8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    defores

xcode 3.0 Applescript tutorial

Hallo beste mensen,

Ik heb net een tutorial geprobeerd met xcode 3.0 en objective c dit was me wel aardig duidelijk.
    Hier ging het om NSObject te koppelen aan een functie en weer een resultaat teruggeven.
    Hoewel nog erg wennen is voor mij aangezien ik veel met Delphi heb gewerkt.

Maar wat ik eigenlijks op dit moment zoek is een tutorial of een goed voorbeeld met uitleg
    van het maken van een GUI die Applescript functies via een knop weer kan aanspreken.
    En het uitvoeren van terminal commandlines.

Om een simpele voorbeeld te noemen.
    Je kan via de terminal de Dock 2D instellen en weer 3D.
    Dit wil ik dan via een GUI met 2 knoppen kunnen realiseren.
    Knop 1 – actie – dock -> 2D
    Knop 2 – actie – dock -> 3D

Als iemand hier wat handige voorbeelden van heeft of tutorials weet ik zou het graag willen weten.
    bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Peper en zout

Dan moet je googleën op AppleScript Studio. Voordat je denkt dat dat een apart programma is – wat ik dus dacht – het is de naam die Apple aan AppleScripten binnen XCode heeft gegeven, en waarmee je ook applicaties kunt maken. ASS – heerlijke afkorting – is vrij simpel hoor.
    Trouwens, als je die AS funcites in een Obj-C programma wilt integreren, heb je volgens mij Scripting Bridge nodig. Dat kun je wel op Apple’s developers site opzoeken

Bijdrager
    Sumar

Het antwoord op je vraag staat op http://journal.onidle.com/wp-content/uploads/2007/10/toggle-dock-appearance.txt

Een voorbeeld om onzichtbare bestanden in finder weer te geven

display dialog “Status onzichtbare bestanden in Finder..” buttons {“Cancel”, “Zichtbaar”, “Onzichtbaar”} default button 1
    copy the result as list to {buttonpressed}
    if the buttonpressed is “Onzichtbaar” then
    try
    tell application “Finder” to quit
    do shell script “defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles OFF”
    delay 1
    tell application “Finder” to activate
    end try
    else if the buttonpressed is “Zichtbaar” then
    try
    tell application “Finder” to quit
    do shell script “defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles ON”
    delay 1
    tell application “Finder” to activate
    end try
    end if

Do Shell Script is het commando om een terminal commando uit te voeren.

Moderator
    Night
    ”defores”

Om een simpele voorbeeld te noemen.
    Je kan via de terminal de Dock 2D instellen en weer 3D.
    Dit wil ik dan via een GUI met 2 knoppen kunnen realiseren.
    Knop 1 – actie – dock -> 2D
    Knop 2 – actie – dock -> 3D

Die bestaat overigens al:

http://www.maclife.com/article/switch_the_3d_leopard_dock_to_2d

Bijdrager
    defores

Dank je voor de informatie.

Het ging me niet zozeer of het al bestond voor de Dock die had ik namelijk wel al.
    Het gaat mij meer om dat ik het zelf kan maken en om de taal te leren begrijpen.

Het is mij inmiddels al gelukt met de Dock (volgende uitdaging word dit via de preference te doen).

Verder heb ik nog een vraag over het plaatsen van een afbeelding.
    Ik heb de component IKImageView geplaats wil mijn applicatie niet meer opstarten.
    Haal ik deze component weer weg werk het wel.

Ben dus benieuwd hoe je het beste een afbeelding in de applicatie kan plaatsen.
    Het is wel de bedoeling dat deze mee gecompileerd word in de applicatie zelf, dus niet als externe resource.

Bijdrager
    defores

Ben er inmiddels al achter:)

Bijdrager
    defores

Nog een vraag hoe kan ik nu mijn applicatie als exporteren zoals bijvoorbeeld iChat.
    Dus 1 bestand i.p.v. losse apple scripts?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Om er een echte applicatie van te maken moet je in Xcode eerst aanklikken dat het een “Release”-versie is (menu Project -> Set Active Build Configuration -> Release) en dan het project compileren met de knop Build bovenin het Xcode-venster. In de map waarin de bestanden van je project staan, vind je een map build, waarin je nu ook een map Release zal zien met je programma erin. (Het staat ook in de map debug, maar die versie zal niet werken op een andere computer.)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.