13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

[opgelost] WP site: verschil tussen een portfolio en een gallerie pagina?

Dit is me nu reeds een aantal jaar onduidelijk. Op het eerste gezicht lijken deze beiden hetzelfde?

Ik heb het opgezocht en nog steeds zie ik het onderscheid niet ?

Ik ben een fotograaf dus, waar breng ik de reeks beelden van één en hetzelfde onderwerp in samen, moet dat in een gallerij?

graag duidelijkheid, het zou me helpen, want nu weet ik het niet meer…

Bedankt

Johny

Bijdrager
    rkuipersgrunn

http://bfy.tw/Jv2j  ;)

De eerste hit geeft het al mooi weer: een Gallery is een enkele pagina voor het tonen van afbeeldingen, waar Portfolio paginering ondersteunt en naast afbeeldingen van alles kan weergeven zoals links naar filmpjes, boeken etc.

Bijdrager
    Groentenboer

Hier staat het uitgelegd. Wat begrijp je hier niet van?

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>Groentenboer op 17 september 2018 om 10:11</p>

Dit begrijp ik weer niet. Je geeft een link, de beste man krijgt geen kans om te lezen en dan je opmerking/vraag voor zijn kiezen. Enne dat wat daar geschreven wordt maakt het juist ingewikkelder, het is hoe zij het presenteren. Is alleen gericht op dat programma/site, en de vraag is daar blijkbaar erg vaak gesteld, zie eerste regel.

Portfolio is jezelf aan bieden/presenteren door je werk te laten zien.

Gallerie is een verzameling van objecten die vaak een thema hebben en zich laten zien als show, presentatie van de objecten.

Je kan ook even een wiki page opzoeken over dat onderwerp. Op deze manier kan je bepalen wat bij jouw past. Je kan templates zoeken die dan bij jouw passen, als je de hoofdzaak van het doel in gedachte houd.

Bijdrager
    Johnyw

bedankt iedereen

Bijdrager
    Groentenboer

<p class=”cite”>lord anubis op 17 september 2018 om 12:20</p>

<p class=”cite”>Groentenboer op 17 september 2018 om 10:11</p>

Dit begrijp ik weer niet. Je geeft een link, de beste man krijgt geen kans om te lezen en dan je opmerking/vraag voor zijn kiezen.

[verwijderd door moderator]

Ik vraag aan TS om aan te geven wat hij van die uitleg niet begrijpt zodat we dit zo mogelijk kunnen uitleggen.
    “Geen kans om te lezen”? Hij heeft wat mij betreft alle tijd van de wereld om het artikel te lezen. Wat bazel je nou?

Moderator
    Night

Heren, laten we vriendelijk blijven naar elkaar!

Bijdrager
    Shmoo

Dat ik hier nog tijd aan besteedt.

Wat doen de courgetjes en broccoli’s tegenwoordig? 🍆🥦

Bijdrager
    Groentenboer

Prijzen stijgen de pan uit door de droogte.

Moderator
    Night

Als de courgettes en broccoli’s maar de pan IN kunnen… 😛

Bijdrager
    Johnyw

Ok, ok, ik snap,het al, maar…

Allereerst, ik ben een “old shool” fotograaf, ttz, klassiek opgeleid.

Dat schept dus verwarring: In de pre computer dagen, dan ging ik op stap met een grote A2 map , met daarin geprinte versies van mijn werk, en dat noemden we dan onze “portfolio” !

Een gallerij destijds ( en nu nog), is een afdeling in bv. een museum, waar werken tentoongesteld worden van één, of verschillende artisten (bv.fotografen), en waar er vaak op kaartjes onder de werken, of door middel van een folder, meer info verstrekt word over de individuele werken.

Als ik dat vertaal naar bv. een wordpress thema, dan is een portfolio een pagina met de geselecteerde werken van één onderwerp, en is een gallerij een verzameling van portfolio’s!

Als ik nu echter vele thema’s bekijk voor fotografen dan word dat allemaal door mekaar gegooid, en hangt het allemaal af van hoe de maker van het thema de twee begrippen interpreteerd, vaak zonder enoge voorkennis uit de “echte” wereld, maw. ze maken er een potje van !

Tewijl het simpel zou kunnen: je maakt een aantal portfolio’s ( bv. allemaal modeshoots) en brengt die dan onder in een gallerij, samen met shoots van andere onderwerpen, maar die bv. allemaal van dit jaar zijn.

Maar geloof me, die logica is ver te zoeken bij die makers van de thema’s.

Bijdrager
    Groentenboer

<p class=”cite”>Johnyw op 18 september 2018 om 05:48</p>

Maar geloof me, die logica is ver te zoeken bij die makers van de thema’s.

Dat zijn dan, vermoed ik, ook geen fotografen.

Maar ik zou me niks aantrekken wat anderen vinden en voorschrijven. Bepaal gewoon zelf hoe je het wilt gebruiken. Toch?

Bijdrager
    Johnyw

Dat ben ik uiteraard ook van plan.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.