30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 68)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

Yeah, mijn oude …. dient me nog steeds!

Deel in dit onderwerp de apparaten die je nog steeds gebruikt, hoe oud het apparaat is, eventueel waarom je ze nog gebruikt, of het apparaat in kwestie je al die jaren trouw heeft gediend én of je van plan bent om het apparaat ooit te vervangen en zo ja, waarom dan.
    Ik zal een voorbeeld geven.

Mijn iPod Touch 3th gen 32 GB:
    Gekocht op 12-01-2010 bij The Innovators (mijn eerste Apple zaak, die inmiddels al failliet is).
    Ik gebruik dit apparaat nog steeds, omdat mijn muziek er nog steeds op past, hij elke nacht mijn slaap meet én een goede aanvulling is op mijn iPhone 5 32 GB, daar past binnenkort namelijk niet meer al mijn muziek op… Bovendien kan ik in noodgevallen mijn iPhone vinden met mijn iPod.
    Dit is het eerste Apple apparaat dat mij al die jaren trouw heeft gediend. Alleen gebruik ik het apparaat zo weinig als hij niet aan de lader zit (vanwege die Sleep Cycle Alarm Clock die mijn slaap meet), dat ik nog steeds een keer moet testen hoe goed de accu momenteel is.
    Aangezien het apparaat de magische 5 jaar heeft gehaald, ben ik inmiddels aan het kijken hoe ik het apparaat het beste kan vervangen. Hiervoor had ik gehoopd op een mooi 4 “inch iPod Touch 6th gen, maar die is er niet en zal er wel niet meer komen…(?) Daarnaast mag mijn iPhone 5 nog gewoon iOS 9 gaan draaien, dus voor het besturingssysteem hoef ik het ook al niet te doen. Ik bedoel, het is een iPod waar je amper mee kunt telegrammen… het zou handig zijn als overstappen ook echt wat oplevert en niet een kloon van mijn iPhone 5 wordt.
    Mocht mijn iPod Touch binnenkort onverhoopt stuk gaan, dan heb ik dus geen fatsoenlijke overstap optie. Dat zou betekenen dat ik dan een paar maanden enkel mijn iPhone 5 moet gebruiken, ook voor muziek, want een iPod Touch 5th gen is echt geen optie.

Welke apparaten dienen jou nog steeds trouw?
    Welk apparaat van jou bewijst echt dat Apple duurzame producten maakt?
    Wie heeft het record van het langst gebruikte, elke dag, Apple product ooit?

Bijdrager
    ricvdl

Mijn iPod Nano 3G uit 2008 werkt nog prima. Gebruik hem iedere vakantie weer!

Bijdrager
    Afroman

iPod Classic uit 2012. Had daarvoor een iPod classic uit 2010 maar die ging kapot en plotseling uit de dood herrezen.

Vind dit een goed topic. Laat ook zien dat je niet altijd het nieuwste van het nieuwste nodig hebt en dat nieuw ook niet altijd beter is.

Bijdrager
    Targaryen

iPod touch 3e generatie (64GB) leeft nog steeds nadat ik hem aan mijn zus heb doorgegeven. Ik had een iPhone 4 gekocht destijds en vond een iPod daarnaast wat overkill. Draait nog steeds als een zonnetje.

Bijdrager
    Afroman

Daarom is Apple gestopt met het ontwikkelen van de iPods. Niet kapot te krijgen die dingen.:lol:

Bijdrager
    Targaryen

^ haha, zo lijkt het inderdaad. Die iPod classic had voor mij gewoon mogen blijven bestaan. Betere klank dan een iPhone en ruimte zat. Gewoon een flashdrive van 250 GB erin en iedereen heeft een mobiele backup. Maar ja, alles moet tegenwoordig in de cloud. Niet dat ik daarover moet neuten: tenslotte gebruik ik iTunes Match…

Bijdrager
    SunKeeper

iPhone 4, 16GB, zwart. Ontzettend goed over nagedacht en goed in elkaar gezet.

Als eerste iPhone 23 maanden gebruikt (vanaf september 2010 tot augustus 2012) voor werkelijk alles, overal mee naar toe geweest. Begonnen op iOS4, door naar iOS5, iOS6 en iOS7.

