30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    Boike12

Xcode leren voor iedereen!

Beste (beginnende) ontwikkelaars,

Veel mensen willen tegenwoordig objective c, de taal voor iOS en Mac apps leren. Een paar keer per week word er wel weer een topic geopend hoe je het kan leren.

Onderaan de pagina een lijstje met hulpmiddelen!

Ik heb zelf ongeveer een jaar geleden een boek van Sams gekocht, en het is echt een superboek! Goed geïllustreerd!

Apple heeft zelf ook een brede bibliotheek met heel veel items!
    Op je iPhone op iPad kun je ook iTunes U downloaden, ff zoeken op Xcode en daar staan ook heel veel lessen van Stanford!

Nieuwe boeken/leermiddelen zijn welkom!;)

Dit om te voorkomen dat er ontzettend veel topics worden geopend voor ‘Xcode leren’

Veel succes!

Become An Xcoder
    Objective-C programming
    Apple Documentation
    Sams Teach Yourself
    Learn Xcode 4 boek
    Big Nerd
    Davemark.com
    Start Developing iOS App Today!
    iOS App Programming Guide
    Learn Objective-C in 24 Days!
    Stack Overflow
    Raywenderlich

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Goede topic, alleen een boek adviseren….. dat is toch wel zo 2002….
    Een taal kan je leren uit een boek, timmerman worden kan je niet leren uit een boek, dat is doen en ontekken.

Bijdrager
    iRuben

@Boike12 Sams heb ik zelf ook gebruikt. Zeker een aanrader!

@MEEUW Ik ben het deels met je eens, van alleen boeken leer je het inderdaad niet. Daarom is het aan te raden zowel een boek te lezen en daarnaast te werken aan kleine, eenvoudige projecten. Je kan bijvoorbeeld van mensen van youtube overtypen of zelf een eenvoudige app bedenken en daarmee aan de slag gaan.

Bijdrager
    johnkeates

Zonder boek kan je niet leren programmeren op een kwalitatief acceptabel niveau, behalve als je een opleiding doet waarbij er een docent aanwezig is die alles voor je uitlegt (en die het zelf dus uit een boek heeft).

Het idee dat je bedenkt wat je wil (een vierkant venster met een knop die het geluid van een banaan produceert) en dan even wat ‘speciale letters’ intoetst heeft vrij weinig met het echte programmeren te maken. En programmeren heeft weer weinig met business te maken, en ook weinig met publiceren. Het is slechts een kleine schakel in een lange ketting. Natuurlijk is elke schakel onmisbaar, maar slechts ‘xcode leren’ gaat je niet opleveren wat je denkt dat het gaat doen. Daarnaast is het niet zo zeer ‘Xcode leren’, maar Objective-C leren, algemeen OOP leren met de bijbehorende algoritmen en patronen, UI’s leren maken, Apple’s User Interface Guidelines bij de hand houden, SCM/VCS beginselen begrijpen, en documentatie schrijven. En natuurlijk Xcode leren, want dat is het gereedschap waar je veel van die taken mee kan doen, Git zit ingebouwd, een UI designer zit in gebouwd, er zit een compiler in, en basale ondersteuning voor veelgebruikte patronen.

Maar na dat je dus een ideetje hebt uitgewerkt, en daarna je 10.000 regels code neergezet hebt om je app te bouwen, kom je in een heel andere wereld terecht. Ga je het publiceren? Ga je er geld voor vragen? Als op een of allebei een ‘ja’ volgt mag je je dus ook even verdiepen in de problemen als aansprakelijkheid en kosten. En wat als je data gebruikt waar weer speciale regels voor bestaan, zoals persoonsgegevens. Dan mag je dus ook eerst even uitzoeken of de data die je gebruikt aan bepaalde regels onderhevig is. En wat als je bepaalde technologie gebruikt die niet geexporteerd of geimporteerd mag worden? Dan kan je maar beter zorgen dat je dat van tevoren weet en je publicatie kanalen zo afstemmen dat je die regels ook niet gaat overtreden.

