17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    kevkoptel

XLR kabel; ruis bij gebruik phantom

Hallo

Wegens praktische redenen heb ik voor een shotgun microfoon op mijn camera (phantom voeding vereist) een XLR kabeltje van 20cm moeten solderen. Echter alle pinnen zijn naar mijn inziens goed verbonden en er geven er geen kortsluiting. Wanneer ik nu de phantom voeding op mijn camera inschakel is er een roze ruis hoorbaar. Nu had ik echt alles behalve dat verwacht. Sluit ik er een dynamische microfoon of lijnniveau op aan werkt die perfect. Iemand suggesties?

Wat ik gedaan heb: PIN1Massa (links), PIN2 Rood(rechts), PIN3 Wit(boven) (vooraanzicht stekkers) en aan de andere kant idem. Toen ben ik gaan vergelijken met bestaande kabels en ik merkte dat sommige ook van PIN1 naar het omhulsel verbonden waren (niet alle kabels die ik heb). Dan maar deze theorie geprobeerd, maar zelfde resultaat. :sealed: Roze ruis, bijna zuiver.

Bijdrager
    Daan.

Gebeurt dit altijd, of alleen als je de camera ook aan de oplader hebt hangen?
    Worden nogal eens goedkope netadaptertjes bij geleverd, deze zijn vaak de oorzaak van ruis.

Bijdrager
    kevkoptel

Netvoeding werd niet gebruikt; ‘tis een relatief dure camera Panasonic AG-DVX100. Enkel bij inschakelen phantom heb ik dit. Met andere microfoonkabel werkt dat perfect. Let wel op ik heb het niet over broom hé; echt ruissignaal. Bij dynamische microfoon heb ik perfect geluid. Ik zal wel iets verkeerds gedaan hebben met het solderen, maar dit vond ik toch wel zeer bizar.

Ik heb de ruis ook als de microfoon er niet op steekt, maar enkel de kabel is ingeplugd.

Bijdrager
    LEXY

Staat er niks in de handleiding over de juiste pinning? Dat verschilt namelijk nog wel eens per microfoon/camera.
    Kun je ook nog iets schakelen aan de ingangsgevoeligheid op de camera? Dus high of low impedance?

Bijdrager
    kevkoptel

Het enige wat ik kan regelen is phantom aan of uit en de ingangsgevoeligheid in dB. Maar met reeds bestaande kabels heb ik geen problemen. Ik zie in mijn kabel geen wezenlijk verschil met reeds bestaande en daar wringt het schoentje.

Bijdrager
    LEXY

En met die ingansgevoeligheid schakelaar wordt het ook niet beter?

Bijdrager
    earnst jelke

Heb je niet per ongeluk je kabel beschadigt in het proces? Dan krijg je absoluut een ruisje. misschien nog een keer alle punten waar contact kan ontstaan aflopen en afplakken met tape? Slecht geisoleerde draden die dicht langs elkaar lopen kunnen elkaar immers toch storen.

Bijdrager
    kevkoptel

Ik zal er morgen nog wat aan knutselen. De ingangsgevoeligheid heeft enkel effect op hoe luid die noise is.

Bijdrager
    LEXY

Het gaat uiteindelijk om de ‘signal to noise ratio’. Een beetje ruis is haast onvermijdelijk en best overkomelijk als het wegvalt tegen het microfoonsignaal.
    Zit er trouwens ook nog een compressor/limiter op die cam?
    Zo ja, dan moet je die eens uitzetten, want die pept de zachte geluiden, dus ook ruis, op.

Bijdrager
    kevkoptel

Maar nee; het zit hem echt in die kabel. Ik zou de ruis even online kunnen zetten, maar je hoort exact hetzelfde als je met je tv op een leeg kanaal zapt. Zo’n ruis is het bijna identiek en niet zomaar wat gezoem of broom op de achtergrond, zelfs bij een zeer lage versterking als de microfoon er nog niet opsteekt! Echt niet normaal, heeft niemand dit ooit gehad?

Het is echt een ruisstroom. En verder bij aansluiten condensator microfoon werkt de microfoon ook helemaal niet, dynamische geen probleem. 0,00% ruis/noise or whatever.

Bijdrager
    LEXY

Heb je die ruis ook als je je andere kabels aansluit zonder microfoon? Of alleen bij dit 20cm model?
    En als die condensator dus helemaal geen signaal geeft, dan vereist deze toch een andere pinning voor de phantoom voeding.
    Nogmaals, handleiding.

Bijdrager
    kevkoptel

Enkel bij deze kabel; ik foefel straks nog wel wat na handleiding microfoon en camera gelezen te hebben.

Bijdrager
    LEXY

Dus als je een andere (lange) kabel gebruikt, dan werkt deze condensator wel en zonder ruis?!

Bijdrager
    kevkoptel

Ja

Bijdrager
    LEXY

Nou dan is het duidelijk, heb je ergens toch twee pinnetjes omgedraaid.
    Beide connectoren openmaken en vergelijken met die van een kabel die het wel doet.
    Succes.

Bijdrager
    LEXY

Waarschijnlijk heb je pin 1 en 2 omgedraaid.
    Bij vooraanzicht zit bij een ‘mannetje’ de ‘1’ links en bij een ‘vrouwtje’ de ‘1’ rechts.
    Wat ik alleen dan nog niet begrijp is dat je die ruis ook hoort als de kabel wel aan de cam zit en de mic niet. Dat zou hetzelfde moeten zijn als zonder kabel.
    Heb je dat al gecheckt, als je wel phantoom aanzet maar helemaal zonder kabel of de ruis er dan ook is?

Bijdrager
    Daan.

Ik heb even een duidelijk schema voor je opgezocht:
    XLR kabel
    Ik ben toch wel benieuwd wat nu het probleem is/was,
    het kan natuurlijk ook echt iets in de kabel zijn, dat die stuk is, i.p.v. iets in de pluggen[/url]

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.