Toen opgevolgd door iPhone 5 en dat viel tegen omdat die niet stabiel werkte. Uiteindelijk tweemaal een vervangende iPhone 5 gekregen van Apple en toen was het nog niet goed. Sinds een jaar overgestapt op een iPhone 5S die ik per toeval gratis kreeg als dank voor een last-minute oplossing die ik aan iemand had geboden. (ik voorkwam daarmee een kostenpost voor een bedrijf waar je meerdere dozijnen iPhones voor kon kopen)
    Sindsdien weer tevreden.

Maar terug ontopic, iPhone 4 draait nog steeds elke dag, hoofdzakelijk als wekker en ook af en toe mee met de 5S als ik ‘op straat’ wat zaken moet registeren waarbij het makkelijk is om twee apps tegelijk beschikbaar te hebben.
    Homeknop is niet altijd meer 100%, dat varieert een beetje. Achterpaneel ooit vervangen i.v.m. slijtage, waardoor ie er als nieuw uitziet. Nooit een hoesje gebruikt.
    Verder geen krasje. Dat ligt heus niet alleen aan hoe ik ermee omga, met iPhone 5 ging ik hetzelfde om en die beschadigde veel sneller.
    Nooit vastgelopen, nooit rare dingen gehad.

Ander apparaat hier in de buurt is een Mac mini uit juli 2009. Straks dus zes jaar, draait al die tijd continue. Slechts éénmaal een kernel panic gezien onder Lion. Begonnen onder Leopard, upgrade naar Snow Leopard, upgrade naar Lion, upgrade naar Mountain Lion, upgrade naar Mavericks, upgrade naar Yosemite. Straks als de kust (of berg:-D ) veilig is, upgrade naar El Capitan. Al die tijd dezelfde installatie, nooit rare dingen mee gehad.

Wel defect origineel RAM na een jaar, maar dat is gratis opgelost door Apple, zelfs 25% korting gekregen op de upgrade van 2GB naar 4GB. Inmiddels op 8GB RAM, na diverse harde schijven (aantal defect) een Samsung SSD, werkt supersnel allemaal.

Het spul zal allemaal nog gebruikt worden totdat het er mee ophoudt. Daarna zien wel wel verder.:)

Bijdrager
    Brombeer

Nog van het trouwen van mijn ouders. Ik heb een keer een draadje moeten solderen.

Allemaal tweedehandsjes, want nieuw was het indertijd onbetaalbaar. De boxen zijn overigens kleine Tannoy Mercury MX1.

Die gieter is een erfstuk en bij de aanleg van het tuinpad dat je erachter ziet heeft het iemands val gebroken en ze doen het allebei nog.

Bijdrager
    SunKeeper

Fijn, dat het tuinpad het ook nog deed daarna.:-P

Bijdrager
    Shmoo

☝️TIP: nooit met een stuk je in kloten bij @Brombeer achterom gaan lopen.

Bijdrager
    KarelWillem

Haha… ik dacht hetzelfde.

Dat is een wel heel fantasierijk paadje, met hier en daar wat hindernissen.

Bijdrager
    MrHammond

O ja! Een topic van de kids die iets uit 2010 al héééél oud noemen:-P

Daar kan ik overheen, van nieuw naar oud:

iPhone 4S uit 2011, MacBook Pro Early 2009, DVD-Recorder rechts uit 2007, iomega MiniMax harde schijf uit 2006, enige computer die ik ooit nieuw heb gekocht, de rest zijn ook de enige nieuwaankopen die ik hier post!

Platenspeler Philips FP563, ca. 1990, heeft mijn zus ooit voor haar verjaardag gehad, toen ik nog op de basisschool zat

Cassettendeck, YAMAHA KX-W900, 1989, een half jaar terug 2e hands gekocht, superkwaliteit!

Fender Rhodes Mark II, 1982

Oude cassettendeck van mijn opa, Technics M205, 1981

Even tussendoor: de poster hier, doet het ook nog enigszins, 1981:-P

Setje zelfbouwboxen, gekocht toen ik een jaar of 10 was, nog in studententijdoutfit, vermoed ergens uit de jaren ’70

Bandrecorder, Akai X-150D, 1969, staat nog met duidelijke letters “Solid State” (volledig getransistoriseerd, geen buizen) op, dat was toentertijd nieuwe luxe!

Hammond L-112, 1965

Radio, Philips B6X23A/01, 1963

Hammond A-100, 1959, de bank moet opnieuw gelakt worden, vandaar het laken…

Späthe Harmonium, ca. 1900-1920, speelt, maar mag wel wat opgeknapt worden

Bijdrager
    Brombeer
    Shmoo op 10 juni 2015

☝️TIP: nooit met een stuk je in kloten bij @Brombeer achterom gaan lopen.

