6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

XCode – projecten starten zonder storyboard dus met xib

Ben ik nu kippig of is het niet meer mogelijk om een project te starten met xib?

Ik gebruik XCode 8.3.1. Ik wilde updaten om wat crashes te vermijden, maar loop nu tegen dit aan.

De storyboard vervangen met een menu.xib incl window, maar krijg het niet meer voor elkaar om voor de window een outlet te creƫren.

Suggesties, of gewoon weer een oude XC versie dowloaden?

Bijdrager
    lord anubis

Gelukt om een outlet te creeeren. Schijnbaar een delegate acceptatie bug. Na een clean en XCode downgrade en opnieuw verbinden werkt het. Daarna geopend met 8.3.1 en het is weer oke.

Alleen de originele vraag blijft staan. Bij zo ja, waarom? Apple gaat stoppen met xib’s?

Bijdrager
    e.abrahamse

Hi Lord Anibus,

Heb Xcode 8.3.1 ook geĆÆnstalleerd. Ik neem aan dat je een macOS app aan het updaten bent. In een Storyboard werkt het net even anders. Je ziet dat Apple een aantal zaken zoals het Storyboard i.p.v. losse Xib’s aan het standaardiseren is.

Als je een control op de Viewcontroller (de oude Xib) onder de Window Controller zet en met Ctlr naar de Viewcontroller.swift een connectie sleept werkt het gewoon in Xcode 8.3.1. Heeft m.i. niets met delegatie te maken.

Of heb je per ongeluk een macOS project gestart i.p.v. voor iOS. Fijn om te horen dat je de oplossing (?) zelf al hebt gevonden.

Mocht je meer vragen hebben dan kun je je aanmelden bij SwiftDev.nl. http://www.swiftdev.nl. Wij hebben ook een chatkanaal op Discord voor snelle vragen zoals deze. En er zijn meerdere leden die je kunnen helpen of je nieuwe inspiratie kunnen geven. Je bent van harte welkom. Zie je op Discord.

NB: Dit geldt voor iedereen die met Xcode en Swift privƩ of zakelijk voor enig Apple platform ontwikkelt. Meld je aan en leer hoe je jouw kennis op een gemoedelijke manier verder kunt uitbreiden.

Bijdrager
    e.abrahamse

Bijdrager
    lord anubis

Dank voor je antwoord(en). Maar het was gewoon een bug of wat. Nu na drie keer een test project gedaan geen vuiltje aan de lucht. De vierde ging weer !vout!. Alleen jammer dat ze xib eruit gooien als een start project.
    Ik merk ook dat de autocomplete functie nu wel trager werkt, lijkt soms net allemaal rode knipper lichtjes als je alleen al return drukt. Ook de counterpart file is nu vaker een interface file dan vroeger.

Je kan trouwens ook met losse storyboard-en werken hoor, dus wat dat betreft weinig veranderd. Vind het visueel een janboel. Zou willen … ( een hele lange lijst).

Zal daar kijken op swiftdev.

Bijdrager
    e.abrahamse

Vreemdgenoeg hebben een aantal leden van SwiftDev.nl ook regelmatig onverwacht gedrag vanuit Xcode ervaren. Dat gevoel dat Xcode langzamer is heeft volgens mij vooral te maken met foutdetectie die soms niet snel genoeg is en soms zelfs irrelevant of fout. Het project cleanen en afsluiten helpt. In de achtergrond wordt er bij Xcode veel gecached. Meer geheugen vrijmaken kan soms helpen. In een aantal gevallen moet Xcode er ook nog een rustig nachtje over slapen.

Ik vind het zelf ook lastig wanneer je de interface en code-file naast elkaar hebt deze elke keer anders (voor mijn gevoel meestal verkeerd) opent.Je hebt gelijk. Niet alles wat nieuw is, is beter en niet elke verandering is noodzakelijkerwijs een verbetering. Er zijn er meer die een stabielere Xcode 8/9/10 willen.

Ben al voor langere tijd met een iOS app bezig. Daar komt op termijn ook een macOS variant van. Dan zal ik mij grondig in de mogelijkheden van macOS projecten in Xcode gaan verdiepen.Had al wel het boek van Wallace Wang over macOS programming aangeschaft. Ben er nog niet toe gekomen om mij daarin te verdiepen.

Op SwiftDev.nl zitten voornamelijk iOS ontwikkelaars als zijn er wel enkelen die hun app ideeen ook op macOS willen verwezenlijken. Leuk je er een keer virtueel te ontmoeten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.