En als je dat dan allemaal gedaan hebt, dan kan je je daarna mooi druk gaan maken over de verdere lifecycle van je software. Want hoewel je zelf misschien besloten hebt dat ‘als het werkt’ je geen updates of onderhoud meer gaat doen, maar dat is helemaal niet aan jezelf om te belissen. Je draait op hard- en software waar je geen invloed op kan uitoefenen, en ook nog eens op eigendommen van andere partijen/mensen. Dus wat als er in een van die onderdelen wat verandert en je programma het niet meer doet? En wat als een beveiligingsmethode gekraakt wordt, een algoritme een lek blijkt te bevatten of een bron of doel van informatie die je misschien verwerkt verandert, wat dan? Sta je dan klaar om het heel snel op te lossen? Of kunnen je klanten je dan aanklagen om dat de software die je verkocht niet specificeerde dat dat zou kunnen gebeuren?

En datalekken dan? Wat ga je daar aan doen? Want je kan verzinnen dat dat toch niet gebeurt, maar alles kan gebeuren, en dan kan je maar beter een plan klaar hebben liggen.

Dit hangt er allemaal natuurlijk heel sterk van af wat je gaat maken. Als je een slap soundboardje wil maken met koeien en geiten geluiden zal je er niet zo veel mee te maken hebben. Of als je een soort van ‘plaatje-als-app’ of ‘site-in-een-app’ gebruikt, dan is die app ook niet echt een app, maar gewoon een container voor iets anders. Of als je iets gratis gaat aanbieden en niks garandeert.

Inactief
    Anoniem

Kijk ook naar de boeken van Big Nerd Ranch.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

En naar die van Steve Kochan.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    johnkeates op 15 juni 2013

Zonder boek kan je niet leren programmeren op een kwalitatief acceptabel niveau, behalve als je een opleiding doet waarbij er een docent aanwezig is die alles voor je uitlegt (en die het zelf dus uit een boek heeft).

Ja en al die gratis tutorials die er op internet te vinden zijn. Daardoor leer je geen kwalitatief acceptabel niveau ?

Bijdrager
    Boike12

Boeken zijn altijd makkelijk om mee te beginnen, ieder zijn eigen leerweg. Van youtube kun je idd ook heel veel halen! Iemand nog tips/leermanieren? Dan zit ik het erin.

Bijdrager
    Boike12
    johnkeates op 15 juni 2013

Het idee dat je bedenkt wat je wil (een vierkant venster met een knop die het geluid van een banaan produceert) en dan even wat ‘speciale letters’ intoetst heeft vrij weinig met het echte programmeren te maken. En programmeren heeft weer weinig met business te maken, en ook weinig met publiceren. Het is slechts een kleine schakel in een lange ketting. Natuurlijk is elke schakel onmisbaar, maar slechts ‘xcode leren’ gaat je niet opleveren wat je denkt dat het gaat doen. Daarnaast is het niet zo zeer ‘Xcode leren’, maar Objective-C leren, algemeen OOP leren met de bijbehorende algoritmen en patronen, UI’s leren maken, Apple’s User Interface Guidelines bij de hand houden, SCM/VCS beginselen begrijpen, en documentatie schrijven. En natuurlijk Xcode leren, want dat is het gereedschap waar je veel van die taken mee kan doen, Git zit ingebouwd, een UI designer zit in gebouwd, er zit een compiler in, en basale ondersteuning voor veelgebruikte patronen.

Maar na dat je dus een ideetje hebt uitgewerkt, en daarna je 10.000 regels code neergezet hebt om je app te bouwen, kom je in een heel andere wereld terecht. Ga je het publiceren? Ga je er geld voor vragen? Als op een of allebei een ‘ja’ volgt mag je je dus ook even verdiepen in de problemen als aansprakelijkheid en kosten. En wat als je data gebruikt waar weer speciale regels voor bestaan, zoals persoonsgegevens. Dan mag je dus ook eerst even uitzoeken of de data die je gebruikt aan bepaalde regels onderhevig is. En wat als je bepaalde technologie gebruikt die niet geexporteerd of geimporteerd mag worden? Dan kan je maar beter zorgen dat je dat van tevoren weet en je publicatie kanalen zo afstemmen dat je die regels ook niet gaat overtreden.

