30 berichten aan het bekijken - 31 tot 60 (van in totaal 136)

  • Bijdrager
    TheBigZ

    Je moet het niet (alleen) doorlezen, je moet er mee aan de slag gaan! De voorbeeldprogramma’s overtypen en aan de praat zien te krijgen. Dan kleine veranderingen gaan aanbrengen in het programma. Enzovoort.

    Programmeren leer je door het te doen, en goed te kijken hoe anderen het doen.
    Daarna komen de vragen, en ga je op zoek naar antwoorden, in de documentatie, op fora etc.


    Bijdrager
    Dr. User

    Ik wil dat ook wel graag, maar er staat dan wel: “Let’s run this program in Xcode now”

    Dan is het hoofdstuk afgelopen en gaan ze verder in een nieuw hoofdstuk zonder dat wordt uitgelegd hoe ik het programma in Xcode uitvoer.

    In welk bestand moet ik de code zetten etc.


    Bijdrager
    TheBigZ

    Heb je alle stappen uit hoofdstuk 5 nagespeeld? Bij welke stap loop je vast?


    Bijdrager
    Dr. User

    Ik had hem nog niet helemaal doorgelezen.

    Ik heb nu deze code:

    <br />
    #import <foundation/foundation.h></p>
    <p>float circleArea(float theRadius);<br />
    float rectangleArea(float width, float height);<br />
    int main()<br />
    {<br />
        float pictureWidth, pictureHeight, pictureSurfaceArea, circleRadius, circleSurfaceArea;<br />
        pictureWidth = 8.0;<br />
        pictureHeight = 4.5;<br />
        circleRadius = 5.0;<br />
        pictureSurfaceArea = rectangleArea (pictureHeight, pictureWidth);<br />
            [u]= [/u]circleArea(circleRadius);					[u]Expected expression[/u]<br />
        NSLog(@"Area of circle: %10.2f.", circleSurfaceArea);<br />
        NSLog(@"Area of picture: %f.",pictureSurfaceArea);<br />
        return 0;<br />
    }</p>
    <p>float circleArea(float theRadius);<br />
    [u]{[/u]							[u]expected identifier or '('[/u]<br />
        float theArea;<br />
        theArea = 3.1416 * theRadius * theRadius;<br />
        return theArea;<br />
    }</p>
    <p>float rectangleArea(float width, float height;<br />
    {<br />
        return width*height;<br />
    }<br />
     

    Wat klopt hier niet aan?

    ik heb de fouten onderstreept en de error erachter gezet.

    dit is een letterlijk overgenomen code uit het pdf-je, maar werkt niet…


    Bijdrager
    TheBigZ

    Het komt nauw bij het coderen. Anders tikt de compiler je direct op de vingers.:smile:

    Ik zie bijvoorbeeld al een sluithaakje ontbreken bij het prototype van rectangleArea onderaan.
    Die puntkomma moet een sluithaakje zijn.
    Verder dien je de puntkomma’s achter de protypes bij de definitie van de functie weg te laten:

    <br />
    float circleArea(float theRadius)<br />
    {<br />
        float theArea;<br />
        theArea = 3.1416 * theRadius * theRadius;<br />
        return theArea;<br />
    }<br />
    float rectangleArea(float width, float height)<br />
    {<br />
        return width*height;<br />
    }<br />
     

    Bijdrager
    Dr. User

    ik zie net dat er iets mis is gegaan

    ik had de code gekopieerd en dingen onderstreept.

    hier is de echte code.

    ik zal eens kijken of het met die tips wel werkt;)

    <br />
    #import <foundation/foundation.h></p>
    <p>float circleArea(float theRadius);<br />
    float rectangleArea(float width, float height);<br />
    int main()<br />
    {<br />
        float pictureWidth, pictureHeight, pictureSurfaceArea, circleRadius, circleSurfaceArea;<br />
        pictureWidth = 8.0;<br />
        pictureHeight = 4.5;<br />
        circleRadius = 5.0;<br />
        pictureSurfaceArea = rectangleArea (pictureHeight, pictureWidth);<br />
            = circleArea(circleRadius);<br />
        NSLog(@"Area of circle: %10.2f.", circleSurfaceArea);<br />
        NSLog(@"Area of picture: %f.",pictureSurfaceArea);<br />
        return 0;<br />
    }</p>
    <p>float circleArea(float theRadius);<br />
    {<br />
        float theArea;<br />
        theArea = 3.1416 * theRadius * theRadius;<br />
        return theArea;<br />
    }</p>
    <p>float rectangleArea(float width, float height;<br />
    {<br />
        return width*height;<br />
    }<br />
     

    Bijdrager
    Dr. User

    weer verkeerd…
    waarom kan je op OMT berichten niet bewerken?

