30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Yosemite op iMac 2008, verstandig?

Hallo, ik heb een iMac uit eind 2007/begin 2008 en die draait op Mountain Lion. De iMac is erg traag de laatste tijd. Ik weet t, tis geen nieuwe meer. Ik krijg vaak de melding om te upgraden naar 10.10 Yosemite. Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen met Yosemite? Draait dat sneller en stabieler dan ML? Is het raadzaam om te upgraden naar 10.10? Ik weet bijvoorbeeld dat 10.6 veel sneller draaide dan 10.5. Is die vergelijking ook bij 10.10 tov 10.9?

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb het nog niet gedaan maar ik weet wel dat Mavericks goed/beter draait op die machine dat Mountain Lion.

Aangezien je nu al veel problemen hebt zou ik wel een clean install doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

10.6 tov 10.5 is ongeveer als 10.8 tov 10.7. Verder is Mavericks (10.9!) net weer wat stabieler dan Mountain Lion (10.8!).

Yosemite (10.10) draait op onze iMac (mid 2007) uitstekend. Het ding is wel traag inderdaad, maar ik heb het idee dat dit aan andere zaken ligt. Na een clean install was hij weer als nieuw, maar inmiddels lijkt hij weer terug bij af (niveau Mavericks zonder clean install). Uiteindelijk lijkt het dus vergelijkbaar, ik heb totaal geen negatieve ervaringen vernomen binnen het gezin met Yosemite op zowel die oude als recente hardware (iMac 2007, MacBook Pro’s 2010, 2011, 2014).

Bijdrager
    Hydræ

Ik zou ook eerst beginnen met een schone installatie. Heb zelf een iMac uit 2009 en die draait perfect op Mountain Lion. Yosemite gebruikt veel kleinere lettertypes, ik vond het persoonlijk lastiger lezen. Ik heb met Diskmaker X een opstartbare USB stick gemaakt, zodat een herinstallatie van je mac een fluitje van een cent is. Daarna kun je zelfs nog een Time Machine backup terug zetten zodat alle bestanden en instellingen terug staan zoals het was.

Bijdrager
    avanti

Ik zei wel Mountain Lion maar klopt, ik heb er Mavericks op draaien. Dat heb ik gedaan met een schone installatie en toen was ie inderdaad lekker snel. Maar in de loop van tijd wordt ie alsmaar trager en is de beruchte standbal iedere keer van de partij. Nu kan ik idd wel weer een schone installatie uitvoeren maar dat zal weer een tijdelijke versnelling zijn. Het kon zijn dat Yosemite beter zou werken dan Mavericks. Is dat jullie ervaring ook?

Geblokkeerd
    Anoniem

Je krijgt geen merkbaar sneller systeem door Yosemite te installeren denk ik. Het kan zijn dat er functies in Yosemite zitten die je wil hebben, maar anders kun je ook wel op Mavericks blijven. Als je echt een sneller systeem wil moet je naar dingen als SSD’s en werkgeheugen kijken vrees ik.

Bijdrager
    avanti

Ik merkte bij upgraden van 10.5 naar 10.6 dat ie veel sneller en stabieler draaide. Vernam dat Snow Leopard herschreven was en ook veel minder ruimte in beslag nam. Had gehoopt dat het ook hier het geval zou zijn. De iMac doet het best nog goed maar is vaak niet vooruit te branden. Ik merk vooral wanneer je m niet af sluit maar op de sluimer laat staan dat ie veel langzamer wordt

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik vraag me af waarom Yosemite na de schone installatie (toen lekker snel) steeds trager is gaan worden.
    Dat gebeurt bij Windows hoor en lees ik steeds.
    OSX onderhoudt zichzelf, heeft geen vollopend register e.d., dus dat gaat altijd goed. Of is dat bij het nieuwe systeem niet meer?

