9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    iBert

XHTML Strict laat wat bovenste witruimte

Ik heb een klein probleempje. Dit is de eerste keer dat ik in XHTML Strict author, en hij laat bij mijn navigatie wat ongewenste witruimte vanboven. De link vind je hier. CSS staat tevens in de broncode.

Bijdrager
    tennapel

welke browser(s)?

Bijdrager
    iBert

Voorlopig heb ik hem enkel getest op PC.

Daar doet hij het perfect in Internet Explorer 6 en Opera 7.2, maar in FireBird en Netscape 7 schuift hij de buttons 1 pixel naar onder ten opzichte van de grijze balk.

Ik heb nog niet gekeken op m’n iMac, maar vind je op Mac geen fout?

Bijdrager
    freshface

In safari schuift hij ze ook 1px naar onder.

Bijdrager
    iBert

Zou ik dat kunnen oplossen door er een lijst van te maken? Maar weet iemand hoe ik dit juist kan? Want telkes als ik het probeerde gaf hij hier ook nog whitespace bij…

Bijdrager
    tennapel

Yup, bekend probleem. Dit is de beruchte pixel shift in strict mode. Ook op te lossen met de ‘almost strict’ Doctype, of door de tabel te schrappen.

Ik wist alleen niet dat Safari er ook gevoelig voor is.

Bijdrager
    tennapel

Lees dit artikel:
    http://www.alistapart.com/articles/sprites/

alternatieve oplossing voor je probleem

Bijdrager
    iBert

Zou het hiermee moeten opgelost zijn? Dan ga ik het vandaag even proberen, en laat ik je weten of het gelukt is.

Bijdrager
    iBert

Gelukt! Bedankt voor het artikel tennapel, ik had een tijdje geleden een artikel gelezen over “CSS Sliding Doors”, maar het nog niet uitgeprobeerd. De rollovers zijn echt pijlsnel, en mijn markup valideert als geldige XHTML 1.1.

Het resultaat is te bekijken op hetzelfde adres: http://users.skynet.be/bert_fonteyn/ole/index.html

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.