    <br />
    #import <foundation/foundation.h></p>
    <p>float circleArea(float theRadius);<br />
    float rectangleArea(float width, float height);<br />
    int main()<br />
    {<br />
        float pictureWidth, pictureHeight, pictureSurfaceArea, circleRadius, circleSurfaceArea;<br />
        pictureWidth = 8.0;<br />
        pictureHeight = 4.5;<br />
        circleRadius = 5.0;<br />
        pictureSurfaceArea = rectangleArea (pictureHeight, pictureWidth);<br />
            = circleArea(circleRadius);<br />
        NSLog(@"Area of circle: %10.2f.", circleSurfaceArea);<br />
        NSLog(@"Area of picture: %f.",pictureSurfaceArea);<br />
        return 0;<br />
    }</p>
    <p>float circleArea(float theRadius);<br />
    {<br />
        float theArea;<br />
        theArea = 3.1416 * theRadius * theRadius;<br />
        return theArea;<br />
    }</p>
    <p>float rectangleArea(float width, float height;<br />
    {<br />
        return width*height;<br />
    }<br />
     

    Bijdrager
    koen

    Niet jouw fout, OMT stopt die <p> er tussen, erg irritant, en ze verdommen het om te fixen.

    Ik zie nog een fout:

    <br />
        = circleArea(circleRadius);<br />
     

    moet zijn:

    <br />
    circleSurfaceArea  = circleArea(circleRadius);<br />
     

    Hier trouwens nog een aantal links naar documentatie: http://www.onemorething.nl/community/topic/gratis-cocoaobjcios-boeken-van-apple-in-ibooks


    Bijdrager
    TheBigZ

    Het OMT forum heeft (al jaren) een bug in de “code” tag. Je kunt geen lege regels gebruiken. Erg suf, maar er wordt niks aan gedaan… EDIT: Precies wat Koen zegt.:smile:

    On topic, let goed op de details:

    <br />
    #import <foundation/foundation.h><br />
    float circleArea(float theRadius);<br />
    float rectangleArea(float width, float height);<br />
    int main()<br />
    {<br />
        float pictureWidth, pictureHeight, pictureSurfaceArea, circleRadius, circleSurfaceArea;<br />
        pictureWidth = 8.0;<br />
        pictureHeight = 4.5;<br />
        circleRadius = 5.0;<br />
        pictureSurfaceArea = rectangleArea (pictureHeight, pictureWidth);<br />
        circleSurfaceArea = circleArea(circleRadius);<br />
        NSLog(@"Area of circle: %10.2f.", circleSurfaceArea);<br />
        NSLog(@"Area of picture: %f.",pictureSurfaceArea);<br />
        return 0;<br />
    }<br />
    float circleArea(float theRadius)<br />
    {<br />
        float theArea;<br />
        theArea = 3.1416 * theRadius * theRadius;<br />
        return theArea;<br />
    }<br />
    float rectangleArea(float width, float height)<br />
    {<br />
        return width*height;<br />
    }<br />
     

    Bijdrager
    Dr. User

    Ik heb weer een vraagje mbt Xcode.
    Ik mag (denk ik) hiervoor geen nieuw topic beginnen, dus doe het maar hier.

    Ik heb deze (doe het op andere site aangezien OMT niet werkt) code, die heb ik in Xcode in main.m staan (Command line, foundation), maar ik krijg 2 errors:

    Wat is de fout, en wat is hieraan te doen?

    De code heb ik niet zelf gemaakt, maar komt uit een boek, dus zou moeten werken.
    Misschien moet er iets verandert worden omdat het boek gebruik maakt van Xcode 3 i.p.v. 4?!

    bedankt!


    Bijdrager
    TheBigZ

    Ik zou in ieder geval vermoeden dat die functie “circleArea” heet en niet “circleAreea”.


    Bijdrager
    Dr. User

    dat heb ik inmiddels verandert, helpt niet


    Bijdrager
    TheBigZ

    Ik heb nu je code bekeken.
    Daarin (regel 17) staat clicleArea. Dat klopt niet.
    Nogmaals, bij programmeren moet je “op de kleintjes” letten.:lol:


    Bijdrager
    Dr. User

    nu werkt het wel, bedankt!

