11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    crazy ivan

X11 – Unix and Mac OSX closer together

”www.apple.com”

Prior to the introduction of Mac OS X, virtually the only way developers could create a graphical application in a UNIX-based operating system was with the X Window System, more commonly called X11. X11 for Mac OS X offers UNIX users the ability to run thousands of X11 applications concurrently with other Mac OS X applications… Read more.

Nou ben ik me aan het inlezen op het gebied van Unix/Linux/Darwin etc. Maar waar zitten de verschillen nou? Ik weet dat het clonen van elkaar zijn en dat de bron publiek eigendom is. Is X11 dan niets meer dan een grafische UI? Wat is X windows? Waarom is dit naar de Mac gebracht?

Please explain… :roll:

Bijdrager
    thomdebom

ik gebruik een X-windows programma om in te loggen bij mijn universiteit. Via een commando kan ik dan applicaties draaien die op de server op de VU staat.
    Bijvoorbeeld: Ik kan netscape op mijn computer draaien via de universiteit. Superlangzaam, maar het werkt wel.

Maar er zullen vast nog meer voordelen en mogelijkheden zijn. Maar dit is er in elk geval alvast eentje…

Bijdrager
    thomdebom

En verder weet ik het fijne er ook niet vanaf, ik ben ook wel benieuwd dus ik hoor het graag van iemand…

Bijdrager
    macjazz

stond toevallig een stukje over in de macfan van november/december 2002,

komt er in ieder geval op neer dat het standaard “venstersysteem” op UNIX X windows is en het x11-systeem = multi-platform (mac en andere unix systemen).

Hierdoor kun je UNIX software op je mac draaien, je kunt x11 zo installeren dat het zo`n beetje werkt als classic..
    VOORDEEL: veel goede freeware programma`s :lol: zoals GIMP, de UNIX versie van photoshop zeg maar, en zo is er ook openOffice.

Heb het zelf nog niet geinstalleerd…dus geen praktische ervaring…

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Is iemand hier al mee aan de slag.
    Ik sta echt te popelen om GIMP op mn macje te draaien:D

Bijdrager
    crazy ivan

Dus als ik het goed begrijp kun je UNIX draaien op OSX. Maar dat draait toch al op een van de Unices? Is het dan een andere GUI? Of moet ik straks X windows of X11 via de terminal starten? Dat zou ik dan weer overbodig / onhandig vinden. Of moet je straks in command-line mode opstarten… (appletje-v, was ’t toch?) en dan zelf met de hand X11 laden… het zou echter Linux/UNIX en dus Darwin compatible moeten zijn…

Anyone else any bright idea’s?

GreetZ

:macsmile:

edit: do 13/02/03 tikfoutje…

Bijdrager
    Stof

Volgens mij zit het zo: De onderlaag van OSX is een Unix variant. Daardoor kun je allerlei niet-grafische Unix applicaties op OSX (bijv. in Terminal) draaien. Grafische OSX applicaties maken gebruik van Aqua om zaken weer te geven. Daar kunnen grafische Unix applicaties niet mee overweg. X11 kan door grafische Unix applicaties wel worden aangestuurd. Dus met X11 kun je in OSX applicaties draaien die gebruik maken van X11 voor het weergeven van zaken.

Is dat een beetje te volgen? 8)

Bijdrager
    crazy ivan

bijna…

1. Een Unix variant: Darwin
    2. Grafische vertaalslag: Aqua

1 + 2 = OS X:wink:

X11 draait op Darwin, of zou je die in een terminal moeten starten?

Bijdrager
    Stof

X11 draait op Darwin, of zou je die in een terminal moeten starten?

Nee, niet in een terminal. X11 draait gewoon in Aqua, en maakt zelfs gebruik van Quartz acceleratie.

Bijdrager
    crazy ivan
    ”Stof”

…en maakt zelfs gebruik van Quartz acceleratie.

Jij bent grappig…:oops: :wink:

Wat is dat nu weer!:?

Bijdrager
    Stof
    ”crazy
    ”Stof”

…en maakt zelfs gebruik van Quartz acceleratie.

Jij bent grappig…:oops: :wink:

Wat is dat nu weer!:?

Dit trek ik rechtstreeks van apple.com:
    “X11 for Mac OS X takes advantage of the Mac OS X Quartz graphics system to deliver hardware-accelerated 2D and 3D graphics. Quartz provides snappy scrolling speeds for text, live drag and resize of windows, as well as no-compromise 3D animation through OpenGL Direct Rendering. “

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.