2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    gijz

workflow hulp gevraagd bij project (veel 4:3 naar 16:9)

Dag allen,

ik wil graag een video gaan maken die 16:9 is, maar een groot deel van mijn bronmateriaal is 4:3 (640×480 pixels, h264 formaat afkomstig uit digitale compactcamera) en een ander groot deel hd (720p, afkomstig van mijn iphone). Dit alles te bewerken in FCP.

Nu moet allereerst al het materiaal omgezet worden naar prores wil ik er een beetje fatsoenlijk mee monteren. Maar hoe pak ik het aan om alles op hetzelfde formaat te krijgen.

Ik weet hoe ik een 4:3 bestand in FCP op 16:9 krijg (anamorphic aanvinken, scale 133% en distortion 33), maar in de export krijg ik ‘m weer 4:3 terug. En hoe krijg ik die HD clipjes op hetzelfde formaat. Of is er een hele andere mogelijkheid die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Anillusion

Ik zou heel die omzetting niet in FCP doen maar in compressor. Vooral als het veel filmpjes zijn zou ik zelf een preset schrijven hiervoor in plaats van alle filmpjes handmatig omzetten. De belangrijkste setting die je moet instellen zit onder de geometry instellingen waar je de dimensions in dit geval op 1280×720 moet zetten (iPhone resolutie is de hoogste resolutie in dit geval) en je Crop to instelt op 16×9 1.78:1.

Ik raad trouwens ook aan om met ProRes 422 (LT) te werken in plaats van de gewone ProRes422. Met bronbestanden van 25 Mbit/s of lager (iPhone 4 ligt zo rond de 10 Mbit) heeft het weinig tot geen toegevoegde waarde om voor ProRes 422, ProRes 422 (HQ) of zelfs ProRes 4444 te kiezen. Als ik met ProRes werk dan bepaal ik de codec op deze manier:

ProRes422 (Proxy) – Alleen voor Offline montage.
    ProRes422 (LT) – Bron 25 Mbit/s of lager. (bijv. DV, HDV, AVCHD)
    ProRes422 – Bron tussen de 25 en 50 Mbit/s. (bijv. Canon DSLR, XDCAM, P2)
    ProRes422 (HQ) – Bron tussen de 50 en 100 Mbit/s (bijv. DigiBeta, HDCAM)
    ProRes4444 – Bron hoger dan 100 Mbit/s of video met een alphakanaal. (bijv. HDCAM SR)

Ik heb dit lijstje zelf bepaald op basis van eigen ervaringen en de ProRes White Paper van Apple uit 2009.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.