16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Janvw

Wordt OS X altijd sneller van RAM-uitbreiding?

Ik heb nu in mijn G4 Powermac 512 + 256 = 768 Mb RAM geheugen zitten.

Desondanks zit ik nog heel vaak te wachten tijdens bewerkingen, bijvoorbeeld in Photoshop of zo.

Ik heb wel eens gelezen dat OS X van RAM-geheugen houdt. Is dat werkelijk zo? Heeft het zin om nog eens 80 Euro uit te geven voor een geheugenuitbreiding met bijvoorbeeld 512 of 1024 Mb? Of zal dit niet veel in snelheid schelen?

Bijdrager
    pako

Men zegt van wel, of je het echt merkt weet ik niet, alleen zal OS-X geheugen anders kunnen toekennen voor zichzelf en andere apps.

Het zijn de kosten natuurlijk niet meer: extra geheugen.

je mac wordt wel langzamer met opstarten als er meer geheugen in zit, zal wel met memorychack te maken hebben ofzo.

Bijdrager
    Hurly
    ”Janvw”

Ik heb nu in mijn G4 Powermac 512 + 256 = 768 Mb RAM geheugen zitten.

Desondanks zit ik nog heel vaak te wachten tijdens bewerkingen, bijvoorbeeld in Photoshop of zo.

Ik heb wel eens gelezen dat OS X van RAM-geheugen houdt. Is dat werkelijk zo? Heeft het zin om nog eens 80 Euro uit te geven voor een geheugenuitbreiding met bijvoorbeeld 512 of 1024 Mb? Of zal dit niet veel in snelheid schelen?

Meer geheugen betekent dat je machine meer in het geheugen kan bewaren, zodat er minder disk acties nodig zijn bij het bewerken van data. Het rekenen zelf zal hier dus niet sneller van worden, maar wellicht dat je machine veel minder zaken op schijf hoeft te zetten en van schijf hoeft te lezen om jouw berekeningen te voltooien.

Groeten!

Maikel.

Bijdrager
    Jordan_D

Wat je nog beter kan doen met die €80,- Is een snellere HD kopen. Eentje met 7200RPM en zo groot mogelijk want je vult hem toch wel. :wink:

Want OSX gebruikt ook een stuk van je HD als scratchdisk. En dan is het wel zo lekker als je een snelle schijf hebt. En ook niet zo vol.
    Zodat hij snel data kan lezen en schrijven..

Ik merk zelf dat m’n powerbook een snellere HD kan gebruiken. En heb bij een B&W 300mhz een HD met 7200RPM geinstalleerd met 640MB Ram.
    En die draait lekker. Je merkt het verschil.

En het voordeel is dat bij je toekomstige mac met een IDE aansluiting.
    DIe HD gewoon kan laten overprikken. Scheelt je ook weer tijd.
    Dus ik zou zeggen mailamac.nl en bestellen.

Bijdrager
    pako

Dan zou ik maar en-en doen: snellere HD en voor €80 ook nog een rammetje d’rin

Bijdrager
    pako

By the way, avatar laat een MDD G4 zien, als je inderdaad zoéén hebt zit er al een 7200toeren disk in.

Bijdrager
    Peter Fitskie

Ik heb hier een G5 met ook “maar” 768MB. Geinstalleerd heb ik het programma Menumeter. Deze geeft het vrije en gebruikte geheugen aan. Je kan ook Activiteitenweergave uit de folder Hulpprogramma’s gebruiken.

Als ik al mijn programma’s die in de Dock staan activeert, en dat zijn er 28, constateer ik dat het vrije geheugen op een constante waarde van rond de 225MB blijft hangen. Dus niet alles wordt verbruikt. Het virtuele geheugen stijgt dan wel naar +/- 9GB.

De progamma’s blijven naar mijn gevoel allemaal soepeltjes werken. Mijn conclusie is dan ook dat 768MB genoeg moet zijn (maar ja wie ben ik?).:roll:

Bijdrager
    bruno

Ten eerste gebruik een tweede hd als scratchdisk, want dan werk je met 2 vorken, en dat scheelt snelheid, verder wordt je computer met meer geheugen langzamer bij het opstarten omdat hij meer geheugen moet controleren. na opstart merk je wel snelheidswinst in b.v. photoshop (grotere bestanden bewerken)

Bijdrager
    Granny Smith
    ”Peter

Het virtuele geheugen stijgt dan wel naar +/- 9GB.

Zoveel !!! … :o Welke apps zijn dat dan? :?

Bijdrager
    Peter Fitskie
    ”LeslyWeyts”
    ”Peter

Het virtuele geheugen stijgt dan wel naar +/- 9GB.

