20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    SmallMoney

Wordt nieuwe spelling automatisch doorgevoerd?

Zoals velen van jullie weten is er weer een nieuw Groen Boekje en binnenkort ook een Wit Boekje (Genootschap van de Nederlandse Taal). De laatste laat ons Nederlanders iets vrijer in onze spelling-keuze.

Maar de reden van deze Post. Hoe verwerkt Mac OS X de nieuwe spelling? Krijgen wij in de volgende Update gelijk de nieuwe spelling mee? Ik maak namelijk altijd nog gebruik van de spellingscontrole tijdens het typen van e-mail berichten. Ben benieuwd…

Bijdrager
    marloez

vast niet, maar Post en Update is in ieder geval niet met hoofdletters;)

o ja, en e-mail wordt email las ik…

Bijdrager
    michi_rishi

Ik ben redacteur, maar beslist niet van plan me aan die nieuwe regels te gaan houden! Leesbaarheid staat centraal.

Dus bij ons blijft het gewoon:
    ‘tien-eurobiljetten’ (oude spelling)
    en niet het verwarrende ‘tien eurobiljetten’ (nieuwe spelling)
    Je zou anders denken dat er tien biljetten van één euro wordt bedoelt. En die bestaan niet eens!

Bijdrager
    SmallMoney
    ”marloez”

vast niet, maar Post en Update is in ieder geval niet met hoofdletters;)

Was toch altijd in de veronderstelling dat Engelse woorden ter aanduiding met een hoofdletters werden geschreven.

Thanx Marloez…;-)

Bijdrager
    MarcelK
    ”marloez”

Nee, hoor. Blijft gewoon e-mail

e-mail (de ~, ~s)
    1 elektronische post [electronic mail] => e-post; <=> snailmail

email is weer iets heel anders…

email (het ~)
    1 glasachtige massa, in een dunne laag aangebracht ter bescherming of versiering van metalen, glazen en stenen voorwerpen
    2 materiaal dat met een laag email bedekt is
    3 glazuur op de tanden => tandglazuur

Bijdrager
    Zora la rousse

Niet in mijn hoofd :roll: .

Bijdrager
    macmichiel

*checkt zijn kaaklijn*

Bijdrager
    Turbanus

Ik hou ook gewoon de spelling aan die ik op de lagere school eringestampt heb gekregen. Laat het feestje maar lekker over aan de taalfreaks die er blijkbaar ook een zakcentje mee moeten verdienen….:wink:

Bijdrager
    Ian L

En dan vinden sommige het gek dat de meeste mensen het Nederlands slecht beheerst.
    Elk jaar steeds veranderen.:grrr:’ Ik was al blij met een 6 op mijn rapport.

Bijdrager
    Steff

Naja .. we gaan geen woorden opeens met een T schrijven als ze met een D horen te eindigen. :wink:

Bijdrager
    XyonN

Ik wordt strontziek van die teringspelling!

Laat ze godgloeiendegodver eens ophouden met het om de haverklap aanpassen van onze taal wanneer een of ander geitenwollensokkengenootschap een drol aan inspiratie dwars zit.

Afblijven nâh!

Oja, en dat er steeds meer uitheemse woorden in onze taal worden ingevoerd terwijl we zelf prachtige alternatieven hebben. Er is ook een genootschap wat daar tegen vecht.

Bijdrager
    PietjePuk

Djeezus, voor welke heilige moet dit veranderd worden zeg?? Een hoop ambetenaartjes stond op een morgen op en had weeral niets te doen, passen ze doodleuk terug wat woorden aan. Laat alles zoals het is, niemand, maar dan ook NIEMAND heeft baat bij zo’n toeren. (behalve de makers van de groene/witte boekjes dan mss).:?

Bijdrager
    XyonN

Inderdaad. En zeker in de grafische wereld maken ze het ons moeilijk, want die mierenneukers van hogerhand geef je een uitbrander als je morgen een spelfout maakt die je niet doorhad.

Bijdrager
    Chucks wife
    ”Coca

En dan vinden sommige het gek dat de meeste mensen het Nederlands slecht beheerst.

En dan vinden sommigen het gek dat de meeste mensen de Nederlandse taal slecht beheersen.

Elk jaar veranderen of Steeds veranderen. Elk jaar steeds is geen Nederlands. Niet in de oude en niet in de nieuwe spelling.

Blij met een 6? Ja, dat kan ik me goed voorstellen!

Sorry, dat ik ‘m even inkop hoor, maar dit draadje gaat toch over spelling???

