20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Boris-Ja

Yosemite of Snow Leopard op nieuwe SSD in 2009 MacBook

Hoi allen,

De HDD in mijn laat 2009 MacBook heeft bad sectors of bad blocks en ik wil de schijf gaan vervangen met een SSD. Dan doe ik gelijk een nieuwe installatie van het besturingssysteem en dan ben ik natuurlijk weer helemaal vrolijk. Maar nu twijfel ik of ik Snow Leopard of Yosemite wil installeren op de verse nieuwe SSD.

Snow Leopard vind ik heel fijn, ik ben eraan gewend, het is niet te glibberig en het is gemaakt voor deze machine. Het is betrouwbaar.

Yosemite is nieuwer. Nieuwere software (zoals Logic Pro X) werkt niet op Snow Leopard en wel op Yosemite. Snow Leopard zal sowieso steeds obsoleter worden dus misschien is het maar eens tijd om te upgraden?

Op internet lees ik verschillende verhalen over of mensen blij zijn met Yosemite op hun witte 2009 MacBook. Het verschilt natuurlijk ook of je een helemaal compleet nieuwe clean installatie doet of niet. Ik wil graag sowieso helemaal opnieuw beginnen, of ik nu voor Snow Leopard of Yosemite kies.

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt voor het meedenken : )

Boris

Bijdrager
    jedege

Heb Yosemite op mijn mid 2009 MBP 2.66 draaien en geen problemen tot nu toe.
    Ik gebruik een SSD en 8 GB ram, alles draait supersnel, ook met Core2Duo processor.
    Clean install doen iig.

Bijdrager
    Boris-Ja

Bedankt voor je antwoord jedege! Gebruik je het besturingssysteem ook voor CPU intensieve taken? Bijvoorbeeld audio- of video-editing?

De vragen waar ik antwoord op zoek zijn de volgende:

1. Wat zijn redenen om Yosemite te kiezen? Is het sneller over het algemeen? Ik ben in principe niet zo geïnteresseerd in de nieuwste snufjes en synchronisatie van alles en ingebouwd bellen en Facebook etc. Voor mij zou een reden vooral zijn dat sommige nieuwe software niet draait op Snow Leopard. Denk aan Logic Pro X en de Leap Motion drivers.

2. Zijn er ook redenen om voor Snow Leopard te kiezen? Bijvoorbeeld dat de machine gemaakt is voor dit besturingssysteem?

3. Ik heb een soort angst voor updaten en het liefst zou ik stiekem eigenlijk gewoon Snow Leopard blijven houden omdat alles zo fijn en stabiel draait. Is daar iets voor te zeggen?

Wat zijn wijsheden over deze keuze? Ik ga dus sowieso een nieuwe clean install doen op een nieuwe SSD van 500 GB.

Heel erg bedankt alvast!

Bijdrager
    jort_programmeur

hoe kan je dan op een macbook laat 2009 os x yosemite zetten,ik kan niet verder upgraden dan 10.6.8

Bijdrager
    Boris-Ja

Bijdrager
    jort_programmeur

werkt niet, anders wist ik het wel.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat werkt er dan precies niet, bij welke stap loop je vast?

Iets duidelijker mag ook wel.
    Je bent zeker van de goede generatie MacBook? Wat staat er op de onderkant na A (welke vier cijfers?)

Bijdrager
    jort_programmeur

hij loopt niet vast hij zegt dat de software up-todate is, er staat A1181 of A1781, de tekst is niet meer leesbaar.
    en als ik toch zou kunnen updaten kan het niet omdat ik een directory mis waardoor bijna alle programma’s van os x crashen (iik werk nu met google chrome)

Bijdrager
    SunKeeper

In dit geval is het de Mid 2009 MacBook, dat is dus eentje v├│├│r de Late 2009.

Indien je een 2.13GHz Intel Core 2 Duo hebt (zie ´ú┐ linksboven > Over deze Mac) kun je naar Yosemite. (via de Mac App Store, niet via Software Update)

Heb je een andere, dan is het nog een oudere MacBook en kun je niet upgraden.

Bijdrager
    jort_programmeur

sorry voor mijn slechte taalgebruik hierboven.
    ik hoop dat deze versie fijner is om te lezen en beter te begrijpen is:

als ik het programma software update start geeft die de melding dat de software up to date is.
    op de achterkant van mijn macbook staat achter de A 1181 of 1781 de text is helaas niet meer leesbaar.
    ik mis trouwens ook een directory op mijn macbook waardoor de meeste programma’s van os x crashen waaronder software update.

Bijdrager
    jort_programmeur

bedankt voor de informatie dat het via de mac app store moet jammer genoeg kan ik niet updaten omdat de app store ook chrasht.
    bij mij staat er dat het een 2.2 ghz intel core 2 duo is is dat ook goed?