En als je dat dan allemaal gedaan hebt, dan kan je je daarna mooi druk gaan maken over de verdere lifecycle van je software. Want hoewel je zelf misschien besloten hebt dat ‘als het werkt’ je geen updates of onderhoud meer gaat doen, maar dat is helemaal niet aan jezelf om te belissen. Je draait op hard- en software waar je geen invloed op kan uitoefenen, en ook nog eens op eigendommen van andere partijen/mensen. Dus wat als er in een van die onderdelen wat verandert en je programma het niet meer doet? En wat als een beveiligingsmethode gekraakt wordt, een algoritme een lek blijkt te bevatten of een bron of doel van informatie die je misschien verwerkt verandert, wat dan? Sta je dan klaar om het heel snel op te lossen? Of kunnen je klanten je dan aanklagen om dat de software die je verkocht niet specificeerde dat dat zou kunnen gebeuren?

En datalekken dan? Wat ga je daar aan doen? Want je kan verzinnen dat dat toch niet gebeurt, maar alles kan gebeuren, en dan kan je maar beter een plan klaar hebben liggen.

Dit hangt er allemaal natuurlijk heel sterk van af wat je gaat maken. Als je een slap soundboardje wil maken met koeien en geiten geluiden zal je er niet zo veel mee te maken hebben. Of als je een soort van ‘plaatje-als-app’ of ‘site-in-een-app’ gebruikt, dan is die app ook niet echt een app, maar gewoon een container voor iets anders. Of als je iets gratis gaat aanbieden en niks garandeert.

Dit topic is ook meer bedoelt voor mensen die willen beginnen met Xcode/Objective c. Het boek van Sams bijvoorbeeld legt heel veel van jou stappen uit! Zoals: OOP, UI’s bouwen enz.

Bijdrager
    Xcode
    MEEUW op 15 juni 2013

Een taal kan je leren uit een boek, timmerman worden kan je niet leren uit een boek, dat is doen en ontekken.

Flauwe reactie. iPads mogen dan wel een steeds meer centrale rol in het onderwijs innemen, dingen lezen – fysiek of digitaal – is nog steeds de gangbare manier van leren.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Als de mods nou dit topic (en ook andere algemene topics) ergens op de site in het zicht neerzetten dan zal het ook echt het onnodig openen van nieuwe topics tegengaan.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    Xcode op 15 juni 2013
    MEEUW op 15 juni 2013

Flauwe reactie. iPads mogen dan wel een steeds meer centrale rol in het onderwijs innemen, dingen lezen – fysiek of digitaal – is nog steeds de gangbare manier van leren.

Nou het was niet flauw bedoeld. Snap eigenlijk ook niet wat er flauw aan is. Na mijn mening leer je nog steeds het beste door gewoon te doen, en te zoeken.
    Problemen oplossen en te ontdekken.

Bijdrager
    Boike12

Daarom wil ik dus ook een topic beginnen met heel veel mogelijke manieren @MEEUW post jou manier dan ff.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Kijk das nog eens open staan voor iets. Ik zal er aan gaan werken boike12. Geef me even de tijd :).

Bijdrager
    iep
    MEEUW op 15 juni 2013

Nou het was niet flauw bedoeld. Snap eigenlijk ook niet wat er flauw aan is. Na mijn mening leer je nog steeds het beste door gewoon te doen, en te zoeken.

Leren is een combinatie van theorie en praktijk. Je hebt er niets aan als je alleen maar de praktijk kent maar ook niets als je alleen maar theorie kent. Voor wie als timmerman werkt is theorie en praktijk van groot belang. Voor wie in de IT werkt echter heel wat minder. IT is voornamelijk theorie en maar een klein beetje praktijk. Praktijk bestaat vooral uit het weten hoe gebruikers IT gebruiken, hoe ze hun werk doen en ook wel weten wat de uitwerking is van een protocol of een stukje code. Hoe het allemaal werkt is pure theorie wat dan ook de reden is waarom IT voor velen een nogal moeilijk te begrijpen iets is. Je kunt het dan ook totaal niet vergelijken met wat een timmerman doet.

