5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    silvercircle

x-plane onder OS X presteert slechter dan onder Windows BootCamp

Ik heb in mijn mid 2010 Mac Pro een GTX 680 grafische kaart.
    Onder El Capitan draai ik de meest recente web drivers van NVIDia.

Het is opvallend hoe veel soepeler X-Plane draait onder BootCamp (Windows 10) dan onder OS X.
    Frame rates zitten rond 40 bij Windows en schokkend beeld bij 20 fps onder El Capitan.
    De instellingen zijn hetzelfde, ik kan onder Windows zelfs de instellingen hoger zetten dan onder OS X.

Eigenlijk is dit is wat mij al van bij de PPC is opgevallen dat onder Windows 3d spullen sneller werken op Windows dan Apple hardware.
    En nu kan ik identiek dezelfde hardware vergelijken en het is echt opvallend, we spreken niet over kleine verschillen.
    De kaart is geflashd en draait 5x, dus daar kan het niet aan liggen.
    Ook bij de originele grafische kaart was het verschil reeds opvallend.

Hoe komt dit nu eigenlijk? Ligt het aan verschillen in het OS?

Voor alle duidelijkheid, ik werk normaal altijd onder OS X en het is helemaal niet de bedoeling om reacties “Windows versus OS X” uit te lokken.

Moderator
    Night

Het ligt waarschijnlijk aan het feit dat X-plane voor OSX eigenlijk een Windows “port” is. Een slechte vertaling, zoals je wil, zonder gebruik te maken aan de optimalisatie- en acceleratietechnieken van de onderliggende OSX engines. Dat was waarschijnlijk makkelijker/goedkoper dan de hele software opnieuw te schrijven, specifiek voor het Mac platform.

Bijdrager
    silvercircle

X-Plane is ontwikkeld, al van bij het begin, door een echte Apple-fan.
    Het is dus eerder andersom, ontwikkeld op Mac platform en geport naar Unix en Windows.

Maar ik ga morgen eens een paar tests doen met Unigine_heaven en Unigine_Valley.
    Eens zien wat daar dan de verschillen zijn.

Bijdrager
    computer space

DirectX is gewoon veel sneller dan OpenGL. Apple belooft nu met Metal een DirectX alternatief, maar vraag is of x-plane in metal draait.

Bijdrager
    silvercircle

Die benchmark geeft niet veel verschil bij gebruik van OpenGL.
    DrirectX presteert wel een beetje beter.

FPS: 40,8 OSX 41,3 Windows 45,9 Windows DirectX
    Score 1027 OSX 1041 Windows 1157 Windows DirectX
    min 9,1 OSX 7,7 Windows 18,6 Windows DirectX
    max 100,2 OSX 104,2 Windows 106,7 Windows DirectX

De oorzaak moet dus elders te zoeken zijn.

X-Plane gebruikt zowel onder Windows als OSX OpenGL natuurlijk.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.