15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    VariLite

XMS-net & airport extreme

Hoi,

Ik heb internet via XMS, maar krijg m’n Airport Expres (disk) niet aan de gang. XMS geeft geen support (bel maar met Apple)

Ik heb een vast IP dus als ik de keuze neem om die in te vullen, moet ik ook een routeradres invullen?

Iemand dit al een keer aan de hand gehad?

Gr,

M

Bijdrager
    Pieterr

Heb je nu een AirPort Express of een AirPort Extreme?
    Heb je de AirPort Utiity gebruikt?
    Ken je deze site: http://www.apple.com/support/airport/

Bijdrager
    VariLite

Sorry!

Extreme.

Site ken ik, misschien verkeerd gezocht (hint svp)

Bijdrager
    Pieterr

Ik wil je best helpen, maar dan zul je iets meer informatie moeten geven.
    XMS ken ik niet; is dat deze club? http://www.xmsnet.nl/
    Ik neem aan dat je een of ander modem van XMS hebt gekregen waar een ethernet aansluiting op zit.
    Wat is precies je probleem?

Bijdrager
    Edwin377

ik ben wel benieuwd naar dit probleem want ik krijg binnenkort ook Glasvezel via XMS en daar wil ik mijn TimeCapsule aan gaan hangen.
    XMS werkt inderdaad met een kastje waarin het glasvezel signaal wordt omgezet naar coax(tv), telefefoon en ethernet. De Airport/Time Capsule hangt dus aan die ethernet.

Bijdrager
    Pieterr

Een van de eerste vragen die opkomt is: zit er een router functie in het XMS modem?
    Het opzetten van een netwerk met twee routers heeft wat meer voeten in aarde.
    Als dat niet het geval is, zou de standaard installatie (met de AirPort Utility) zonder problemen moeten werken.

Zie ook: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=117587

Bijdrager
    VariLite

THXS

– Ik heb idd XMS-Net (zie jou link)
    – 42networks DRG (glas-modem/kast)
    – ga uit op UTP 1 (naar airport)
    – Heb vast IP
    – Ik heb airport config opgestart. en dan verder invullen van gegevens (ip, subnet mask, dns)
    – wat mist is dat (als ik wil bijwerken (routeradres)

Mocht ik meer info moeten verstrekken, laat het even weten

Bijdrager
    VariLite

@ Pieterrr

Madcat, had ik al gelezen, maar bracht me niet verder.

Bijdrager
    Pieterr

Hm. Het verbaast me dat je zaken noemt als subnet mask etc.
    Die hoef je normaliter zelf allemaal niet in te vullen.
    Alleen als je een Mac in je netwerk een static local IP adres wilt geven.
    Heb je soms ergens in het hele installatie proces aangevinkt “fixed IP address” ofzo? Zo ja, probeer dan de hele configuratie eens opnieuw zonder dat vinkje.

Bijdrager
    VariLite

Maar heb vast (fixt) IP adress

Dus zodoende is de vraag om al die gegevens in te vullen

Bijdrager
    Pieterr

Ja dat is je WAN adres.
    Maar als er in de AirPort setup sprake is van een fixed IP address, dan heeft dat betrekking op adressen op je lokale netwerk, LAN. Deze beginnen meestal met 192.168.x.y.
    Vergeet even dat je een vast IP adres hebt. Dat is leuk als je een website draait thuis, maar voor het configureren van je AirPort nu even niet relevant.

Bijdrager
    Melgior

Bij de meeste providers wordt het vaste IP adres gewoon uitgedeeld door de DHCP server. Dat betekend dat je je Airport gewoon op DHCP kunt zetten, maar dat XMS je altijd hetzelfde IP adres zal geven. Ik weet niet zeker of XMS ook zo werkt, maar ik zou het even proberen.

Bijdrager
    VariLite

Na wat mailen met de helpdesk, kreeg ik de ontbrekende cijfertjes, en hopla het werkt.

Configureer IPv4: Handmatig

IP-adres: vast: persoonlijk/ontvangen per post
    (wel invullen onder IP adres)

netmask: 255.255.240.0
    (subnetmasker)

gateway: 85.223.48.1
    (routeradres)

DNS-server1: 217.149.196.6
    DNS-server2: 217.149.192.6

Bijdrager
    Pieterr
    ”Vari*Lite”

Na wat mailen met de helpdesk, kreeg ik de ontbrekende cijfertjes, en hopla het werkt.

Ik snap niet helemaal waarom XMS voor deze handmatige aanpak kiest als het ook via DHCP kan.
    Ze zouden hun DHCP service zo kunnen instellen dat je iedere keer hetzelfde vaste IP adres terugkrijgt, op basis van het MAC adres van je modem.
    Dat voorkomt dit soort problemen.

Bijdrager
    andrevanzwieten

De (nieuwe Genexis) XMSnet modem doet het in combinatie met Time Capsule (Airport Extreme) probleemloos. De aanwijzingen in hun gebruiksaanwijzing om de internetverbinding via DHCP automatisch te configureren klopt. Het is echter een kwestie van geduld. Wat ze er niet bij vertellen is dat, omdat Time Capsule zich via het XMS-modem bij de XMS-server meldt, die verbinding even moet worden ge’reset’, hetgeen tijd kost.
    Terwijl ik dus vol ongeduld de kabels al weer loshaalde, had ik beter even een uurtje kunnen wachten.

Op de link http://www.xmsnet.nl/handleidingen kom je een uitgebreidere handleiding tegen dan degene die bij je startpakket wordt geleverd. En in die uitgebreide handleiding staat een slinks zinnetje:
    ‘Als u een ander apparaat (pc, router) aansluit kan het een uur duren voordat dit apparaat verbinding zal krijgen. Wanneer u een Packetfront modem heeft duurt het namelijk een uur voordat de koppeling met het oude apparaat vervalt. Bovenstaande is niet van toepassing voor het Genexis modem.’

En dat klopt. Tip: sluit alles aan, configureer de internet-instelling van TimeCapsule op ‘DHCP automatisch’, tik even door naar ‘DHCP-lease vernieuwen’ (dan deelt je TimeCapsule eventueel een nieuw IP-nr uit), en ga even lunchen of koffie drinken. Klinkt gek, maar geheid dat het daarna probleemloos draait.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.