11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    jw54

Yosemite naar High Sierra

Ik wil overstappen van Yosemite naar HS. Omdat ik wat oude software heb, wil ik eerst op een externe schijf HS zetten en dan testen of die oude software zonder problemen werkt. En dan pas HS op mijn interne schijf zetten.

Maar wat is de juiste werkwijze? Kan ik de HS download die ik op mijn interne schijf in de programmamap heb staan, gewoon slepen/kopiëren naar mijn externe schijf en vervolgens een herstart met de option-toets, de externe schijf als opstartschijf aanklikken en dan HS uitpakken en installeren op de externe schijf?

En als de oude software goed werkt, HS op mijn interne schijf installeren.

Bijdrager
    McPim

Het is nog makkelijker: je start de installer op je interne schijf, en als er gevraagd wordt op welke schijf je High Sierra wil installeren kies je de (geformatteerde) externe schijf. Als dat klaar is kun je er gewoon van opstarten. (De installer zelf is niet bootable dus wat jij schrijft kan niet op die manier. Je kunt wel een opstartbare installatieschijf maken maar dat is meer werk, in dit geval niet nodig.)

Bijdrager
    Triumph

Of als je nog een lege schijf tot je beschikking hebt, dan via een clone programma je interne schijf clonen naar een externe schijf. (dit is dan een 100% kopie) Ik zelf gebruik Superduper.

Dan High Sierra installeren op je interne schijf. Mochten er programma’s zijn die niet meer werken (of minder) dan als je dat nodig vind kun je de clone schijf weer terug plaatsten.

Of die programma’s vanaf je externe schijf draaien. (wel opstarten dan vanaf die externe schijf.)

Software hiervoor https://blogs.systweak.com/2017/11/5-best-disk-cloning-app-for-mac-in-2017/

Bijdrager
    jw54

Ah, ik maak het me gewoon te moeilijk, bedankt McPim voor de tip!

Maar dan heb ik nog een volgende vraag, kan ik die installer dan voor een 2e maal gebruiken om HS definitief op mijn interne schijf te installeren?

Bijdrager
    McPim

Tuurlijk. Als je ‘m laat staan op je schijf installeer je ‘m uiteindelijk op je interne disk. Zorg voor een backup 😉.

Bijdrager
    jw54

bedankt, enne…, die backup heb ik!

Bijdrager
    jw54

Hé Triumph, ook jij bedankt voor je tip. Ik had als eerste daar aan gedacht, maar die tip van McPim bevalt me beter.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Omdat ik wat oude software heb, wil ik eerst op een externe schijf HS zetten en dan testen of die oude software zonder problemen werkt. En dan pas HS op mijn interne schijf zetten.

Dat is een slimme aanpak. Als je High Sierra installeert gaat je filesystem van HFS+ naar APFS.  Waardoor je, als iets niet werkt, niet meer terug kan naar een versie vóór High Sierra. Grondig testen is daarom een goed idee.

Bijdrager
    McPim

Of je noemt die onmisbare ‘oude software’ hier even, vast mensen die weten of het wel/niet werkt.

Bijdrager
    Shmoo

En dan zal je zien dat je gewoon niet alles grondig kunt controleren op fouten en stabiliteit. Daar gaan maanden, misschien wel meer dan een half jaar overheen terwijl je wel gewoon je normale ding moet blijven doen. Tegen die tijd loop je weer achter de feiten aan.

Beter is gewoon zorgen dat je leert werken met software dat altijd up to date blijft en waar problemen relatief snel worden gefixt. Dat is wat lastiger voor mensen die wat ouder zijn, dan voor jeugd die daar veel makkelijker mee omgaan.

Bijdrager
    jw54

helemaal gelijk Shmoo, ga al richting de 70… Maar ik doe mijn best alles op Mac gebied te blijven volgen. En dan is dit forum een grote hulp.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.