Zoveel !!! … :o Welke apps zijn dat dan? :?

Finder
    Mail
    Netscape
    Safari
    Sherlock
    Adresboek
    Backup
    iCal
    iChat
    iDisk Utillity
    iDVD
    iMovie
    iPhoto
    iTunes
    Schijfhulpprogramma’s
    Terminal
    Quicktime
    Entourage
    Excel
    Powerpoint
    Word
    Photoshop Elements
    Starry Night Pro Plus
    RBrowserLite
    GarageBand
    Limewire
    Poisoned

Bijdrager
    Thijs van Tol

Photoshop is ook erg afhankelijk van de videokaart die je in je Powermac hebt zitten. Veel berekeningen worden ook hiedoor uitgevoerd. En aangezien Apple nou niet bepaald altijd het nieuwste van het nieuwste erin zet, kun je eraan denken om je Videokaart te updaten.

Bijdrager
    LoveBug356
    ”bruno”

…, verder wordt je computer met meer geheugen langzamer bij het opstarten omdat hij meer geheugen moet controleren. na opstart merk je wel snelheidswinst in b.v. photoshop (grotere bestanden bewerken)

Kan je deze memory check eigenlijk niet afzetten ?
    ergens in de bios ofzo…..

Bijdrager
    Granny Smith
    ”Peter

iDVD
    iMovie
    iPhoto
    iTunes

Quicktime

Photoshop Elements

GarageBand

zijn wel enkele GROTE apps hé :lol: (vooral die laatste 2:P )

ik vroeg het maar omdat ik op mijn ibook een aparte swap partitie wil voorbehouden (zonder journaling) maar ik weet niet goed hoe groot die zou moeten zijn. Ik dacht 1-2GB :? … beetje weinig lijkt me nu :wink:

Bijdrager
    Maurits

De VM Size die Activity Monitor aangeeft is het geheugen wat alle programma’s ooit gereserveerd hebben (en dat doen de meeste programma’s royaal) Maar omdat ze veel gereserveerde ruimte niet gebruiken zijn de swapfiles veel minder dan het verschil tussen VM Size en je echte geheugen.

Zo is nu bij mij (powerbook G4) VM Size 3,56 GB, mijn RAM 512 en swapfile0 (staat in de verborgen folder /var/vm/ is 65 MB)
    de swapfile (s) zijn bij mij ooit max 1 GB geweest (na veel java werk, waarbij ik denk dat java een memory lek had) Na herstarten is swapfile altijd weer klein.

Om te weten of je beter meer geheugen kan kopen moet je werken met alle programma’s die je wil gebruiken (ze openen en files openen van een grootte die normaal is) en kijken of het getalletje page outs oploopt (die telt vanaf het opstarten door) of pageouts per seconde bekijken. (in terminal vm_stat 5

Het shareware utility Memory Monitor (http://home.t-online.de/home/bernhard.baehr) heeft in zijn helpfile een goede uitleg van wat al die getallen betekenen en tips voor goed geheugen management.

maurits

Bijdrager
    Deskman
    ”Thijs

Photoshop is ook erg afhankelijk van de videokaart die je in je Powermac hebt zitten. Veel berekeningen worden ook hiedoor uitgevoerd. En aangezien Apple nou niet bepaald altijd het nieuwste van het nieuwste erin zet, kun je eraan denken om je Videokaart te updaten.

Waar komt deze wijsheid vandaan?? Photoshop laat bij mijn weten helemaal nix aan de videokaart over. Alleen games gebruiken de videokaart om structuren te renderen enzo. Een snelle videokaart laat hooguit sneller het beeld zien, dus met scrollen door een plaatje zul je het merken, maar verder… PS heeft vooral baat bij een snelle dual-processor en ongeveer 3 a 4 x het grootste plaatje dat je opent aan geheugen. Dus een JPG van 4Mb, uitgepakt, 18Mb dan voelt Photoshop zich prettig met 80Mb vrij geheugen, omdat het dan niet van scratch disk moet lezen.
    Een snelle HD werkt wel, maar je hebt ongetwijfeld al een 7200 rpm schijf er in zitten. Het gebruik van grote databases en bijv. de zoekfunctie hebben baat bij een snelle HD en een hoge bussnelheid, omdat de data steeds maar weer gelezen moet worden. Zo ook videobewerking.
    Het hangt er dus vanaf waar je je snelheid voor wilt gebruiken; beeldbewerking, gamen, internetten, DNA-profielen berekenen…

Bijdrager
    ateazz

Hey,

In PS kun jeje geheugen gebruik instellen, zet hem op 75 (max) kijk wat er gebeurt, suc6

greetzz

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.