5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    caviafrits

xml en indesign

Hi,

Ik probeer een beetje grip te krijgen op het opmaken van een boek in Indesign. Maar, ik wil eens kijken hoe xml daar een rol in kan spelen. Ik speur regelmatig het internet af, maar wordt geen steek wijzer. Wat de mogelijkheden zijn, hoe je dat opzet enz.

Zijn er hier mensen die hier iets van af weten of waar ik informatie vandaan kan halen?

frits

Bijdrager
    Deskman

XML is een uitwisselingsstandaard waarbij je ‘tags’ kunt geven aan de tekst die dan door InDesign op een bepaalde plaats en op een bepaalde manier behandeld worden. Een en ander is nogal ‘breed’ van toepassing.

Ik ben me er ondertussen ook een beetje in aan het verdiepen om content die voor een reisgids gebruikt wordt ook voor het internet gebruikt kan gaan worden. Vanaf volgend jaar gaat het andersom en wordt er eerst voor Internet geschreven en wordt de data daarvoor weer hergebruikt. XML kan daarbij een goede brug zijn.

Moraal van het verhaal is een beetje: bedenk eerst wat je er mee wil doen en daarna pas hoe. Anders is het net zoiets als ‘ik wil graag letters gebruiken om een boek te schrijven, hoe doe ik dat?’.

Bijdrager
    caviafrits

Het probleem is dat ik wil kijken of er een ‘slimmere’ manier van opmaken is. De aangeleverde tekst zal misschien wel of niet gecodeerd zijn. Dat weet ik nog niet. Maar stel dat het gecodeerd is, dan kan ik natuurlijk allemaal typogrammen aan die tags hangen. Dat is mooi meegenomen. Maar kan je ook grafische elementen beschrijven. Een stukje tekst dat op een gekleurd kader moet staan, of een streep voor een aantal zinnen, kan je hoofdstukopeningen definieren….

Wat ik bedoel is, kan je een stuk tekst zo coderen dat je daarna in indesign laat inlopen en vervolgens al een aantal dingen voor je op de goede plek zet. Hoe verwijs je in de gecodeerde kopij dat op een bepaalde plaats een nieuw hoofdstuk begint dat bijvoorbeeld op een gekleurd kader naast een illustratie begint?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

stond er geen .pdf met info hierover op de “extra’s” CD bij de installatieschijven ?
    [bewerk] hier is ie online (PDF alert)
    kijk ook eens verder op de support afdeling van de Adobe-site, en op de Adobe forums (Indesign en Indesign scripting)

en hier een curus en nog een cursus bij Opatel, waar forumlid macteach les geeft, die zou je misschien ook wel verder kunnen helpen

Bijdrager
    caviafrits

Goed idee! Op de cd heb ik verder nog niet gekeken. Bij ons op het werk is er verder niemand die zich hier mee bezighoudt. Moet alles zelf een beetje uitzoeken.

Vaak zijn de meegeleverde pdf’jes voor hardcore-techneuten, dit ziet er beter uit. Die cursus is misschien ook nog niet zo gek!

Op de adobe-forums gaat het vaak over specifieke xml-problemen, lastig voor beginners!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.