7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Photovidy

xavc of avchd

Goedemorgen,

Ik heb voor een kleine klus een Sony a7 s 2 gehuurd. Normaal film ik met de nikon d7100 wat kleine dingetjes maar over de kwaliteit ben ik de laatste tijd niet meer te spreken. Nu heb je op de sony camera 2 verschillende opname formaten in xavc of avchd. Wat kan ik het beste kiezen? ik edit in fcpx. ik ben niet van plan om in 4k te filmen omdat het op een intranet wordt gezet en ze hebben soms al moeite met een fullhd video. Gaat om een sfeervideo van interieur.

Groet,

Yannic

Bijdrager
    KarelWillem

XAVC = meer details (erg lichte of juist erg donkere delen behouden meer detail).

Kun je dat simpel verwerken, dan zou dat je keus mogen zijn.

Bijdrager
    janbertwedman

XAVC kan 4.2.2 100 bits kleurdiepte bevatten, een professionele norm.
    Gaat ver boven avchd, een consumenten norm.

Bijdrager
    Dick de Roos

FCP-X kan XAVC importeren en bewerken.

Bijdrager
    KarelWillem
    Photovidy op 12 maart 2017

…ik ben niet van plan om in 4k te filmen omdat het op een intranet wordt gezet…

Het is best een goed idee om standaard in de hoogst mogelijke resolutie te filmen.

Exporteren in een lagere resolutie is natuurlijk altijd mogelijk, maar later exporteren in een hogere resolutie dan dat er gefilmd is niet.

En als je de klant zowel een 4K als een 720p versie kunt leveren, heb je al een streepje voor.

Bijdrager
    Photovidy

Het is best een goed idee om standaard in de hoogst mogelijke resolutie te filmen.

Exporteren in een lagere resolutie is natuurlijk altijd mogelijk, maar later exporteren in een hogere resolutie dan dat er gefilmd is niet.

En als je de klant zowel een 4K als een 720p versie kunt leveren, heb je al een streepje voor.

Ik heb het inderdaad ook uiteindelijk in 4k gefilmd omdat ik ook benieuwd was naar de kwaliteit van de camera.
    En alle nog bedankt voor suggesties. Overigens is het xavc-s wat de camere hanteerd. Hier kwam ik gister avond laat nog achter iets met een consumenten dingetje.

Maar zeer te vreden over de camera.

Bijdrager
    McD44N

Beide codecs zijn niet echt montage-vriendelijk, ze zijn nogal CPU-intensief; veel bewerkingen duren daardoor nogal lang. Speciaal hierrvoor heeft FCP-X de ‘optimized’ en ‘Proxy’ instelling bedacht, waarbij het materiaal eerst wordt omgezet naar een andere codec. Larry Jordan schrijft er wat over: https://larryjordan.com/articles/fcpx-when-to-optimize-media/

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.