8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Workflow Aperture / iPhoto

Hey y’all!

Heb gezien dat er veel topics over zijn, maar hier staat nog niet ‘alles’ in besproken, en er zijn ondertussen nieuwe versies van beide programma’s uit, en dit specifieke verhaal kon ik niet vinden.

Mij lijkt de volgende workflow ‘ideaal’.

-Foto’s importeren in iphoto 08 (sneller dan aperture, zeker op mijn macbook c2d, geen gedoe met faces/places wat ik toch niet gebruik), en sorteren (mbv flags plaatsen).

-De foto’s die ik geflagged heb zou ik graag willen editen in Aperture (meestal op mn iMac)

-De bewerkte foto’s zou ik graag willen hebben staan in iPhoto, om zo dus als ‘master’ library een iphoto library te hebben die ik kan syncen tussen mijn macs. (macbook/imac)

Ik weet dat ik de iphoto library kan importeren in Aperture, zonder dat de bestanden daadwerkelijk worden ‘overgezet’.
    Maar als ik dan een foto bewerk in Aperture, staat de bewerkte versie dan in de iPhoto library? of moet ik deze foto’s dan weer exporteren en importeren in iPhoto?

Wat is de beste manier om deze workflow te bewerkstelligen?

Of zit ik helemaal op t verkeerde pad en moet ik t anders aanpakken?

Thanks allemaal!

Bijdrager
    Ir.Bob

Als algemene vraag vooraf, waarom lijkt deze workflow jou ideaal?

Om te beginnen, raad ik je aan om de keuze te maken voor een van beide programma’s (voor de redenen zie hieronder). Daaraan gerelateerd, ga Aperture nooit gebruiken als externe editor, daar is het programma niet voor bedoelt.

Dan nu het waarom:

Er is een zekere samenwerking tussen beide programma’s, maar die is te beperkt om zonder enorme omwegen bovenstaande workflow uit te voeren. Je kan bijvoorbeeld foto’s die ge-edit zijn in Aperture niet terug syncen naar iPhoto, omdat Aperture nooit een foto bewerkt, maar slecht on-the-fly de aanpassing toepast als de foto weergegeven wordt (non-destructief). iPhoto werkt daarentegen destructief en maakt dus een nieuwe foto (wel een kopie) van jouw origineel. Dat resulteert in het volgende probleem: Elke edit die in je AP gemaakt hebt zul je moeten exporteren en vervolgens weer importeren in iPhoto. Dat zijn veel muiskliks, of jezelf verdiepen in Applescript. Maar belangrijker nog, het wordt vrijwel onmogelijk een bestaande edit te her-editen.

Verder zijn er nogal wat redenen waarom iPhoto gebruiken naast Aperture overbodig is:

-Aperture kan syncen tussen jouw MB en iMac en doet dat beter dan iPhoto.
    -Aperture kan alles wat iPhoto kan en meer.
    -De huidige versie van Aperture is zeker net zo snel als het gaat om importeren en mogelijk (gevoelsmatig) sneller dan iPhoto ’08.
    -Als je geen behoeft hebt aan Faces (wat overigens echt een handige functie) dan kan je het gewoon uitzetten in de voorkeuren. Places neemt geen extra resources, maar ook dat is een erg interessante functie als je vaak op reis bent.

Wat moet je dan nu kiezen iPhoto of Aperture? Mijn visie daarop is als je RAW schiet gebruik dan sowieso Aperture. Schiet je JPEG, maar ben je opzoek naar betere sorteringsmogelijkheden en/of betere bewerkingsmogelijkheden kies dan voor Aperture.

Bijdrager
    Ir.Bob

P.s. Is dit niet dezelfde vraag als die je in het andere draadje hebt gesteld?

Bijdrager
    CMD-Z

Niet echt; maar hij lijkt er wel op ;-), ik was in een andere topic idd hierover met unsound aan het overleggen; maar dat begon behoorlijk off topic te worden (ging over ilife dat topic, en een ander topic over lightroom)

Vandaar maar even hier een topic over aangemaakt; wellicht dat andere mensen hier ook wat aan hebben dan!

thanks in ieder geval!

Bijdrager
    Ikie

Ik zit hier ook een beetje mee. Ik vind iPhoto nogal leuk met die mail-opties enzo, dus om iphoto helemaal te schrappen gaat me wat te ver. Verder heb ik voor iPhoto een programmaatje voor het maken van watermerken gekocht. Maar ja, Aperture kan wel meer. Het mooiste zou een combinatie zijn.:-)

Bijdrager
    Ir.Bob

Om met het watermerken te beginnen, dat zit ingebouwd in Aperture. Blijven die mail-templates over. Persoonlijk heb ik ze nog nooit gebruikt en vind ik het niet echt iets toevoegen aan gewoon een foto in een mailtje plaatsen. Maar toegegeven daar is niet echt een oplossing voor, op de ‘stationaries’ van mail.app na dan.

Bijdrager
    Ikie

Echt waar, watermerken in Aperture? Wist ik niet. Nou ja, dat scheelt natuurlijk.:wink:

Oja, en ik vind dus het handige van iPhone dat ik naar Gmail kan exporteren ipv Mail. En ik heb wel een plugin voor Aperture gedownload die dat ook moet kunnen maar vooralsnog zie ik het niet.

Bijdrager
    Ir.Bob

Je kan Gmail gewoon in mail.app gebruiken. Gmail ondersteund IMAP en dus is de inhoud op de Gmail website altijd hetzelfde als de inhoud in mail.app. Kortom je kan je foto’s gewoon vanuit de standaard mail applicatie versturen met je Gmail adres.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.