10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    appeltje-e

XPress – Acrobat 6 – overprint: HELP!

We krijgen van een andere krant een advertentie in PDF aangeleverd. Controle met Pitstop volgens algemeen profiel “NewspaperAds_1v2” levert geen problemen op. Wij leveren de PDF weer aan bij onze krantendrukker. Hij drukt de krant en nu blijkt dat er rode tekst over logo’s staat heen gedrukt, terwijl er een wit kader onder de tekst zit…

Dus ik duik in het probleem: de weergave in Acrobat laat het witte vlak wel zien: zie http://www.xs4all.nl/~erikdijk/Goede%20weergave.jpg en is daarom misleidend.

Met de Preview-optie in Acrobat en met Pitstop Inspector zie je het probleem: http://www.xs4all.nl/~erikdijk/Werkelijke%20foute%20situatie.jpg

Navraag bij de aanleveraar levert op dat het witte vlak, zoals verwacht, op overdruk staat in XPress. Hij zegt echter dat de PDF naar hun RIP goed de kleuren scheid… Ik de test naar onze RIP ook gedaan vanuit Acrobat 6 en ja hoor: goede kleurscheiding… Doet onze RIP dat, oftewel ziet die dat een wit vlak op overdruk staat en overruled dat door het vlak uit te sparen? Of doet Acrobat dat?

Hoe kan ik dit probleem ondervangen? Kan ik het Pitstopprofiel daarop aanpassen? We kunnen niet alle aangeleverde PDF-en met de Preview-optie in Acrobat 6 gaan bekijken… onbegonnen werk…

Ik ben benieuwd naar julie reactie.

Bijdrager
    AppelJuice

Het kan zijn dat jullie rip standaard wit op uitsparen zet, dat is ook goed in de meeste gevallen.

In dit geval is naar mijn idee de pdf goed verwerkt, er is gedaan wat gevraagd werd en dat is om het witte vlak op overprint te zetten (volgens de settings in de pdf).

In Acrobat heb je ook de functie “overdruk voorbeeld”, deze is 99% goed, hier mee had je ook kunnen zien dat het witte vlak “transparant” zou worden. Als deze aanstaat zie je wat je in druk ook krijgt.

Als ze nu bij jouw drukker de werkwijze hebben om van al het aangeleverde werkt de overprint settings te handhaven dan krijg je dit resultaat.

Vraag is dan nu wie had het probleem moeten signaleren, heeft de drukker er print bij gekregen enz enz.

De oorsprong van de fout ligt eigenlijk al bij de DTPer/Ontwerper, maarja wit staat in xpress standaard op overprint:? Dan is het maar net hoe kundig deze is om in dit stadium het probleem te signaleren.

Nog even over het laatse deel van je vraag, er zijn Pitsopt Actionlist te maken/downloaden die dit probleem kunnen voorkomen. Je zal dan nog per document moeten bekijken of het goed is!

Bijdrager
    Mac Fundamentalist

Kan idd wel es gebeuren in Quark….vooral als je een beetje snel aan het knippen en plakken bent geweest….en idd bij ” vreemde” geimporteerde PDFjes……

Ik heb geen Pitstop……maar wel acrobat 7.0…….daar heb je een optie overprint preview…zo chek ik meestal het overdrukken………maar als je een postscript printer hebt, kun je het ook zien op de printjes……

Een plotterproef zou ik ook altijd vragen…….als dit niet kan door de deadline bijv ….zou ik zelf op de rip meekijken bij de drukker……

Bijdrager
    Daan Muller

Dit is een heel vervelend probleem waar wij ook wel eens tegenaan lopen. Als je de pdf in acrobat checkt of vanuit acrobat kleurgescheiden uitprint gaat het gewoon goed. Het hangt van de manier van rippen van de drukker af of het uitiendelijk echt goed gaat.
    Het is te ondervangen door een instelling in distiller (uitgaande van het maken van pdf’s via distiller). Ik ben niet op de zaak dus ik kan het nu niet nakijken, welke instelling precies. Maar dan zie je voortaan in Acrobat ook waar het fout gaat.
    De beste oplossing is natuurlijk in quark even op letten bij het plaatsen van vlakken in enkel zwart over andere vlakken dat ie niet op overprint blijft staan (wat standaard het geval is).
    Een andere oplossing is om voor vlakken in quark een extra zwart aan te maken waar ook een klein percentage cyaan, magenta en geel zit dan gaat het wel goed.

Bijdrager
    Mac Fundamentalist
    ”Daan

Een andere oplossing is om voor vlakken in quark een extra zwart aan te maken waar ook een klein percentage cyaan, magenta en geel zit dan gaat het wel goed.

Das handig idd…. thanx….:)

Verder kun je je aanleverspecificaties aanpassen….dat men Certified PDFjes aanleverd….als dit niet kan kun je altijd het PDFje in Illustrator opnieuw opslaan.dan zit het sowieso goed…….

ik zeg maar zo…het zijn advertenties……daar verdienen wij ons brood van……dus die moet je goed checken…..maar tis idd frustrerent als je technisch weet dat het goed zit…en “de krant” een ander resultaat laat zien…..het blijft lastig….je wilt niet maar moet vaak snel…….maar soms gaat het mis….ik heb het ook vaak meegemaakt………

Tis soms het risico..en de manager moet dat begrijpen…anders moet ie plotterproeven vragen…….

Maar het is balen…….

Bijdrager
    appeltje-e

@Daan Muller
    Je hebt gelijk, je kunt in de Distiller “Preserve Overprint Settings” aan- of uitvinken! (Ik zit nl. nog wél op mijn werk, :() Ik heb het uitgezet en dat werkt, al wil ik nu wel zekerheid dat bv. zwart (het gaat nl. om witte vlakken met overprint) wel goed gaat. Wij kregen de PDF ook maar aangeleverd, de ontwerper moet zelf zijn/haar witte vlakken in de gaten houden in XPress. Wij plaatsen de PDF in onze opmaak en maken daar weer een cPDF van wat naar de drukker gaat. Op het moment van Distillen kan het overdrukken van witte vlakken ‘losgelaten’ worden. Dank voor je reactie.

@Mac Fundamentalist
    cPDF is voor veel aanleverpartijen nog steeds abacadabra. En PDF openen in Illustrator is vaak vragen om moeilijkheden m.b.t. fonts en dergelijke. Ik begin daar niet aan! Toch bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    was frans

sorry, maar ik vind dit geen manier van opmaken. Dit is vragen om narigheid. Ik ben er geen voorstander van om items in een document te laten zitten terwijl ze toch niet gebruikt worden.
    Alles wat niet nodig is eruit gooien!

;)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ik wilde het niet zeggen Frans, maar toen ik dat plaatje zag wat gedeeltelijk afgedekt was met een wit vlak dacht ik wel hetzelfde !

:wink:

Bijdrager
    appeltje-e

@EagerB0bNerd en was frans
    Ik ben het helemaal met jullie eens!

Nu kan ik dus als oplossing gebruiken wat ik hier boven heb beschreven, dus de Distillersettings aanpassen. Maar daarmee haal je ook overprint uit documenten waar het wel bedoeld is… Ik vond op de site van Rotosmeets een ‘waarschuwing’ die het probleem haarfijn omschrijft.

http://www.rotosmeets.com/download/richtlijnen_settings/Overprint%20NL%20v2.pdf

Bijdrager
    appeltje-e
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.