Bijdrager
    avanti

Ik snap dat ook niet. Ik had toen de laatste keer Mavericks geinstalleerd door een schone installatie. Lekker snel. Maar nu wordt ie veel trager. Ik houdt de mac goed schoon maar blijft trager worden. Soms denk ik wel es om de iMac opnieuw te installeren met SL. Maar ja, dan draaien niet alle programma’s meer. Tips om m weer sneller te krijgen? Zonder meer geheugen en dat soort dingen want ik ga daar niet meer in investeren. Dan beter sparen voor een nieuwe(re) iMac

Bijdrager
    Shmoo

Tijden veranderen een Mac die niet langzaam wordt is verleden tijd. Nu worden Macs ook gewoon langzaam na een x. aantal jaar alleen plaatsen wij nu SSD schijven om de Mac weer een push te geven daar waar wij vroeger alleen het RAM geheugen vergrootte.
    Ik zien mensen een SSD plaatsen in een 6+ jaar oude machine niet omdat de HD stuk is gegaan en vervangen moet worden maar gewoon omdat ze die machine weer snel willen maken en ze denken dat een Mac 10 jaar moet meegaan? geen idee…

Alleen als je dit soort dingen zegt op OMT maak je je niet populair bij de boys en moet je uitkijken dat je geen dode muis in je inbox krijgt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Volgens mij was het installeren van Office for Mac een omkeerpunt van de snelheid bij de herinstallatie van onze iMac. Die suite is een soort virus dat zich voordoet als het bekende Office wat je kent van Windows. Altijd maar weer identiteiten controleren, zoeken naar updates en vooral veel vastlopen.. Ik denk dat dit het soort dingen zijn die zo’n computer nou net niet meer kan hebben op zijn leeftijd.

Gelukkig is hij niet meer de primaire computer in huis, dus kan hij lekker leeg gehouden worden. Het lijkt niet meer mogelijk er teveel van te vragen..

Bijdrager
    avanti

Ik gebruik de iMac hoofdzakelijk voor de Jukebox (iTunes) en iPhoto. Je doet alsmaar meer op je iPhone en laptop maar goed, de iMac blijft een mooi apparaat vorral het scherm.

Geblokkeerd
    Anoniem

Die van ons is inderdaad ook voornamelijk een bewaardoos voor foto’s en muziek. Ook een centraal ding waarmee iedereen zijn telefoon synchroniseert. Af en toe wordt hij nog gebruikt als agenda of adresboekje en mijn zusje speelt er Minecraft op. Dit alles doet hij eigenlijk prima, hoewel het maken van backups wel noodzakelijk is als je belangrijke data op een zeven jaar oud harde schijf hebt staan…

Traagheid is jammer, maar in onze situatie zou het kopen van een nieuwe eigenlijk niet de moeite waard zijn (totdat hij het begeeft).

En laat het @Shmoo niet horen, maar een SSD zou het ding echt goed doen. Programmaatjes openen gaat dan net even sneller en dat zou hem weer wat relevanter kunnen maken in de wereld van iPhones, iPads en nieuwere laptops. Misschien als de HD het begeeft.

Sleutelbeheerder
    Night

Hoeveel werk het ook is en hoe vaak ook gezegd wordt dat het bij OSX niet nodig zou moeten zijn, toch blijkt het raadzaam eens in de zoveel tijd een compleet vers systeem te installeren en daarna alle gebruikte apps weer opnieuw te installeren. De data kun je dan vanuit een TimeMachine backup terughalen. Dat is echt de enige manier om je machine weer helemaal vers en zo snel als mogelijk te maken zonder te grijpen naar methoden als een SSD of extra geheugen te plaatsen.

Voor wat betreft het OS; ik zou persoonlijk nooit gaan voor meer dan 2 versies boven de versie waarmee de machine was uitgerust toen je hem kocht.
    Kocht je de machine met OSX 10.6 erop zou ik dus niet verder gaan als 10.8 om de combinatie machine/OS werkbaar te houden, ook als het wèl technisch mogelijk is. Nadelig is dan wel dat je op een gegeven moment niet meer de meest recente versie van bepaalde software kunt draaien. Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Night op 28 december 2014

ik zou persoonlijk nooit gaan voor meer dan 2 versies boven de versie waarmee de machine was uitgerust toen je hem kocht. Kocht je de machine met OSX 10.6 erop zou ik dus niet verder gaan als 10.8 om de combinatie machine/OS werkbaar te houden, ook als het wèl technisch mogelijk is.

