19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    bep-mac

workflow film met DSLR

Hoi,

Wie kan me helpen aan een goede workflow voor het importeren van films die ik maak met m`n Nikon D7000 fotocamera ?

Ik wil ze op een juiste manier in FCE importeren maar kan nergens vinden hoe dat moet…
    Iemand ervaring ermee, heb ook al naar online tutorials gezocht maar die verwijzen vaak naar een product… ik zou het graag in FCE doen.

Alvast bedankt!

BM

Bijdrager
    bep-mac

PS >

Uitleg van DEMON Hunter (op dit forum) heb ik gelezen… super! erg veel info, maar misschien wat teveel voor mij… ik ben op zoek naar een “simpele” manier om m`n files te importeren zonder dat ik eerst alles moet renderen of converteren.

GR BM

Bijdrager
    dnhems

Ik film wel eens met Canon 5D Mark ii.
    Doe ze niet meteen in FCP dumpen maar ik laat ze eerst door compressor of mpegstreamclip bewerken naar ProRes.

Dan werkt het perfect.

Bijdrager
    Demon Hunter

Dat kan niet je moet of converteren omdat je niet kan goed kan editten met H.264 of je moet Premiere CS5 of Avid Media Composer 5 gebruiken op een dikke Mac. Die dankzij een nieuwe engine wel native overweg met H.264 bestanden.

Voor Canon DSLR bestanden heeft Canon een plug-in, E1 gemaakt, daarmee kan je gewoon binnen FCP via Log&Transfer inladen. De plug-in heeft multicore ondersteuning en schrijft metadata mee.

Bijdrager
    bep-mac

Das jammer : (

Maar goed ik heb MPEG streamclip hier… maar daar staat Export – Prores niet tussen, ik heb versie 1.9.2 is waarschijnlijk verouderd. Wat zijn jullie presets dan ? Of alles default ?

En dan het Prores in FCE slepen en gewoon editen of nog de frame-rates e.d. aanpassen ?

GR BM

Bijdrager
    bep-mac

Ik ga eens kijken of Nikon een plug-in heeft voor FCE /FCP, zal wel niet…

Bijdrager
    dnhems

Ik heb v 1.9.3b2.
    File > export to Quicktime > Compression > Apple ProRes

Voor meerdere beelden is het handig om een batch list aan te maken, hoef je deze handeling maar 1x te doen.

Dan is het inderdaad gewoon in Final Cut importeren.

Ik heb alleen ervaring met FCP. Niet met FCE, maar je kunt het altijd proberen!

Succes!

Bijdrager
    bep-mac

Ooohhh het is natuurlijk een QT bestand, thanks!

Bijdrager
    Demon Hunter

ProRes zit alleen bij FCP, niet bij FCE. Voor Nikon is geen plug-in. Je moet het dus doen met Compressor/MPEGStreamclip/Media Encoder.

Bijdrager
    zorbatov

Als ik het goed voorheb kan je ze ook nog converten naar raw/HD maar dat neemt wel nog meer plaats in beslag.

Bijdrager
    Demon Hunter

De bestanden zijn al HD… Naar een RAW codec kan niet, je kan niet opeens info erbij toveren die er niet is… Je moet converteren naar een intermediate codec, zodat je er mee kan editten. Voor FCP is dat ProRes, voor iMovie waarschijnlijk AIC, voor FCE ook. Je kan ook omzetten naar Cineform, al moet je ff checken of FCE daar mee overweg kan. Omzetten moet je sowieso tenzij je met Premiere of Avid gaat werken en een Cuda videokaart om echt goed gebruik te maken van de Mecury of AMA engine. Er zijn maar 2 Nvidea kaarten die Cuda ondersteunen voor de Mac, de 285GTX en de Quadro 4000. Heb je dus ook een Mac Pro nodig waar die kaarten in kunnen.

Bijdrager
    bep-mac

He Lui!

Ben bij wat pro`s gaan kijken… Prores is inderdaad de beste keuze voor FCP (kan ik van een collega krijgen), wel even interlaced uitchecken in voorkeuren, bedankt voor jullie hulp!

GR BM

Bijdrager
    Vassilli

Klopt! Ik edit ook altijd met Pro Res HQ! (Met footage van de 5D) Werkt top.

Bijdrager
    bep-mac

Ik heb FCP nog niet geïnstalleerd dus was ik al even begonnen op FCE en heb het bron materiaal naar AIC geconverteerd, ziet er ook prima uit trouwens… echter… ik heb een tijdlijn aangemaakt e.d. (transitions, muziek etc.) en ik zie op 100% interlaced strepen!!!

Dan kan toch helemaal niet ? Ik schiet progressive op een D7000 toch ? 1080/24p… ik kan natuurlijk een de-interlace filter er over heen doen, maar eigenlijk moet het niet nodig zijn dacht ik zo…

wie weet raad ? of is dit een nieuw draadje ?

P.S. In de AIC is geen interlaced streep te zien, in MPEG streamclip heb ik ook alles uitgevinkt voor progressive (behalve re-interlace chroma, die is grijs bij mij)

Bijdrager
    bep-mac

@Vassilli, ik had vernomen dat het verschil tussen HQ en gewoon niet echt opweegt tegen de hoeveelheid extra geheugen die het in neemt ? Wat vind jij ?

Bijdrager
    Anillusion

Als de bron niet meer data heeft kun je er met een betere codec niet opeens meer data terug krijgen. Ik zie soms mensen DV als uncompressed inladen, heeft totaal geen zin. De bron is 25 Mbit/s en de beeldinformatie wordt niet ineens magisch aangevuld. Dus over het algemeen kun je stellen dat alle extra harde schijf ruimte die de data dan in beslag neemt overbodig is. Daarom heeft Apple ook 5 verschillende ProRes versies. Ieder hoort bij een eigen range aan Mbit/s bronmateriaal. Nou kan ProRes ook dan nog meer ruimte in nemen dan het origineel, maar wat je daarmee wint is veel minder generatieverlies.

Ik gebruik voor footage waarvan de bron tussen de 26 en 50 Mbit/s was gewoon ProRes 422. HQ is alleen nodig vanaf de 50 Mbit/s 4:2:2 10 bit. Dus Digibeta, HDCAM en HDCAM SR met single link SDI. Daarboven gebruik ik ProRes 4444. Onder de 26 Mbit/s bron gebruik ik ProRes 422 (LT).

Canon EOS 7D en 5D zitten zo rond de 40 Mbit/s dus daar gebruik ik gewoon ProRes 422 voor.

Bijdrager

Zelf had ik eerst de Nikon D90, importeren en editten in iMovie, sinds een tijdje schiet ik (hobby matig) met de Canon 60D en importeer ik ook mijn beelden gewoon in iMovie 11. Als het goed is kun je vanuit iMovie je data bestanden importeren in FCE.

Bijdrager
    Vassilli
    bep-mac op 21 januari 2011

@Vassilli, ik had vernomen dat het verschil tussen HQ en gewoon niet echt opweegt tegen de hoeveelheid extra geheugen die het in neemt ? Wat vind jij ?

Heb schijfruimte genoeg, dus waarom niet!

Bijdrager
    bep-mac

Het blijkt dat FCE in full HD geen progressive ondersteunt en dus interlaced…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.