6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    SolidCake

Xeon X5690 Delidden? Mac Pro 4,1 CPU upgrade

Hey!
    Binnenkort ga ik mijn Mac Pro 4,1 (2009) upgraden met 2 x Xeon X5690 CPU’s.
    Er zijn drie populaire methodes over hoe je deze upgrade het beste kan verrichten.

1. De CPU’s vervangen. Thats it. Deze methode zie ik het minst zitten. De standaard CPU’s in de Mac Pro 4,1 hebben geen hitteschild waardoor ze 2mm lager liggen dan een CPU met hitteschild. Hierdoor rust de koeling puur en alleen op de CPU(!). Dit kan ervoor zorgen dat bij het aandraaien van de koeling je de CPU en socket kan verpesten en zo de hele CPU Tray/moederbord.

Video

2. De CPU’s met hitte schild installeren en het 2mm verschil compenseren met ringen en 2mm dikke warmte geleidende pads. Het nadeel is dat je dan de stroomaansluitingen van de koeling naar het moederbord moet doorknippen. Je knipt dan niet de kabels door maar het onderdeel dat de kabels vasthoud in het koelelement. Hierdoor overbrug je het afstandsverschil waardoor de koeling kabels goed aansluiten.

Video

3. De meest beruchte, het hitteschild (IHS) van de CPU verwijderen (delidden). Zeer groot risico! Alles valt of staat bij het succesvol verwijderen ervan. Als dit echter lukt dan is de rest een fluitje van een cent. De CPU koeling sluit perfect aan, je hoeft niks te knippen, geen extra warmte pads nodig en je kan de officiële apple service manual volgen. Maar! Je neemt een enorm risico bij het verwijderen van de IHS.

Video

Ik neig naar het verwijderen van het hitteschild… #queBeethoven
    Ook als is het risico in het begin het hoogst, op de lange termijn heb je er het meeste profeit van.
    Natuurlijk eerst testen of ze werken voordat je de IHS verwijdert;)
    De reden waarom is dat bij de 1e en 2e methodes het risico op CPU en moederbord schade blijft. Ook met de 2mm ringen sluit de koeling nooit zo goed aan als met een delidded CPU. Als je de Mac Pro verplaats of vershuis kan er schade ontstaan. Je zou dan voor de zekerheid de CPU tray moeten verwijderen bij elke ‘serieuze’ handeling.

Graag wil ik jullie mening hierover horen!
    Hebben jullie dit traject ook doorlopen?
    Ja zo, hoe is het gegaan en wat zijn je bevindingen?
    Iemand ervaring met het delidden van een CPU met gesoldeerd hitteschild?

Cheers!

Bijdrager
    madcat

Optie 4: mac verkopen en tweedehands mac pro van een paar jaar oud weer kopen?

Dit is nu juist een van de nadelen van een apple, het is niet bedoeld om mee te klussen.
    Je hebt de voor en nadelen aardig op een rij staan, ik zou zeggen maak een keuze.

Geblokkeerd
    Carp

Ik neig naar het verwijderen van het hitteschild… #queBeethoven
    Ook als is het risico in het begin het hoogst, op de lange termijn heb je er het meeste profeit van.
    Natuurlijk eerst testen of ze werken voordat je de IHS verwijdert;

Ik weet niet hoe je dit hebt bedacht, maar het is dikke onzin.

De reden waarom is dat bij de 1e en 2e methodes het risico op CPU en moederbord schade blijft. Ook met de 2mm ringen sluit de koeling nooit zo goed aan als met een delidded CPU. Als je de Mac Pro verplaats of vershuis kan er schade ontstaan. Je zou dan voor de zekerheid de CPU tray moeten verwijderen bij elke ‘serieuze’ handeling.

Wow, je hebt veel gelezen, maar voornamelijk de onzin is blijven hangen.

En dan krijg je alsnog de tip die ik al voorspeld had van Madcat.