In het geval van de 2008 iMac van TS was het OS dat ermee kwam 10.5. Zou je dan liever 10.7 draaien dan 10.8? Volgens mij gaat de regel niet altijd op.. Daarbij komen de nieuwe OS versies nu jaarlijks uit en dat is wel een groot verschil met vroeger, vooral omdat ze dan onderling minder gaan verschillen.

Er zit wel een waarheid in, net als met iOS apparaten werken de oude versies het beste. Er zijn nog genoeg mensen die zweren bij Snow Leopard en dat kan ik best begrijpen.

Bijdrager
    avanti

Dat gaat bij ons precies het zelfde Sunapple. Precies dezelfde taken. Maar ook inderdaad, als je het bij een OS houdt die niet veel nieuwer is dan de versie toen je m kocht zou beter zijn alleen draaien daar niet de software op die ik er nu op heb draaien. Dus is dat geen optie. SSD zou heel mooi zijn idd. Merk wel dat wanneer je nieuwe OS er op zet dat ie toch vaak weer als een zonnetje draait. Maar voor hoelang…

Geblokkeerd
    Anoniem

Vooral iTunes die dus gebruikt wordt voor synchroniseren wordt dan leidend voor welke OS versie je moet draaien. iOS 8 wil iTunes 12 en die heeft weer 10.7.5 of hoger nodig. Volgend jaar wordt dat dan allemaal weer een nummertje hoger en ineens zijn verschillende Macs niet meer geschikt om je iPhone of iPad mee te synchroniseren.. It’s the ciiiiiiircle of life.

Bijdrager
    avanti

Zo werkt dat inderdaad. Slim… Zo wordt je verplicht om mee te gaan met de stroom hehe

Bijdrager
    makasa

Ik heb een 2007 iMac met SSD die prima op Yosemite draait. Installeer gewoon alleen de Apps die je gebruikt. Je gaf aan dat dat er eigenlijk maar 2 zijn.

Bijdrager
    iMad
    sunapple op 28 december 2014

Vooral iTunes die dus gebruikt wordt voor synchroniseren wordt dan leidend voor welke OS versie je moet draaien. iOS 8 wil iTunes 12 en die heeft weer 10.7.5 of hoger nodig. Volgend jaar wordt dat dan allemaal weer een nummertje hoger en ineens zijn verschillende Macs niet meer geschikt om je iPhone of iPad mee te synchroniseren.. It’s the ciiiiiiircle of life.

Zo simpel is het natuurlijk niet.

Het is niet alleen iTunes, meerdere programma’s die tegelijk iets uitvoeren, vergen meer van een systeem.
    Meer data wordt op verschillende momenten weggeschreven of opgevraagd door het systeem en de software.
    De HDD is meestal de veroorzaker waardoor het systeem trager is of wordt.

Door de tijd werden de harde schijven steeds sneller en de controllers ook.
    Wel kunnen we de interne HDD vervangen, maar helaas niet de controllers.
    Alleen levert het bijna geen voordeel op als je een interne HDD SATA 3 vervangt door een SATA 6.
    De controller blijft SATA 3, wel is meer verschil merkbaar bij het plaatsen van een SSD, omdat op een andere manier met de data omgaat dan een HDD.

Als je dan kijkt waarop je Yosemite kan installeren (helaas niet gebruik kan maken van alle mogelijkheden), is dat op zich niet zo slecht.
    Nieuwe mogelijkheden betekenen vaak ook andere hardware onderdelen die niet aanwezig zijn in de oudere Mac”s.
    Vanaf iMac 2007 en MacBook Pro 2008 kan je Yosemite installeren, dat vindt ik niet slecht, juist heel goed.

Geblokkeerd
    Anoniem
    iMad op 28 december 2014

Wat is niet zo simpel? Ik kan iets gemist hebben, maar jouw reactie lijkt geen reactie te zijn op wat ik schreef..