Bijdrager
    jort_programmeur

ik heb wel het gevoel dat ik dat al heb geprobeert maar dat was wel een tijd geleden.

Bijdrager
    SunKeeper

Aha. Achteraf een beetje puzzel met die A1181 omdat ik dacht dat je een Late 2009 had. (die is namelijk A1342)

De MacBook die je daar hebt is dus de volgende: (ditmaal definitief):wink:

Welke dus helaas niet naar Yosemite kan. Wel naar 10.7 Lion, maar indien je die nooit gekocht hebt in eind 2011 kan dat nu ook niet meer.
    Dus enige wat je kunt proberen is een nieuwe installatie van Snow Leopard. Als je dat fijn vindt werken en de Mac voldoet nog is dat prima.

Zie informatie over een nieuwe installatie: http://support.apple.com/nl-nl/ht1710 dat kan met behoud van je data indien je dat wilt.
    Gebruik de grijze DVD’s die bij je MacBook zaten hiervoor.

Bijdrager
    jort_programmeur

bedankt, deze macbook lag in 2011 in de kast van mijn oom dus had die deze update gemist
    misschien moet ik proberen het os opnieuw te installeren maar dan moet ik wel de grijze DVD’s bij mijn oom halen

Bijdrager
    Boris-Ja

Wellicht zou ik nu dan mijn topic terug kunnen kapen?:wink:

Ik twijfel dus tussen Snow Leopard en Yosemite. Wat is jullie advies?

1. Wat zijn redenen om Yosemite te kiezen? Is het sneller over het algemeen? Ik ben in principe niet zo geïnteresseerd in de nieuwste snufjes en synchronisatie van alles en ingebouwd bellen en Facebook etc. Voor mij zou een reden vooral zijn dat sommige nieuwe software niet draait op Snow Leopard. Denk aan Logic Pro X en de Leap Motion drivers.

2. Zijn er ook redenen om voor Snow Leopard te kiezen? Bijvoorbeeld dat de machine gemaakt is voor dit besturingssysteem?

3. Ik heb een soort angst voor updaten en het liefst zou ik stiekem eigenlijk gewoon Snow Leopard blijven houden omdat alles zo fijn en stabiel draait. Is daar iets voor te zeggen?

Wat zijn wijsheden over deze keuze? Ik ga dus sowieso een nieuwe clean install doen op een nieuwe SSD van 500 GB.

Nogmaals bedankt alvast : )

Bijdrager
    SunKeeper

:!: Sinds wanneer proberen hier twee mensen voor ├ę├ęn gebruiker door te gaan? Haha, nogal logisch dat dat een andere MacBook was.

Yosemite kan altijd nog. Als je nu graag bij Snow Leopard wilt blijven moet je dat doen. Dat zal aardig snel zijn op een SSD.

Loop je tegen beperkingen aan (waaronder ook dat de SSD na verloop van langere tijd minder snel zal worden) dan doe je de upgrade. Snelheidsverlies van de SSD heb je op Yosemite niet omdat die volledige ondersteuning voor SSD’s heeft.

Bijdrager
    Boris-Ja

Bedankt voor je reactie SunKeeper.

Als ik pas later overstap op Yosemite, is het dan niet weer opnieuw aan te raden om een clean install te doen?

Het liefst doe ik vanaf deze clean install zo lang mogelijk zonder nieuwe installatie. Daarom twijfel ik nu of ik voor Snow Leopard of Yosemite moet gaan.

Ik wist niet dat de SSD na verloop van tijd minder snel zou gaan worden onder Snow Leopard! Ik zal daar eens wat over gaan lezen.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, je hoeft niet opnieuw een clean install te doen i.p.v. een upgrade. Het is geen Windows.

Zolang je zelf geen rommel maakt en je software up-to-date is werkt dat prima. Zelf ervaring met een installatie die al loopt OS X 10.5-10.6-10.7-10.8-10.9-10.10 en nul problemen. Geen enkele reden voor een nieuwe installatie, ook qua snelheid niet.

Bijdrager
    Boris-Ja

Je zei dat Snow Leopard niet volledige ondersteuning heeft voor SSDs. Refereer je daarmee naar de TRIM support? Volgens deze website heeft Snow Leopard dat namelijk wel.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, want TRIM staat toch standaard niet aan bij third-party SSD’s.

Een oudere OS X gaat in het algemeen minder effici├źnt om met SSD’s omdat ze destijds er nog amper waren. Apple gaat dat niet meer achteraf aanpassen. Maar in praktijk zul je zeker wel verschil merken harde schijf/SSD, ga je het echter testen tussen 10.6/10.10 zal Yosemite qua software soepeler draaien.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.