3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    spw70

Workflow issue: trimbox, separaties, en-bleedcontrole in Adobe Reader?

Ik zoek een eenvoudige, budgetvriendelijke oplossing voor het volgende probleem. In onze kleine drukkerij zijn meer dan regelmatig de werkbons foutief. Vaak voorkomende fouten zijn, verkeerd formaat, verkeerde kleuren en of aantal pagina’s.

De oorzaak ligt veelal bij de klant die eerder een offerte vraagt voor bijvoorbeeld een brochure van 8 paginas in full colour. Vervolgens arriveren de bestanden op de prepress als een brochure van 12 pagina’s in full colour met een steunkleur. Mogelijk een bekend probleem binnen het grafische maar ik wil steevast een oplossing om dit soort problemen te reduceren. Mijn zoektocht is echter tot op heden vruchtloos gebleken.

Op de prepress verzamelen wij alle bestanden die binnenkomen, of het nu via email, ftp of CD is, in een netwerkmap. Deze map kan ik toegangkelijk maken voor onze orderbegeleiders zodat ze de bestanden kunnen bekijken met Adobe Reader. Probleem is dat ze binnen Adobe reader enkel het aantal pagina’s kunnen zien maar niet de separaties en de trimbox. Zijn er gratis plugins die dit wel mogelijk maken of heeft iemand een andere oplossing voor dit probleem in de vorm van een becheiden budgetvriendelijke aanpassing van onze workflow.

Op de prepress werken we op de mac, de orderbegeleiders zitten op windozen en onze workflow is die van Kodak. Als er een mooie oplossing is voor op de mac kan ik overwegen een mac, die op overschot is, te plaatsen bij de orderbegeleiders.

Bijdrager
    Ir.Bob

De beste oplossing is m.i. Acrobat professional. Dat is voor dit soort zaken bedoelt. BTW reader kan de bleed, art en trimboxes gewoon laten zien hoor.

Bijdrager
    spw70

Bedankt voor je snelle antwoord. Acrobat professional is niet echt de budgetvriendelijke oplossing die ik in gedachten had, er zijn een viertal werkstation die dit moeten kunnen. Ik zag al wat alternatieven voor de reader maar vind niet meteen iets waarin de noodzakelijke functies zitten.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.