One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » [opgelost] Xpress omzetten voor Indesign

[opgelost] Xpress omzetten voor Indesign

Profielfoto van baba

baba op 17 oktober 2017 #

Is er iemand die weet hoe ik Xpress bestanden kan omzetten om ze in Adobe indesign CC te kunnen openen

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Profielfoto van Night Night.
Profielfoto van SvS

SvS op 17 oktober 2017 #

Best een kostbare aangelegenheid:

Q2ID for InDesign CC

Profielfoto van Pivni Pes

Pivni Pes op 17 oktober 2017 #

Nou ja, buiten dat, de vraag is ook nog wat er uit komt, het dan nog goed is en bewerkbaar.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 17 oktober 2017 #

PDF maken. Dan kom je meestal al een heel eind.

Profielfoto van SvS

SvS op 17 oktober 2017 #

Ik maakte na overstap naar ID CS 2 gewoon nieuwe documenten aan op basis van die PDF, inderdaad. Meestal wilt men toch redesign en dan kun je het gewoon opnieuw van grond uit opmaken.
Of je moet echt een 200 pagina’s tellend catalogus iets willen aanpassen en herdrukken. :S

KarelWillem op 17 oktober 2017 #

Ook in een PDF kom je met aanpassingen vaak al een heel eind.

Profielfoto van NicoJ

NicoJ op 18 oktober 2017 #

Welke versie van QuarkXpress document?

Profielfoto van baba

baba op 18 oktober 2017 #

Ik weet niet precies in welke versie het gemaakt is NicoJ

Profielfoto van NicoJ

Ik heb ooit die Markzware plugin voor Indesign gekocht en kan documenten converteren t/m QuarkXpress 8 naar Indesign.
Dus geen hogere versies van Xpress documenten.

Als ik je van dienst kan zijn moet je maar een seintje geven.

Profielfoto van baba

baba op 18 oktober 2017 #

Dat zou heel fijn zijn, zou je in één dokument eens willen proberen of het lukt

Profielfoto van NicoJ

Zie pm

Profielfoto van NicoJ

Mail!

Profielfoto van mackerjack

mackerjack op 18 oktober 2017 #

ik heb indertijd ook, na een aantal pogingen om de boel om te zetten, alles nieuw gemaakt in indesign. dat scheelde zoveel ellende …
ook bij grote documenten. meestal hebben die een klein aantal basis stramienen en daar kun je gewoon de data weer in laten lopen.

in eerste instantie lijkt het er soms wel aardig uit te zien maar doken er toch problemen op, meestal met corrupte kaders. nu ik er weer aan terugdenk weet ik weer hoeveel tijd dat kostte om daar achter te komen.

Profielfoto van computer space

computer space op 20 oktober 2017 #

Blijft raar dat paginaopmaak nog altijd soort wildwesten is qua bestands formaten. Word, Indesign, Quark niks fatsoenlijk uit te wisselen. Zelfs bewerken in welk pakket dan ook blijft knullig. Misschien moet CSS het maar eens overnemen en iemand een goed CSS compliant opmaakpakket uit de hoed toveren. Ook gek dat meerdere paginaformaten en afloop in de vouw nog steeds niet lekker zijn opgelost. CSS kant dat ook makkelijk.

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 20 oktober 2017 #

Word is geen paginaopmaakprogramma, en ik vermoed dat Quark en Adobe bestandsuitwisseling een vies woord vinden. Importeren van bestanden van de concurrent is een noodzakelijk kwaad om te zorgen dat mensen overstappen, maar als allebei de pakketten perfect de bestanden van de ander zouden kunnen im- en exporteren, dan stappen diezelfde mensen misschien ook weer terug. Vooral Adobe met z’n abonnementsmodel zint dat niet, zou ik denken.

CSS lijkt me ook niet echt de oplossing voor dit soort problemen. Ten eerste is het niet echt bedoeld voor paginaopmaak (ja, dat kan er wel mee, min of meer, maar in principe is het voor op beeld bedoeld en dan uitgebreid naar andere soorten media) en daarnaast heb je weinig aan puur CSS — je moet dan toch iets als XML + CSS gaan gebruiken, en daaraan kleven weer allerlei andere nadelen. Plus, als je dan toch XML of iets dergelijks gebruikt, kun je net zo goed puur en alleen dat pakken zonder dat je CSS erbij doet en daardoor twee systemen moet implementeren in plaats van eentje.

Profielfoto van NicoJ

NicoJ op 20 oktober 2017 #

Even puur uit nieuwsgierigheid: zijn er überhaupt nog mensen die QuarkXpress gebruiken?

Jakko Westerbeke 1 maand geleden #

Quark bestaat toch nog?

Profielfoto van NicoJ

NicoJ op 22 oktober 2017 #

@Jakko
Best mogelijk, maar niet achter jouw link.

KarelWillem op 22 oktober 2017 #

http://www.quark.com

Yep, dat bestaat nog.

En gebruiken doe ik dat sinds InDesign 1.0 (1999!) al niet meer.

Profielfoto van SvS

SvS op 22 oktober 2017 #

Oh goeie ouwe tijden, quark 3.11 en 4.x.
Zoveel simpeler en van zowat elk handeling kende ik wel n toetsencombinatie.
Maar wegens transparantie en nog meer gemakken (.psd plaatsen) geen spijt van overstap naar indesign 2. Nu met de tijd steeds vaker zoeken dus dat gaat minder fijn werken met de updates.

Jakko Westerbeke op 22 oktober 2017 #

NicoJ op 22 oktober 2017

@Jakko
Best mogelijk, maar niet achter jouw link.

Niet achter mijn link omdat het forum de link

http://www.quark.com

(kijk maar door m’n bericht te citeren) verhaspelt tot

http://www.quark.comwww.quark.com/

En @karelwillem: InDesign 1.0 was een waardeloos programma — althans onder Windows. Het crashte aan de lopende band en, wat veel erger was, vernielde daarbij het document waarmee je aan slag was zodat dat niet meer geopend kon worden. De enige manier om er iets in gedaan te krijgen was regelmatig met de hand onder een nieuwe naam bewaren, want dan kon je na de volgende crash in elk geval verder met een iets oudere versie.

KarelWillem op 22 oktober 2017 #

Nou, die problemen herken ik niet. Van wat ik nog zo uit mijn herinnering kan terughalen.:)

Profielfoto van SvS

SvS op 22 oktober 2017 #

Tip voor Jakko, altijd even link controleren na plaatsing bericht, dit is bekend probleem en ik moet het ook vaak aanpassen. Daarna zit het wel goed.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 23 oktober 2017 #

Links naar een ‘kale’ website moeten altijd gevolgd worden door een ‘trailing slash’, ofwel een schuine streep achter het webadres.

Dus link werkt niet, maar link/ wel. Helaas voorlopig niets aan te doen.

Jakko Westerbeke op 23 oktober 2017 #

SvS op 22 oktober 2017

Tip voor Jakko, altijd even link controleren na plaatsing bericht, dit is bekend probleem en ik moet het ook vaak aanpassen. Daarna zit het wel goed.

Ja, dat is zoiets dat ik wel weet, maar niet altijd bij stilsta.

Over dit topic

Gestart op 17 oktober 2017 door baba

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?