Enfin, voor programmeren en welk beroep dan ook is gestructureerd werken veel belangrijker. Dat zorgt er namelijk voor dat je dingen in 1x oplost, overziet wat een wijziging voor gevolgen kan hebben en je dan ook tijdig grote problemen of meer problemen kunt voorkomen. Het voorkomt dat je bijv. steeds weer terug moet naar de gebruiker omdat er weer nieuwe problemen zijn ontstaan door je oplossing voor een ander probleem. Dat laatste is natuurlijk ontzettend frustrerend en zorgt voor een gigantisch productiviteitsverlies. Onacceptabel eigenlijk. Daarom is een boek alleen niet handig. Je moet het aangeleerd krijgen door iemand die er verstand van heeft. Dat helpt je verder wanneer je vastloopt in de materie maar je krijgt ook de juiste structuur aangeleerd. Doen en zoeken horen er bij om de theorie wat meer te laten leven en meer is het ook niet. Zaken als boeken e.d. zijn wel een handig begin en het is dan ook goed dat hier een topic aan gewijd wordt.

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    Verwijder

Dit om te voorkomen dat er ontzettend veel topics worden geopend voor ‘Xcode leren’

Ik heb jaren geleden al eens voorgesteld om hier een sticky topic voor te maken. Ik denk niet dat dit topic het laatste zal zijn.

Ook bij een opleiding is een boek wel handig. Mijn docent schreef zelf boeken.

Na mijn mening leer je nog steeds het beste door gewoon te doen, en te zoeken.

Naar mijn mening leer je de basiskennis beter uit een boek o.i.d. dan door zelf met vallen en opstaan het wiel weer uit te vinden. Zonder basiskennis is programmeren moeilijk. Zie bijvoorbeeld hier de discussie over ‘dvController = nil’.

IT is voornamelijk theorie

Iemand die net een IT-opleiding achter de rug heeft kan nog niet programmeren, dat leer je pas in de praktijk. Dingen die ik niet op school maar in de praktijk heb geleerd: 97 Things Every Programmer Should Know. (School is een tijdje geleden, misschien is het nu anders)

Je kunt het dan ook totaal niet vergelijken met wat een timmerman doet.

Ik vind het wel vergelijkbaar. Een goede timmerman weet bijvoorbeeld wanneer hij spijkers of schroeven moet gebruiken en welke maat. Hij weet de voor- en nadelen van verschillende bouwmaterialen en gereedschappen. Een timmerman moet ook rekening houden met wat de gebruiker met het product gaat doen.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

gezien de reacties over boek en praktijk, vraag ik me heel erg af wie er programmeur is. En wie maar wat roept:P

Bijdrager
    Verwijder

Ik ook en wat er wordt verstaan onder “programmeur” en “programmeren”.

Bijdrager
    SanderApple

Fantastisch idee! Lijkt me zeker leuk om in de vakantie mee aan de slag te gaan, en misschien al een simpele app bouwen? Wie weet!

Bijdrager
    Ni3l55

Ik denk ook om in de vakantie weer aan de slag te gaan met Objective-C met het boek Objective-C for dummies

Bijdrager
    Boike12

@MEEUW Jij maakt toch alleen HTML en CSS websites? Of kun je ook objective c? Want dat is echt heel iets anders dan HTML en CSS

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

php en jquery boike;)

Bijdrager
    neals

Dit is voor de x-Coder ook wel een leuk blog: http://www.raywenderlich.com/

Moet zegen dat ik de laatste tijd weinig aan x-Coden ben toegekomen, mis het wel:)

Bijdrager
    iep
    Willemien op 16 juni 2013

IT is voornamelijk theorie

Iemand die net een IT-opleiding achter de rug heeft kan nog niet programmeren, dat leer je pas in de praktijk. Dingen die ik niet op school maar in de praktijk heb geleerd: 97 Things Every Programmer Should Know. (School is een tijdje geleden, misschien is het nu anders)