Bijdrager
    iMad
    sunapple op 28 december 2014
    iMad op 28 december 2014

Wat is niet zo simpel? Ik kan iets gemist hebben, maar jouw reactie lijkt geen reactie te zijn op wat ik schreef..

Blijkbaar.

Geblokkeerd
    Anoniem

Bedankt voor je verhelderende reactie!:roll:

Bijdrager
    iMad

Graag gedaan!:angel:

Alle gekheid op een stokje, het is geen aanval op jouw mening, probeer alleen het totale proces te verklaren hoe ik het zie.
    Jouw mening en die van alle andere meegenomen.

Meer niet.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zag het ook niet als een aanval en wat ik eerder zei was ook geen mening. Je geeft ook geen antwoord op mijn vraag, namelijk hoe jouw reactie een antwoord zou moeten zijn op de mijne.

In andere woorden: ik zeg iets en jij zegt iets, maar die twee dingen gaan niet over hetzelfde. Alsof je mijn reactie dus niet goed gelezen hebt.

Ik had het niet over de redenen achter het vervallen van ondersteuning van het OS. Ik zei alleen dat als je afhankelijk bent van iTunes (synchroniseren van je iPhone die de laatste iOS draait) dat je dan de laatste versie van iTunes moet hebben. Die laatste versie vereist weer dat je Lion draait.

In de rest van het gesprek ging het namelijk over te draaien van een oude versie van OS X omdat dit sneller zou zijn. Dit kan dus niet meer omdat je dan geen iTunes meer kan draaien e.d. Ik en de TS gebruiken de computer waar het over gaat alleen voor iTunes en iPhoto, vandaar.

Op die fiets.:wink:

Bijdrager
    iMad

Jij.

Volgend jaar wordt dat dan allemaal weer een nummertje hoger en ineens zijn verschillende Macs niet meer geschikt om je iPhone of iPad mee te synchroniseren.. It’s the ciiiiiiircle of life.

iTunes nummertje hoger, Macs niet meer geschikt.

Ik.

Het is niet alleen iTunes, meerdere programma’s die tegelijk iets uitvoeren, vergen meer van een systeem.
    Meer data wordt op verschillende momenten weggeschreven of opgevraagd door het systeem en de software.
    De HDD is meestal de veroorzaker waardoor het systeem trager is of wordt.

Niet alleen iTunes, andere programma’s en hardware HDD.

Ik.

Alle gekheid op een stokje, het is geen aanval op jouw mening, probeer alleen het totale proces te verklaren hoe ik het zie.
    Jouw mening en die van alle andere meegenomen.
    Meer niet.

Sleutelbeheerder
    Night

We verzanden weer in zaken die niets te maken hebben met de door TS gestelde vraag….:?

Bijdrager
    iMad

Vind je?

Geblokkeerd
    Anoniem

iMad en ik doen een spelletje. Ik zeg iets en dan zegt iMad iets en vervolgens moet ik raden wat de connectie is. Superleuk! En de vraag van TS is al beantwoord dus we gaan nog even door.

Oké, dit is een gokje: Jij denkt dat ik iTunes noem als reden waarom Macs trager worden en jij zegt dat iTunes niet de enige reden is, maar dat er ook dingen meespelen zoals controllers, SATA en dat soort gebeuren.

Stel dat dit klopt, dan is de volgende vraag hoe je dit hebt kunnen lezen in een bericht dat naar mijn mening duidelijk geschreven was…

Bijdrager
    iMad

Ok ik doe ook een gokje;

Als ik niet in mijn eerste reactie had gezet “Zo simpel is het natuurlijk niet.”, dan had je niet gereageerd.

Je bent nu aan het zeuren, ik zou zeggen lees het hele verhaal vanaf het begin nog maar eens door, dan je eigen inzending ” Volgend jaar wordt dat dan allemaal weer een nummertje hoger en ineens zijn verschillende Macs niet meer geschikt om je iPhone of iPad mee te synchroniseren.. It’s the ciiiiiiircle of life.

Dan lees mijn verhaal nog eens en misschien dat het kwartje dan gaat vallen.

Bij deze verlaat ik dan ook dit topic en zal ik het niet meer verder gaan lezen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.