    Ik ga weer verder, ik moet daar echt beter op letten ja;)


    Bijdrager
    Dr. User

    int x;
    for (x = 1; x <= 10; x++)
    {
    NSLog(@”Julia is my favourite actress.”);
    }
    NSLog(@”The value of x is %d”, x);

    Deze code snap ik:

    x=1
    x = lager of gelijk aan 10
    x++ betekent dat er 1 bij op wordt geteld,

    Maar waarom betekent x++ dat?
    Waarom staat er niet gewoon x+1?
    Als er x+++ zou staan, zou dat betekenen x+2?

    x++ wordt helaas niet goed uitgelegd, in elk geval niet op een manier die ik echt snap.


    Bijdrager
    TheBigZ

    x++ is een verkorte notatie voor: x = x + 1
    Hoog x met 1 op.

    Als je x op dezelfde manier met twee wilt ophogen, wordt dat zoiets: (x++)++
    maar deze notatie kom je niet zo vaak tegen.

    Een andere verkorte schrijfwijze is: x += 1

    Die is wel makkelijk te gebruiken met andere ophogingen: x += 2


    Bijdrager
    Dr. User

    oke, en hier alweer een vraag:

    “Next, select the Identity button in the Inspector palette (Cmd-6), then choose MAFoo from the Class pop-up menu.”
    Hoe moet dit in Xcode 4? volgens mij zijn de sneltoetsen ook erg veranderd!


    Bijdrager
    koen

    Option-Command-1


    Bijdrager
    koen

    Bijdrager
    Dr. User

    Bedankt! (bijna) precies wat ik zocht.
    Die tutorial gaat namelijk over Xcode 3, ik zal dus even kijken of er ook zo’n lijst voor Xcode 3 is, om te vergelijken;)
    Ik ken namelijk nog niet alles, dus als zij zeggen cmd+shift+6 bijv. dan kan ik bij de naam kijken en dan bij Xcode 4 kijken…


    Bijdrager
    W0utR

    Kent er iemand een paar degelijke XML parsers, de standaard (NSXMLParser) vind ik persoonlijk nogal raar opgebouwd.

    Hij loopt door je XML op een vrij rare manier


    Bijdrager
    koen

    Bijdrager
    W0utR

    Thanks, had later ontdekt dat de web interface gelukkig ook JSON kon terug sturen, wat het al een pak makkelijker maakte.

    Het ging even de mist in omdat ik verschillende request naar een singleton model stuurde, natuurlijk niet aan gedacht dat alles dan door elkaar zou lopen, heb het voorlopig opgelost met een soort van wachtrij te maken, maar niet zeker of dit een correcte oplossing is.


    Bijdrager
    Dr. User

    Hallo,
    Ik heb weer eens een aantal vraagjes over Xcode, maar het wordt wat teveel om hier uit te leggen, dus ik vroeg me af of er iemand is die me even wil helpen met iChat/iMessage?

    alvast bedankt


    Bijdrager
    Willemien

    Maakt het wat uit of je het aan één iemand uitlegt of aan ons allemaal?
    Als de vraag niet gaat over “Hoe leer ik Xcode/Objective-C/Cocoa/programmeren” en niet een vervolg is op een eerdere vraag dan mag je er best een apart topic van maken. Het valt dan (met een goede titel) meer op en is later beter terug te vinden als iemand anders net zo’n probleem heeft.


    Bijdrager
    Ni3l55

    Ik ben sinds kort nieuw bij de taal Objective-C, Ik heb een PDF-Boek om Objective-C te snappen ik heb een project gestart voor “Hello world” en daarmee heb ik het project “command Line Tool”
    er staat standaard dit:


    //
    // main.c
    // Hello
    //
    // Created by Niels on 12-08-12.
    // Copyright (c) 2012 Niels. All rights reserved.
    //

    #include <stdio.h>

    int main(int argc, const char * argv[])
    {

    // insert code here…
    printf(“Hello, World!\n”);
    return 0;
    }

    in het boek moet ik er dit zetten:

    #import <Foundation/Foundation.h>
    int main (int argc, const char * argv[]) { NSAutoreleasePool * pool = [[NSAutoreleasePool alloc]
    init];
    // insert code here… NSLog(@”Hello, World!”); [pool drain];
    return 0;
    }

    ik heb de groene zinnen laten staan en #include <stdio.h> vervangen door: #import <Foundation/Foundation.h>

    Maar helaas kreeg ik toen ik op Run klikte 19erorrs.


    Bijdrager
    Ni3l55

    Niemand?


    Bijdrager
    AppleStef

    Geduld is een schone deugd…:wink:


    Bijdrager
    Ni3l55

    je hebt gelijk:sarcastic:


    Bijdrager
    Willemien

    Command line tools zijn er in verschillende types. Ik denk dat je type Foundation moet nemen. Wat staat er in je boek?

30 berichten aan het bekijken - 31 tot 60 (van in totaal 136)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.