Het heeft niets met school-werk te maken. IT is een theoretisch gebeuren of je nou op school of op werk zit, of je nou systeembeheerder, programmeur, secretaresse, directeur of de beveiliger bent. Met andere woorden: IT is iets wat tussen je oren afspeelt, het is niet fysiek. Daarom is het ook niet te vergelijken met een timmerman. Bij de timmerman is het namelijk hoofdzakelijk fysiek en een gedeelte tussen de oren. Daarom is de gemiddelde IT’er tegenwoordig ook een hbo’er terwijl een timmerman op vmbo niveau zit. Dat zorgt er ook voor dat er zo weinig begrip is voor IT en juist zoveel voor die timmerman. Bij de programmeurs zie je overigens ook een verdeling hierin: zij die meer bezig zijn met het design verhaal en zij die niks anders doen dan code kloppen. Voor dat eerste zul je meer in je mars moeten hebben wat nadenken betreft dan voor dat laatste.

Een timmerman moet ook rekening houden met wat de gebruiker met het product gaat doen.

Nee, dat is de ontwerper die dat moet doen. Een timmerman bouwt hoofdzakelijk dat wat ontworpen is. In bepaalde gevallen is de timmerman echter ook de ontwerper.

MEEUW op 16 juni 2013

gezien de reacties over boek en praktijk, vraag ik me heel erg af wie er programmeur is. En wie maar wat roept:P

Je zult je moeten afvragen in hoeverre een programmeur in staat is iets te zeggen over iets wat totaal niet zijn vakgebied is: didactiek. Een docent zal er meer over kunnen vertellen dan een programmeur omdat deze itt de programmeur wel heeft geleerd hoe je mensen iets het beste kunt aanleren (er zijn diverse methodieken hiervoor). Als programmeurs hier wat moeten zeggen zal het niet meer dan een lijst van handig naslagwerk worden maar niet een handleiding hoe je het beste Xcode en Objective-C kunt leren. Als ik de reacties zo lees is dat ook de algemene conclusie: handig naslagwerk hier waarmee je wellicht een beginnetje kunt maken maar je zult meer moeten gaan doen dan dat wil je het echt leren.

Bijdrager
    Verwijder

Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar heengepraat. Ik versta onder de theorie van het programmeren b.v. wat een variabele, pointer, array, class, loop of recursie is. Onder de praktijk versta ik b.v. debuggen, hoe je een hoeveelheid data snel doorloopt en hoe je source code onderhoudbaar en stabiel houdt.
    Je kan proberen de theorie al doende te leren door dingen uit te proberen (dit lukt misschien wel met een scripttaal) maar als je nog nooit hebt geprogrameerd is het volgens mij beter om eerst een educatief boek, cursus of online verhaal te volgen om de basiskennis op te doen. Een naslagwerk, Cocoa-tutorial of cookbook is hiervoor niet geschikt. Ik zie hier steeds vragen van “programmeurs” die een paar tutorials hebben gevolgd en beweren al best ver te zijn maar blijkbaar niet weten wat een variabele is.
    Hoe je het beste Xcode, Objective-C en Cocoa kan leren is afhankelijk van al aanwezige kennis en los daarvan per persoon verschillend.

Bijdrager
    Verwijder

@Boike12
    Het is handiger als je de links een juiste titel geeft, PDF en Boek zegt niet zoveel.

Zijn deze al genoemd?
    Start Developing iOS Apps Today
    iOS App Programming Guide
    Learn Objective-C in 24 Days je kan daar nog meer leren maar ik kan er geen overzicht van vinden.
    Stack Overflow is handig om problemen op te lossen, er is vaak al iemand met hetzelfde probleem. Je kan er ook zelf vragen stellen natuurlijk.

Bijdrager
    Boike12

Iemand nog suggesties?

Bijdrager
    Ni3l55

Misschien leuk om een wiki-post te maken om een overzichtelijk rijtje te maken van boeken en pdf’s.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.