KarelWillem op 10 juni 2015

Haha… ik dacht hetzelfde.
    Dat is een wel heel fantasierijk paadje, met hier en daar wat hindernissen.

Het pad is nog niet af. De leien tegeltjes komen overigens uit de vorige dorpskerk, die hadden ze bijna naar het stort gereden. We doen het pad stukje bij beetje en we doen niets als we geen zin erin hebben. De inbrekers die langs achter komen breken hun nek eer ze bij de gevel zijn…
    En de inbrekers die de oude schichten uit de jaren zestig op de oprit zien staan, stappen niet eens uit, maar kijken verder.
    Want ik denk niet dat ze zijn geïnteresseerd in dit soort antiek (al kun je het nog steeds lezen).

Bijdrager
    Afroman

Ik had bij jou verwacht dat je de Trabant tevoorschijn ging toveren.;)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Even kijken hoor. Allereerst mijn eerste iMac, een Blueberry 350MHz DV. Daar speel ik nog regelmatig een oud OS 8/9 spelletje op. Hij staat dan ook op een apart klein bureautje naast mijn bureau, met een lekker mismatched ‘grape’ toetsenbord en zo’n Macally iMouse geval. De originele 6GB Quantum Fireball maakt ondertussen vreselijk veel lawaai, maar hij doet het nog wel:-P

Ook een Dell 2005FPW scherm dat het na 15 jaar nog steeds prima doet en mijn Cinema HD Display uit 2007, hoewel voor die laatste een maand geleden het einde even in zicht was. Verder nog een handmixer uit het jaar nul waar ik alle opzetstukjes nog bij heb.:-P Verder kan ik me niet zo snel iets bedenken. Wellicht komt er nog een post #2.

Moderator
    Mac Daddy

Mijn iPod mini is niet meer in gebruik, maar na opladen die ie het zo weer. Maar ik heb er zeker 7 jaar mee gedaan. Toen ik overstapte op de iPhone 4 was ie overbodig. Halverwege heb ik ooit nog eens een nieuwe accu gekocht en zelf vervangen voor die iPod. Fantastisch klein apparaatje.
    En de iPhone 4 is nu ook alweer 5 jaar oud. Hij is sinds kort vervangen voor een 4S, omdat ik die goedkoop kon krijgen.
    Maar die 4 was ook erg sterk! Met iOS7 werd het helaas bijna onbruikbaar.
    Heb hier ook nog steeds een Mac Mini G4 liggen. Misschien dat ik daar ooit nog iets leuks voor verzin.

Daarnaast heb tijdens mijn schooltijd vele zomervakanties hard gewerkt. Dat heeft een mooie JVC versterker en CD speler en Jamo speakers opgeleverd waar ik dagelijks met plezier geluid uit laat komen. Ook een DJ set bij elkaar gespaard. De platenspelers waren helaas niet zo stevig, maar het mengpaneel zorgt voor een mooi kanaal om meerdere geluidsbronnen naar 1 speakerset te laten lopen.
    En ooit ook voor 100 euro een 2e hands Sony CRT tv gekocht. Ook nog steeds in gebruik.

Bijdrager
    trabant
    Afroman op 10 juni 2015

Ik had bij jou verwacht dat je de Trabant tevoorschijn ging toveren.;)

Brombeer op 10 juni 2015

de oude schichten uit de jaren zestig op de oprit

Lees eens een boek van Marten Toonder.

Bijdrager
    SvS

Ik hou het even bij  alleen.
    Apple //e. Niet stuk te krijgen. Alhoewel… in praktijk komt er niets meer van, want van delen is er geen sprake en dus onhandig. Maar hij doet het. Wat retro gamen. Verder hier iPod 1e gen met iOS 3.2 voor de kids.

