15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

xml in spreadsheet

Ik probeer een xml bestand te importeren in numbers (09) en of excel (office for mac 2008). Met numbers krijg ik helemaal niets geopend, in excel lukt het alleen via omwegen als een tekstbestand. Het zijn dan wel allemaal cellen maar is een grote brij van gegevens.
    Via Google etc kom ik niet veel verder. Lijkt alsof dit niet wordt ondersteund door mijn programma’s. Heeft er iemand suggesties?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je ook een “XML schema” (dwz een beschrijving van de informatie) van het XML bestand tot je beschikking?

Bijdrager
    jebman

ik weet niet… het is een export vanuit het boekhoudprogramma naanab. Ik weet dus wat er in staat en hoe ik zou willen dat het er uit komt te zien. Alleen de bewerkingen die ik wil doen en voor het maken van een jaarverslag moet ik de data in een spreadsheet hebben.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je al een poging ondernomen om het bestand om te zetten naar CSV (met een van de vele xml2csv converters die er online te vinden zijn)?

Bijdrager
    jebman

nee, niet bedacht, ik ga eens zoeken

Bijdrager
    TheBigZ

Ik heb de demo van naanab gedownload en het voorbeeld als backup opgeslagen. Je krijgt een <naam>.nnb bestand. Dit is een zipfile. Als je de zip uitpakt (unzip <naam>.nnb) krijg je een data.properties en een data.script bestand. Aan de properties kun je zien dat het naanab programma gebruik maakt van de OpenSource hsql db. Misschien kun je hier nog iets mee, bv een Mac programma vinden dat dit soort bestanden kan inlezen.

Zie ook http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=51361

Bijdrager
    jebman

oh wow. ik ga kijken.

Ik heb net bij microsoft een prog gevonden (conversieprogramma voor open xml) maar het naanab betand wordt niet herkend… dat is dus niet de route

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe exporteer je trouwens naar XML in naanab? Ik heb die optie (in de demoversie) niet zo gauw kunnen vinden.

Bijdrager
    jebman

wanneer je in de boekhouding een zoekopdracht heb gedaan dan is er rechtsboven bij de button opties een optie weergave en een optie resultaten exporteren.
    ik ben bezig met de ge-unzipte data om die ergens in te gaan importeren

Bijdrager
    jebman

geprobeerd om de ge unzipte bestanden in open office in een nieuwe database te importeren conform jouw hyperlink.
    kon geen verbinding maken met de gegevensbron en de klasse van het stuurprogramma kon niet worden geladen.

pfff:sad:

Bijdrager
    TheBigZ

Ja, ik heb het ook net geprobeerd, in LibreOffice. Ik krijg dezelfde foutmelding dat de driver class niet wordt gevonden.

Inmiddels heb ik ook het exporteren naar XML gevonden. Resultaat ziet er ongeveer zo uit (vrij nette XML). Bij jou ook?

<br />
    <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?><br />
    <naanab><br />
      <creation-date>2012-01-22T17:12:13</creation-date><br />
      <personal_finance><br />
        <transacties><br />
          <transactie><br />
            <rekening_nummer>0123456789</rekening_nummer><br />
            <rekening_naam><![CDATA[Betaalrekening]]></rekening_naam><br />
            <tegenrekening_nummer>0987654321</tegenrekening_nummer><br />
            <relatie /><br />
            <relatie_straat /><br />
            <relatie_postcode /><br />
            <relatie_woonplaats /><br />
            <boekdatum>27-10-2009</boekdatum><br />
            <rentedatum>27-10-2009</rentedatum><br />
            <muntsoort /><br />
            <bedrag_code>D</bedrag_code><br />
            <bedrag>-500,00</bedrag><br />
            <post><![CDATA[Sparen]]></post><br />
            <kenmerk><![CDATA[]]></kenmerk><br />
            <omschrijving><br />
              <omschrijving_regel><![CDATA[Sparen]]></omschrijving_regel><br />
            </omschrijving><br />
          </transactie><br />

Met een stylesheet is hier de gewenste informatie wel uit te trekken. Wat heb je allemaal nodig?

Bijdrager
    TheBigZ

Hier een aanzetje voor een HTML stylesheet: naanab_style.xml

<br />
    <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?><br />
    <xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"><br />
    <xsl:template match="/"><br />
    <html><br />
    <head><br />
    <title>Naanab</title><br />
    </head><br />
    <body><br />
    <h2>Naanab</h2><br />
      <table><br />
        <tr><br />
          <th>Rekeningnummer</th><br />
          <th>Tegennummer</th><br />
        </tr><br />
        <xsl:for-each select="naanab/personal_finance/transacties/transactie"><br />
         <tr><br />
          <td><br />
            <xsl:value-of select="rekening_nummer"/><br />
          </td><br />
          <td><br />
            <xsl:value-of select="tegenrekening_nummer"/><br />
          </td><br />
         </tr><br />
        </xsl:for-each><br />
      </table><br />
    </body><br />
    </html><br />
    </xsl:template><br />
    </xsl:stylesheet><br />

Bovenin de naanab XML voeg je nog een regel toe naar bovenstaande stylesheet:

<br />
    <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?><br />
    <?xml-stylesheet type="text/xsl" href="naanab_style.xml"?><br />
    <naanab><br />
    	<creation-date>2012-01-22T17:12:13</creation-date><br />
    	<personal_finance><br />

Vervolgens kun je de XML openen in je Safari browser, en krijg je een overzicht in kolommen.

Bijdrager
    TheBigZ

Met deze stylesheet kun je een CSV-bestand van het XML-bestand maken. Je kunt zelf de gewenste kolommen (rekening_nummer, tegenrekening_nummer, etc.) aanvullen:

<br />
    <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?><br />
    <xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"><br />
    <xsl:output method="text"/><br />
      <xsl:template match="/naanab/personal_finance/transacties/transactie"><br />
        <xsl:value-of select="rekening_nummer"/>,<xsl:value-of select="tegenrekening_nummer"/><br />
      </xsl:template><br />
    </xsl:stylesheet><br />

Bijdrager
    jebman

Vandaag uitvoerig ondersteuning van Naanab helpdesk gekregen. Die zijn met bovenstaande routine verder gegaan. De stylesheet is iets aangepast. Het bewerken van de xml hebben we gedaan mbv textwrangler.
    Via Safari de data gekopieerd en in TextWrangler geplakt en daar bewaard met een naam eindigend op .csv. En dit csv bestand is goed werkbaar, een paar details zijn anders dan de tabelweergave in naanab maar de data zijn bewerkbaar! Mission accomplished!
    TheBigZ enorm bedankt voor je hulp en bijstand bij mijn eerste kennismaking met de wondere wereld van xml :lol::thumbsup:

Bijdrager
    TheBigZ

:thumbsup:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.