9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    jeroen1

X installeren op een ibook met OS 9

Hallo allemaal,

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik OSX installeer op een Ibook ,met behoud van OS 9 wat er nu opzit.Partitioneren dus.

Alvast bedankt!

Jeroennemans

Bijdrager
    jeroen1

Wellicht hoef ik niet eens te partioneren.In iedergeval wil ik X eropzetten en 9 behouden.Kan dat met een cleaninstall?

Bijdrager
    Gijs

Een clean install van OS X wist de harde schijf, dus dan ben je OS 9 kwijt. Als je partities wilt maken geldt hetzelfde. Dus de beste oplossing is OS X gewoon over je OS 9 heen zette (‘Werk bij’ kiezen bij de installatie). OS 9 wordt dan Classic. Een andere optie is misschien Archiveer & Installeer (als het tenminste om 10.2 gaat). Dan krijg je een volledig verse OS X met behoud van je bestaande gegevens, maar volgens mij werkt deze methode alleen als je al een oude versie van OS X hebt staan.

Bijdrager
    Torz

Het makkelijkst is om een externe harde schijf te gebruiken(lenen,of via Target mode of netwerk naar een andere computer te schrijven.).
    Je hele schijf te Backuppen(incl OS9.laat zich meestal goed verslepen itt OSX) en een clean install te doen op een gepartitioneerde schijf.
    En vervolgens je oude OS9 schijf naar een van de nieuwe vrije partities terug schrijven.

Bijdrager
    Zout

je kunt het er gewoon bijinstalleren, zonder gekke partitie’s, misschien niet de meest goeie oplossing maar het werkt echt prima, OSX zal de schijf niet zien als een upgradebaar os en zal dus eigenlijk, wat je al zei, een clean install doen.

Bijdrager
    Torz
    ”Zout”

… misschien niet de meest goeie oplossing …..

’t is maar wat jezelf wilt:wink:

Bijdrager
    Igor

Ik zou geen extra partitie voor 9 gaan aanmaken… 9 is namelijk dood en wordt binnenkort helemaal afgeschaft dus als je op den duur 9 eraf gooit zit je met een extra partitie over…

en het werkt prima samen op 1 partitie… Apple doet het zelf ook zo…

Bijdrager
    Torz

tegen de tijd dat oS9 eraf gaat heb je een programmaatje waarmee je gewoon 2 partities kan samenvoegen.(of zie elders gebruik de terminal met pDisk)dus zo erg is dat niet.

Bijdrager
    jeroen1

beste allemaal,bedankt voor alle reacties!!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.