvalt is die fan module daemon, maar ook daar heb ik geen idee van wat dat is.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Dat is een programma om je fan’s zelf te ‘beheren’, hoe hard ze moeten blazen bij bepaalde temperaturen. Maar ik gebruik dat eigenlijk niet, dus deleten die handel…

bedankt voor je hulp :)

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Ik zou het niet direct verwijderen. Het kan resulteren in dat je je hele mac opnieuw moet installeren. verdiep je ff in de materie wat je moet doen om alles weer normaal te krijgen. Ik had al een vermoeden dat dit mis kon/kan gaan maar lees hier ff

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=285182

Bijdrager
    R-Flow

Fan Control is een programma geschreven door derden om je de koeling van je Mac mee te reguleren. Maar goed ik zou eerst wel alles naar de standaard herstellen voordat je het van je Mac afhaalt.

Kans dat dat de oorzaak is van je problemen.

http://www.lobotomo.com/products/FanControl/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In principe regelt Mac OS-X de fan’s al reeds.
    Waarom dan weer zo’n extra tooltje?
    Dat is het zelfde als twee gaspedalen voor één motor. Dat geeft een conflict.

In ieder geval was het dit tooltje (thread) dat liep op het moment van de kp.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    ”hendrik

In principe regelt Mac OS-X de fan’s al reeds.
    Waarom dan weer zo’n extra tooltje?
    Dat is het zelfde als twee gaspedalen voor één motor. Dat geeft een conflict.

Zelf ben ik ook geen voorstander van zulke tools maar de MacBook’s willen wel eens heel erg heet worden wanneer je deze langdurig op schoot zou houden. De MB is gemaakt om te gebruiken op een tafel waardoor de warmte kan worden afgegeven aan een tafelblad wat dient als koelelement. Op schoot, bank of in bed waar mensen ook laptops gebruiken worden de MB veel te heet (mijn vorige kon ik niet op schoot houden). Een oplossing is door een applicatie te gebruiken die je MB koeler houdt door de fans veel eerder te laten draaien. Hiervoor is deze tool ontwikkeld maar waarom het gebruikt wordt in een Mac Mini, iMac of Mac Pro is mij ook geheel onduidelijk.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Onder andere om deze reden dus.
    Of ook om de MacBook soms iets stiller te laten zijn, door de fans wat zachter te laten draaien.

Bijdrager
    R-Flow
    ”.joeri.”

Of ook om de MacBook soms iets stiller te laten zijn, door de fans wat zachter te laten draaien.

Vreemd joh dat je nu met een onstabiel systeem zit.:evil:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”.joeri.”

Onder andere om deze reden dus.

Dit soort tools zijn vast niet ontworpen om je Mac warmer te maken, want dat gebeurt dus als je de fans langzamer zet.
    Ik zou nu gewoon even uittesten wat er gebeurt als je deze tool uitschakeld of verwijderd.
    Wij gaan er nu vanuit dat dit de oorzaak is, maar dat hoeft niet perse.
    Een KP kan vele oorzaken hebben waaronder niet goed werkend RAM.

Bijdrager
    Erich

Ik heb dezelfde melding. Maar als ik reboot komt het scherm weer gelijk..
    Eerst komt het witte scherm met het apple logo, en dan word het gelijk wat donkerder en komt de melding weer.. Hoe vaak ik ook probeer te rebooten, de melding blijft steeds maar komen.
    Ik heb geprobeerd om een Mac OS X install disc erin te doen om alles opnieuw te instaleren, maar ook dat lukt niet, hij blijft de fout maar aangeven.
    Wat nu?

Bijdrager
    Erich

*edit
    Ik heb al geprobeerd om de accu eruit te halen en er weer ingedaan en vervolgens 20 sec de powerknop in te houden totdat er een rare toon komt.
    Ook geprobeerd alt+cmnd+p+r.
    Vervolgens opstarten met shift..
    Alles wat ik op het forum kon vinden.. Nog steeds geen resultaat.. wat nu?

Bijdrager
    Obi

Kun je opstarten vanaf de OS installatie DVD?

Zo ja, start dan disk utility op en controleer de HD waar het OS opstaat, een defecte HD kan dit soort problemen
    veroorzaken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.