5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Ricardo95

Xserve, wat heb ik er nu nog aan?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, namelijk heb ik nog niks aangesloten staan nu. Maar heb ik gratis ergens een xserve op kunnen halen, zonder hardeschijven maarja wat kost een hardeschijf nou tegenwoordig nog.

Maar nu vraag ik me af, ik heb ooit eens op een nieuwere mac de server app gezet van apple. Maar wat kan ik met de Xserve? Ik ben er verder niet echt bekend mee, wat ik voornamelijk leuk vind altijd al is gewoon zelf een beetje aanklooien met webservers enzo. Maar alles is wel puur hobbymatig.

Kan iemand mij meer duidelijkheid geven? Op wat voor OS draait een xserve? En installeert hij dat nu automatisch als ik er een HDD in stop?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Om te beginnen zal je er een harde schijf in moeten installeren. Of je moet OS X van een USB stick/Firewire schijf willen draaien, maar dat is niet echt een optimale oplossing.

Afhankelijk van welke Xserve het is heb je drie mogelijke caddies (of zoals Apple ze noemt, Apple Drive Modules (ADM):

– IDE (XServe G4)
    – SATA (Xserve G5, 1,5Gb/s SATA I)
    – SAS (Xserve Intel – deze ADMs zijn compatible met SATA schijven, maar die zijn wel slomer en max. SATA II. De backplane is SAS.)

Deze kan je compleet kopen, maar ze zijn erg duur. De ADMs zijn geen simple adaptertjes, maar hebben zelf nog wat sensoren en LEDjes aan boord. Om dit te laten werken heb je harde schijven met speciale Apple firmware nodig. Gebruik je een gewone SAS schijf, dan zal de Xserve waarschuwingen afgeven. Let er wel op dat je de harde schijf altijd in een blanco ADM moet monteren!

Verder moet je er voor zorgen dat als je een RAID-kaart hebt, de accu hiervan goed functioneert. Ik weet uit ervaring dat als dit niet het geval is, de RAID-kaart zal weigeren de schijven voor je te initialiseren. In plaats daarvan krijg je een melding dat je de batterij van de RAID-kaart moet vervangen. Kosten daarvoor zijn ongeveer €100. Als je geen RAID-kaart hebt hoef je je hier geen zorgen om te maken. Je kan de backplane omwisselen met een niet-RAID versie, maar dat kost waarschijnlijk nog veel meer.

Als je eenmaal een harde schijf hebt kan je OS X installeren. Welke versie hangt af van welke Xserve je hebt. Zelfs de nieuwste Xserve ondersteunt geen macOS Sierra, dus het maximale OS is in elk geval El Capitan (10.11). Tussen Mac OS X Lion (10.7) en OS X El Capitan (10.11) is het server component van OS X een aparte app die je uit de App Store kan installeren. Versies daarvoor hadden een aparte serverversie, bijvoorbeeld Mac OS X Snow Leopard Server (10.6). Xserve G4 en G5 modellen ondersteunen 10.2 Jaguar Server (Xserve G4) of 10.3 Panther Server (Xserve G5) tot Mac OS X Leopard Server (10.5). Alles daarna ondersteunt meestal 10.5 (Leopard Server) en sowieso 10.6 (Snow Leopard Server).

Mocht de Xserve geen grafische kaart hebben (cluster nodes en de G5 hadden deze niet standaard) kan je dit topic gebruiken om OS X alsnog te installeren.

Of je echt wel als hobby een Xserve wil laten draaien is nog maar de vraag. Ze trekken behoorlijk wat stroom en de fans zijn erg luid. Daarnaast zijn ze erg moeilijk ergens te plaatsten zonder 19″ rack, en het RAM is erg duur in de Intel modellen (FB-DIMM). Verouderde software draaien op een webserver is ook niet erg aan te raden. Wellicht kan je hem nog dichtimmeren en MAMP o.i.d. gebruiken als server software i.p.v. het in OS X-ingebouwde Apache.

De Xserve is dus geen goede hobbyserver. In plaats van honderden euros in de Xserve te gooien (in de vorm van ADMs, RAM, vervangende onderdelen, noem maar op) zou ik de Xserve verkopen en een Mac mini server terugkopen. Een Mac mini server is stil, verbruikt weinig stroom en accepteert standaard 2.5″ SATA harde schijven en normale SO-DIMMs. Mac OS X Server werkt hier net zo goed op, en de nieuwere mini’s kunnen gewoon macOS Sierra i.c.m. Server.app versie 5.3 draaien.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    nnsa

De XServe maakt in iedergeval veeeeel lawaai. Als je hem aan de praat krijgt, kan je er in principe het zelfde mee als met een gewone Mac, alhoewel de XServe daar natuurlijk niet voor bedoeld is. Er zitten wel zeer speciale harde schijven in, maar misschien kan je één en ander via firewire/usb aan de praat krijgen. Succes.

Bijdrager
    nnsa

Perfekte weergave van Waffie !

Bijdrager
    Metten

Ik ben het volledig eens met bovenstaande. Daar wil ik nog aan toevoegen dat je Xserver wellicht geen schijven heeft maar wellicht wel lege ADM’s? Dan zou je er – uitgaande van een Intel uitvoering – in principe wel een SATA schijf in kunnen plaatsen. Let op dat moderne SATA3 schijven vaak niet werken!

Simpel gezegd hebben Xserves alleen maar nadelen:
    -Ze maken herrie
    -Ze gebruiken veel stroom
    -Ze zijn erg plat maar ook heel diep dus nemen veel ruimte in
    -Je komt in de meeste gevallen niet verder dan Lion qua OS.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.