6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Billy

x-knopje (sluiten) en RealBasic

Als een gebruiker mijn aangemaakte applicatie in RealBasic sluit via het X-knopje. Dan verdwijnt de applicatie en blijft gewoon in de dock staan. Het driehoekje is erbij geplaatst. Wat erop wijst dat het programma niet echt meer actief is maar toch nog in het geheugen zit.

Als men nu terug op dat icoontje klikt in de dock dan komt het programma niet meer tevoorschijn. Of het start ook niet gewoon meer op. Het blijft maar in de Dock zitten.

Hoe kan ik dit realiseren dat het programma terug actief wordt? Een beetje zoals Itunes werkt.

Billy

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Ik ken real basic niet maar misschien kan ik je toch iets op weg helpen

ik denk dat je een handler moet maken of activeren (zoals met applescript studio) die aangesproken wordt wanneer het programma op active wordt gezet. laat dan je hoofd venster zien.

Jou probleem is standaard als je een applicatie maakt met xcode. Als je dan op het kruisje klikt sluit het venster en niet het prgramma. Dus kun je zelf instellen of programmeren wat je wil als het venster gesloten wordt of wanneer je applicatie weer actief wordt.

succes

Bijdrager
    Billy

Wel ik dacht eerst ook op deze manier. Dus m.a.w. telkens wanneer de gebruiker op X klikt wordt het programma niet afgesloten maar wordt bijvoorbeeld het venster gewoon verbergt.

Deze handeling kan ik in RB perfekt uitvoeren via de close routine. Maar deze routine sluit uiteindelijk ook het programma. Waarschijnlijk is de oplossing zeer eenvoudig, maar toch…

Ook de routine zodat er een click opgemerkt wordt op het icoontje in de dock vind ik niet. Deze handeling heb ik nodig om het venster terug te laten tonen.

Billy

Bijdrager
    Niet meer hier

De oplossing hiervoor is makkelijk.
    In de app class zet je bij de Activate-Event de volgende code (vervang window1 natuurlijk wel):

[code:1:d68ebf9958]window1.show[/code:1:d68ebf9958]
    Nadeel hiervan is wel dat het niet werkt als je nog in het programma zit.

Dr. Rengers

Bijdrager
    Billy
    ”Dr.

Nadeel hiervan is wel dat het niet werkt als je nog in het programma zit.

Dr. Rengers

Bestaat er hiervoor dan een trucje? Nu moet de gebruiker bv. eerst ergens anders klikken vooraleer mijn programma opnieuw reageert.

Billy

Bijdrager
    mcWillem

Op de mac is het gebruikelijk dat je een venster sluit wanneer je op het sluit knopje van het venster klikt. Een programma stop je door ‘Stop programmanaam’ uit het programma menu te kiezen.

Een driehoekje onder je icoon in het dock betekent dat je programma gewoon draait. Je programma heeft dan misschien geen vensters open, maar je programma draait. Wanneer je op het icoon in het Dock klikt, zie je gewoon de menubalk van je programma.

Sommige utils sluiten inderdaad wanneer je op het kruisje van het venster klikt. Dit kun je ook doe door quit in het close event van je venster te zetten. Je kunt ook Window1.Show in het NewDocument event van je App class zetten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.