Bijdrager
    Turbanus

Drieëntwintig keer zes is vijfentwintig, als je tenminste de goede spelling gebruikt….:wink:

Bijdrager
    XyonN
    ”Chuck’s
    ”Coca

En dan vinden sommigen het gek dat de meeste mensen de Nederlandse taal slecht beheersen.

Elk jaar veranderen of Steeds veranderen. Elk jaar steeds is geen Nederlands. Niet in de oude en niet in de nieuwe spelling.

Blij met een 6? Ja, dat kan ik me goed voorstellen!

Sorry, dat ik ‘m even inkop hoor, maar dit draadje gaat toch over spelling???

Dit is precies wat Coca Cola bedoeld. Er was vandaag een artikel op Editie NL over Nederlanders die hun taal niet meer goed begrijpen omdat die neuroten zich vervelen. Nederlanders raken vervreemd van hun taal, zoals ik. Ik heb ook moeite met “dan mij, als ik” of wat het ook is. allemaal van dat soort meuk. Heeft niets met spelling te maken, maar ik ben ook erg onzeker over mijn taal. en over t, d of dt moet je me helemaal niets vragen:P

Bijdrager
    beammeup

Erg eenvoudig XyonN.

Het is zo groot ‘als’.
    Kleiner of groter ‘dan’.

Bijdrager
    Chucks wife

Nee, dit heeft idd geen donder met de nieuwe spelling te maken. Als en dan, d, t of dt is al jaren onveranderd.
    Dit heb je als het goed is op de lagere school geleerd en als je toen had opgelet, had je je daar nu niet onzeker over te voelen. Het zijn nameljk betrekkelijk eenvoudige regeltjes.
    Nooit van ’t kofschip gehoord?

Het zal mij ook jeuken of we nou moeten seksen of sexen, maar gebruik het onzinnig vernieuwen van de spelling niet als excuus om regels die al sinds jaar en dag hetzelfde zijn niet te willen begrijpen.

Bijdrager
    trabant
    ”[url=http://www.parool.nl/nieuws/2006/AUG/01/bin1.html

Het Parool van vandaag[/url]“]NIJMEGEN – Nederlanders beheersen het Frans, Duits en Engels veel minder goed dan ze zelf denken.

Ook de taalbeheersing van het Nederlands zelf is onder de maat. Opvallend is dat ouderen aanzienlijk beter scoren dan hun jongeren.

Dit blijkt uit een onderzoek van Bert van Onna en Carel Jansen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij testten de taalvaardigheid van werknemers van tien grote Nederlandse organisaties.

Een kwart van de onderzochte personen kwam nauwelijks boven het beginnersniveau uit, hoewel ze zichzelf als gevorderde of zelfs vergevorderde beschouwden. Leidinggevenden overschatten zichzelf het meest; de helft van hen is halfgevorderd of slechter.

Aanleiding voor het Nijmeegse onderzoek was een project van de EU, waaruit bleek dat de meeste Europeanen juist beter zijn in vreemde talen dan ze zelf denken.

In Nederland was dat omgekeerd. Driekwart meende Engels te beheersen, 57 procent dacht zich goed te redden in het Duits en twaalf procent gaf aan Frans te lezen, te spreken en te verstaan.

© Het Parool, 01-08-2006, 15:45 uur

het artikel in de papieren editie is wat uitgebreider: Hierin onder andere ook dat jongeren hun eigen Nederlands nog amper beheersen.
    Dan ben ik maar een zeikerd, maar ik heb godverdomme dus wel gelijk!
    Die nieuwe spelling is -oh polderland- alleen verplicht voor ambtenaren en degenen die in het onderwijs zitten. Dus eigenlijk alleen voor ambtenaren want onderwijs hebben we hier al lang niet meer.

Bijdrager
    SmallMoney

De meest gemaakte fouten in mijn omgeving zijn:
    – heb je geld bij > heb je geld bij ‘je’
    – hun gaan op vakantie > ‘zij’ gaan op vakantie
    – kost duur > kost veel en is duur

en zo kan ik nog wel even door gaan, maar ja… ik kom dan ook uit Dordt en daar zijn ze niet zo kien op het ABN. Dit heeft overigens niets met de spelling te maken, zoals al eerder vermeld. Maar helaas wel een ergenis voor iedereen die wel goed Nederlands spreekt en schrijft. Want het schijnt dat wij Nederlanders het Nederlands niet zo goed beheersen als wij denken.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.