Bijdrager
    wouter57

Mijn iMac midden 2007 draait nog steeds met Yosemite. Mijn zus heeft em nu. Het is haar eerste Apple computer en is erg enthousiast over het gebruiksgemak en de mogelijkheden. Voorheen had ze nog een windows PC maar wil absoluut niet meer terug. In 2009 moest er wel een nieuwe HD in en als Tilburger was je inderdaad aangewezen op de The Innovators die bij mij om de hoek zat (Nieuwlandstraat–Heuvelstraat). Ik vond de eigenaar met zijn vreemde dialect een beetje te glad met zijn praatjes en ben er uit angst maar nooit meer terug gegaan……

Moderator
    Pete.Z

IMacs uit 2009 en 2011 beide nog gewoon in gebruik hier, en ook een iPhone 4 draait nog vrolijk mee als tweede werktelefoon waarop ik meldingen binnen krijg via een app.
    Als ik verder ga kijken dan alleen Apple, werk ik nog steeds met Snap-On en Craftsman gereedschap wat mijn schoonvader in de jaren 60 gebruikte in zijn garage in San Diego, en wat hij heeft meegenomen naar Nederland en tot zijn dood drie jaar geleden heeft gebruikt.
    Ook nog wat jaren 50 erfstukken in de vorm van bestek en pannen in gebruik in de keuken, onverwoestbaar spul.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een moeder van 91, die me nog elke ochtend een kopje koffie en ‘s-middags een biertje serveert.

Telt dat ook?

Bijdrager
    Brombeer

Als de koffie heet en het bier koud is wel, ja.

Bijdrager
    KarelWillem

Absoluut. Niets mis mee.:)

Jaren in o.m. de catering gezeten. Dus dat verleert ze niet zomaar.

Bijdrager
    Delta

Mijn allereerste eigen Apple computer + een Pro Mouse.

Bijdrager
    whaha

Tof om te zien dat mijn onderwerp een eigen leven is gaan leiden, want, zoals sommige begrepen, was ik vooral nieuwsgierig naar de duurzaamheid van de Apple producten.
    Mijn allereerste Apple product, de laatste 17″inch iMac die op de markt is gekomen, doet het ook nog steeds. Zoals je kunt verwachten heb ik deze in 2007 gekocht en blijkbaar doet ie het nog steeds, aldus een vriend van me. Helaas wordt deze niet dagelijks gebruikt, vandaar dat ik deze niet genoemd hebt. Bovendien is de harde schijf gecrasht, dus tel ik deze niet mee, omdat ik dat niet duurzaam genoeg vindt, aangezien het al in 2009 gebeurde!

Mijn theorie is dat Apple geen producten maakt die automatisch stuk gaan, zoals veel bedrijven doen. (Planned obsolescence)
    Nee, ik vermoed dat Apple gebruik maakt van van coole nieuwe producten die beter zijn dan de oude. (Perceived obsolescence)
    Vandaar dat het me wel interessant leek om te kijken hoe lang hun producten bij normaal gebruik wel niet mee kunnen gaan. Anders geformuleerd, Apple’s producten verouderen voornamelijk softwarematig en dit heeft als gevolg dat alleen RAM geheugen erbij prikken niet altijd voldoende is.

Ga zo door iedereen, ik ben benieuwd naar het oudste nog werkende Apple product!

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

@Delta

Leuk!:-)

Ik heb er zelf ook een paar in mijn verzameling. Wat doe je er eigelijk nog mee?

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Ik heb, denk ik, nog een leuke:

Een prachtige iMac G4! Doet elke dag nog wat hij 12 jaar geleden deed.:-) De Macbook die daarnaast staat is een 15″ Macbook Pro uit 2012. Deze is dus nog geen 3 jaar oud en vertoont al mankementen (videoproblemen, etc)…:-( De tijd dat Apple computers maakt, is dus al lang voorbij… :angel:

Hopelijk gaat hij nog 10 jaar mee!:-P

Bijdrager
    Delta

Die iMac is echt een leuk model, mijn oom had er zo een. Wat ik nog doe me mijn iBook? Af en toe gebruiken voor in Word documenten te typen en muziek te luisteren, gewoon omdat het kan en omdat ik hem zo leuk vind:)

Bijdrager
    Delta
    whaha op 12 juni 2015

Ga zo door iedereen, ik ben benieuwd naar het oudste nog werkende Apple product!

Een aantal maanden geleden had ik op zolder bij mijn opa nog een echte oude Apple laptop gevonden en eens aangezet. Hij werkte nog! Er zat echt super weinig geheugen in. Ik weet even niet meer precies wel model het was (wel dat het een PowerBook moet zijn), misschien binnenkort eens nakijken en een foto maken.

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Is, en blijft, toch echt wel de mooiste iMac ooit gemaakt!:-)

Hier wat meer info over de iMac:

17″
    1 GHz G4
    2GB RAM
    Pro speakers
    Apple muis en toetsenbord
    Apple Airport kaart

Is dus eigelijk een van de ‘nieuwere’ modellen!:-P

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 68)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.