En je Spell check staat blijkbaar uit, wat het ook niet erg leesbaar maakt, sorry.

Bijdrager
    SolidCake
    madcat op 23 mei 2016

Optie 4: mac verkopen en tweedehands mac pro van een paar jaar oud weer kopen?

Dit is nu juist een van de nadelen van een apple, het is niet bedoeld om mee te klussen.
    Je hebt de voor en nadelen aardig op een rij staan, ik zou zeggen maak een keuze.

Optie 4 is inderdaad ook een goede. De Mac Pro 4,1 en 5,1 zijn alleen vele malen rendabeler dan de huidige Mac Pro’s. Voor nog geen €2K kan je een Mac Pro uit 2009/2010 zo uitbouwen dat het de huidige modellen in het stof achter zig laat qua prestaties.
    Daarnaast is de Mac Pro 4,1/5,1 juist het model om mee te gaan klussen. Je kan er bijna alles aan vervangen en upgraden. Met een max van 128GB RAM, 12 Core Xeon X5690 @ 3.46GHz, USB 3.0 PCIe kaart en een GTX Titan/1080…. De vuilnisbakken komen niet eens in de buurt;)

Bijdrager
    RobApple

@ SolidCake

Helemaal mee eens, de Mac Pro4,1 8-Core 2009 is uitgebreid te Upgraden naar Geekbench > 30.500.

Kan indien gewenst de Mac Pro4,1 2009 kant en klaar Upgraden met X5690 6-Core 3,46GHz x2 zonder risico met garantie.

Bovendien is de Mac Pro nog sneller te maken met o.a. opslag versnellers, veel sneller dan SATA III 6G 6Gb/s. SSD’s.

Daarna heb je een werkende supersnelle Mac Pro5,1 2010, kost wel meer dan €2K met een Titan X 12GB videokaart en 96 GB / 6x 16 GB RAM geheugen (128 GB / 8x 16 GB heeft geen enkele zin) en met USB3.0 kaart etc. Functioneert nog zeker probleemloos minimaal 3,5 jaar of langer.

De Mac Pro Upgraden is goedkoper en sneller dan welke Mac dan ook, alleen de Mac Pro6,1 2013 12-Core met alle opties is een fractie sneller, kost echter minstens ruim € 10.000 NIEUW.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  RobApple.

Bijdrager
    SolidCake

YESSS!! Het is gelukt! Ik heb het hitteschild van de CPU’s verwijdert via de ‘vice only method’. Het was flink zweten, ik moest ongelofelijk veel kracht zetten op de bankschroef om het hitteschild los te krijgen. Vervolgens heb ik met een enkelzijdig scheermesje het overtollige soldeer verwijdert. De ene CPU had veel meer soldeer dan de andere en dacht ik dat ik de diode aan slopen was, door de hoeveelheid soldeer leek dit geval. Scheermesje goed schuin houden en rustig(!) doorgaan totdat de diode helemaal vlak en schoon is!

Pro tip: delid eerst 1 CPU, test ‘m en ga vervolgens verder met de andere;)
    Je moet dan de CPU in CPU Bay B verwijderen en de nieuwe in CPU Bay A installeren. Je start dan de Mac Pro op met maar 1 CPU. Als het ‘normaal’ opstart met veel gepuf en geblaas dan zit je goed!

Mijn Mac Pro 4,1 knalt nu als een zonnetje voorbij de vuilnisbakken met een geekbench score voorbij de 31000.

Het installeren was een fluitje van een cent. Zoals ik voorspelde; al het risico zit in het begin van het proces bij het delidden van de CPU’s.
    Vervolgens kan je het officiële Apple Service Manual van de 4,1 volgen en ben je ervan verzekerd dat de installatie slaagt.

Als mensen verder nog vragen hebben, stuur mij gerust een PB!
    Ik heb het delidden met de bankschroef gefilmd en dit zet ik binnenkort op YouTube. De link komt uiteraard ook hier terecht.

Cheers!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.