14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Ezri Dax

xcode 4 developer preview

is vanaf nu te verkrijgen voor geregistreerde gebruikers.

Bijdrager
    ieperlingetje

Die integratie van interface builder vind ik wel een mooie toevoeging.

Bijdrager
    Ezri Dax

Ja absoluut! Ik zit nog in de registratie fase, maar zo gauw mijn bedrijfsgegevens gecontroleerd zijn en ik toegang heb, ga ik hem eens uitproberen.

Bijdrager
    Verwijder

het lijkt steeds meer op Visual Studio, krijg ik nu het probleem dat ik voor IB een gigantisch venster wil en voor sources een kleiner?
    XCode is (begrijpelijk) steeds meer gericht op de iPhone, voor Mac-programma’s gaat het er niet op vooruit.

in plaats van steeds een nieuwe versie heb ik liever een stabielere versie. ik krijg een punthoofd van de bugs.

Bijdrager
    Koetjesreep

En waarom gaat het er niet op vooruit voor mac-programma’s?

Bijdrager
    Verwijder

Xcode en vooral IB lijken steeds meer ingericht op kleine programmaatjes met kleine vensters en weinig verschillende controls. in IB 3.1.3 werd de library getoond als een outline view, dat vond ik gemakkelijker werken dan de popup button van 3.2.3. ik wissel steeds tussen buttons, inputs & values, layout views enz. dat ging in 3.1.3 met één klik toch sneller. als straks de library en de inspector onder elkaar worden getoond is er nog minder ruimte = minder overzicht en meer scrollen. maar misschien wordt het slimmer ingedeeld.
    in Xcode 3.1.3 werden de meldingen van de compiler in hetzelfde venster als de sources getoond, dat was gemakkelijk, klik op een error en de plek in de source wordt getoond, als het probleem in een andere file zit dan staat hij in het lijstje aan de linkerkant. in Xcode 3.2.3 werkt dit niet meer, tenminste, ik kon het niet meer vinden. ik heb nu de layout op All-in-One gezet zodat dit weer werkt maar nu werkt Find in Project niet meer lekker, in plaats van in een apart venster wordt dit getoond in een stukje venster en zijn de zoekresultaten niet zichtbaar. in plaats van in een apart venster worden de breakpoints ook in datzelfde stukje venster getoond en kan ik ze niet naast de debugger zien.
    hoe leg ik straks in één venster 2 of meer XIB’s of vensters naast elkaar om overal dezelfde aanpassingen en controles te doen?
    nog een voorbeeld is het documentatievenster, in Xcode 3.1.3 stond het zoekresultaat bovenaan in een breed vak zodat je de naam van de method en de naam van de class kon zien. in 3.2.3 staat het zoekresultaat in een smalle kolom en wordt niet alles getoond, daar moet je weer voor klikken. bij methods die beginnen met b.v. managedObject of setSelection is het wel handig als je meteen de class kan zien.

ok, toegegeven, ik ben een preview aan de hand van een korte beschrijving en wat plaatjes aan het beoordelen. ik kan beter wachten tot het klaar is. maar al met al ben ik niet blij met de kant die Xcode op gaat (ik mis MPW nog steeds een beetje)

p.s.
    deze link stond hier nog niet geloof ik: What’s New in Xcode 4

nog een p.s.
    ik loop achter want Xcode 3.2.4 is er, de bugs waar ik tegenaanloop worden niet genoemd als opgelost dus ik wacht nog even.

Bijdrager
    Ezri Dax

Ik werk heel veel met Visual Studio en ben pas begonnen met Xcode en moet zeggen dat het aanvoelde als een stap terug. Ik moet nog wat langer met Xcode werken om te zien waar zijn sterke punten zitten, want die zitten er natuurlijk in. Maar, ik merk gewoon dat Visual Studio niet voor niets de IDE is geworden. Het is zo gemakkelijk om bijvoorbeeld een tiental labels op het formulier te gooien, één keer de naam property aan te klikken en per label kun je gewoon door typen.
    Ik werk bijvoorbeeld ook met Eclipse en Netbeans en voor mijn lol met Delphi/C++Builder, maar het voelt allemaal net wat minder aan.

Ik hoop dat Apple snel mijn aanvraag goedkeurt.

Bijdrager
    Verwijder

ja precies, ik heb twee weken ervaring met Visual Studio maar dat werkt gewoon, ik loop niet tegen bugs aan en het voelt af. Xcode voelt als een voorlopige versie waaraan nog wordt gewerkt.

Bijdrager
    tvdb314

Wat ik als beginner wel doorheb is dat je interface builder alleen moet gebruiken als je een view wilt maken met veel grafisch geweld. Al het andere moet je gewoon in code inkloppen. Dat lijkt misschien primitief maar het resultaat is een stuk sneller vooral ook omdat object C gewoon erg effectief programmeren toestaat. Wat ik nog van Visual Studio weet is dat het heel erg grafisch is. Dat is xcode niet en zal het denk ik ook nooit worden. Als je voor de iPhone programmeert moet je bovendien er goed opletten dat je alle geheugen weer vrijgeeft. Dat kan automatisch niet zo effectief.

Bijdrager
    Ezri Dax

Visual Studio is alleen grafisch wanneer jij dat wil. Visual C++ had dat altijd al, maar nu hebben de overige Visual Studio talen dat ook.

Hoe je een programma maakt, dat gaat trouwens steeds meer op elkaar lijken. Ik heb in principe voor .net ontwikkeling geen Visual Studio nodig. Als je echter zoals ik een draak bent in het maken van make bestanden, dan is een grafische omgeving een verademing.

Bijdrager
    tvdb314

Ik herinner me van visual studio dat je b.v. een boksje hebt met daarin alle events van de knop en dat je met even klikken er een stuk code aan kunt toevoegen. Dat kun je in xcode wel vergeten. Zoals je zei het is misschien wel een stap terug en de leercurve is erg steil. Het gevolg is wel dat je heel bewust wordt van geheugen management en performance wat voor de iPhone belangrijk is. Maar ik vond het erg lastig om me door de coredata, viewcontrollers, delegates, awakeonnib etc. heen te worstelen. Deed me erg denken aan mijn eerste programmeer stappen met turbo vision en turbo c:)
    Maar die makkelijke visuele omgevingen komen wel met een performance prijs vermoed ik al zal het aantal applicaties sterk toenemen als ze het toch mogelijk maken om er mee te werken. Was het niet weer toegestaan? Weet iemand nog mooie visuele omgevingen? Flash misschien?

Bijdrager
    Ezri Dax

Nee idd je moet even een variabele maken in je AppDelegate en dan deze via je Outlet koppelen aan het component dat je gaat gebruiken.
    Ik maak nu gebruik van deze omgeving:

Bijdrager
    Siparti

Zou iemand (met ervaring) me kunnen vertellen of het af te raden is om eerst even wat ‘rond te leren’ in Xcode 3.2 (wat ik nu aan het doen ben) alvorens v 4 te kopen? Op dit moment ben ik me via de ‘Developer Tools Reference Library’ en iTunes U aan het oriënteren.
    Zit er veel verschil in de oude en nieuwe versie van Xcode? Als het goed merkbaar is koop ik die nieuwe versie, anders speel ik nog even rond met de oudere.

P.S. Mocht iemand naast de uitleg binnen Xcode en de Stanford colleges van iTunes U nog aanraders hebben (mogen ook boeken zijn) dan hoor ik dat ook heel erg graag!

Bijdrager
    Oulad

Heb hem binnen:)

Hij werkt super, stuk makkelijker

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.