5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    staaf

Wordbestand geeft virusmelding bij PCer

Wanneer ik een wordbestand mail naar een collegae met PC virusscanner erop, wordt mij verweten dat ik een mail met virussen rond zou sturen. Volgens mij kan ik die niet hebben. Is het misschien een instelling in mail of in word die dit veroorzaakt?

Bijdrager
    remcodb2

Zitten er macro’s in je worddocument? Die worden standaard als virus bestempeld. En zeg ook ff dat hij zijn outlook checkt, want die staat standaard ingesteld dat alle office documenten worden geblokkeerd (want ze kunnen macro’s bevatten).

Bijdrager
    Phaedrus

Is het Wordbestand een volledig eigen creatie of is het er wellicht een die weer van een andere collega afkomstig is? In het laatste geval kan het zo zijn dat er inderdaad al een virus in het bestand zit. Jouw Mac is immuun, de volgende Win-ontvanger echter niet! In principe is er (nog) geen besmetting van Mac naar PC en vice versa mogelijk. De OS-en werken daarvoor te afwijkend.

Is het een nieuw bestand, aangemaakt op de Mac, dan kunnen de macros in Word wellicht de schuldige zijn. Macros in Office werken op basis van Visual Basic. Met deze programmeertaal is het ook mogelijk allerlei rotzooi te programmeren en te veroorzaken. Dit is dan ook de reden dat veel virusscanners alert zijn op ingeschakelde macros en hier op reageren met een melding en een opschoonactie. Je zou alle eventuele macros in Word eens kunnen uitschakelen en kijken of er dan opnieuw een melding komt.

Succes er mee!

Bijdrager
    klaasb

Vorige week had ik precies hetzelfde.

Ik probeerde per MSN een compleet door mij zelf gebouwd word-document naar iemanden te sturen.
    Zijn pc weigerde het.

Ik het document gescand, geen virussen.
    En macro’s gebruik ik niet.

Bijdrager
    boerke

‘hmmm is dat niet hun probleem?

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat zonodig van mac naar pc moest overstappen.
    Het gevolg was dat de helft van het art-work van klanten niet meer aankwam, omdat het werd gescanned als potentieel virusbevattend.

Dat heet vooruitgang!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.