7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    El Pablo 10

WordPress website optimaliseren (sneller maken)

Onlangs heb ik de opdracht gekregen om een bestaande webshop op optimaliseren (lees: sneller maken). Het GTmetrix rapport zegt dan dit:┬áhttp://prntscr.com/kfokpn en┬áhttp://prntscr.com/kfol1k. Ik weet op zich wat al die dingen willen zeggen, maar hoe pak je dat aan? Enkele bedenkingen…

1. Autoptimize is al ge├»nstalleerd en doet zijn job, maar als ik ook het JavaScript wil verkleinen, werkt Revolution Slider niet meer. In combinatie met Async JavaScript plugin is nu men PageSpeed wel gestegen naar 81%, wat ik best ok vind. Echter, in de YSlow tab, staat er wel dat ik CSS en JavaScript moet verkleinen…
    2. Een CDN Enabler plugin ge├»nstalleerd, blijkbaar geen resultaat. (cfr. YSlow tab, ‘Use a content delivery network)
    3. Far Future Expiration Plugin geïnstalleerd, blijkbaar geen resultaat. (cfr. Add Expires Headers in de YSlow tab)
    4. Is er nood aan het installeren van JCH Optimize? Deze doet volgens mij het zelfde als Autoptimize?
    5. Is er nog nood aan het installeren van WP Fastet Cache? Want volgens mij doet Autoptimize hetzelfde?
    6. ‘Make fewer https requests’ en ‘Use cookie-free domains’; hoe pak ik dat aan?

Zoals je ziet, een heleboel vragen en bedenkingen. Heeft er hier iemand ervaring mee en wat kan ik doen om die website sneller te maken? Wat raden jullie aan om te doen?

Bijdrager
    Ief

Ik werk ook al een tijdje met WordPress en heb wel enkele algemene tips om de wordpress website te optimalizeren.

1. Zoek een webhost die specifieke wordpress hosting aanbied en liefst nog met een server dicht in de buurt. Ikzelf heb siteground met een server in Amsterdam.
    2. Een thema zoeken dat goed in elkaar zit (goede code. Daar bestaan ook testers voor) maar dat ook niet boordevol functionaliteit zit dat je niet gaat gebruiken. hoe meer toetsers en bellen hoe trager.
    3. Het aantal plugins beperken en zeker zorgen dat je geen meerdere plugins activeert die net hetzelfde doen.
    4. je database onderhouden
    5 Er zijn heel wat plugins die beloven je site sneller te maken en te optimalizeren maar overdrijf hier niet in. Ik zeg altijd hoe meer je je best doet hoe slechter soms.
    6. afbeeldingen optimalizeren

Ik zou bijvoorbeeld al beginnen om eens wp fastest cache te installeren. Ik gebruik die ook en vind het erg goed. wp fastest cache is niet enkel een cache plugin het heeft ook nog mogelijkheden tot verkleinen van css en javascripts. Dus kunnen andere plugins zoals autooptimize misschien al weg. De betaalde versie van wp fastest cache kan ook nog eens je afbeeldingen optimalizeren. Kijk misschien ook eens naar WP Rocket. Ook een cache maar doet nog meer dan wp fastest cache.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Ief op 11 augustus 2018 om 10:12</p>
    <p class=”cite”>
    4. je database onderhouden</p>

Hoe doe je dat?

Bijdrager
    Shmoo

Daarmee bedoelen ze opschonen.

WP-Optimize

Het slaat echter bijna nergens op, voor de meeste mensen. Het is allemaal friemelen om het friemelen in de marges.

Snelheid zit in kwaliteit en logica. Als je moet gaan optimaliseren omdat je site traag is, of is geworden, dan heb je fundamenteel al iets fout gedaan.

Bijdrager
    Groentenboer

…en liefst nog met een server dicht in de buurt.

Dat heeft nut als je een website maakt die alleen wordt bezocht door buurtgenoten.

Think big!

Bijdrager
    computer space

Wordpress opgeven: het is een draak van een een stuk bloatware geworden. Als alle sites in de wereld van WordPress overstappen op een snellere concurrent, wordt het stroomverbruik van Amsterdam bespaard (geen gein, is doorgerekend). Een pagina genereren in WP is ongeveer 100x trager dan een zelfgeklopt PHP/MySQL CMSje.

Wordpress is bedoeld voor heel veel auteurs die samenwerken aan ├ę├ęn site. Is dat niet het geval, kappen ermee. En het is zeker geen webshop software!

Bijdrager
    streeff

In tegenstelling tot wat ComputerSpace hierboven zegt zou niet aanraden om zelf een CMS in elkaar te fietsen (en het wiel uit te vinden), maar er zijn inderdaad veel alternatieven voor WordPress die aanzienlijk beter werken. Ik werk zelf veel met https://bolt.cm , maar Bolt is beter voor grote presentatie/blogs/informatie websites dan voor webshops. Ik hoor goede dingen over Sylius, maar heb hier geen ervaring mee.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.