10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Rw1

Word je mac trager als je veel programma's hebt?

Mijn vader wilt zo weinig mogelijk programma’s hebben op zijn mac mini, omdat het hem trager zou maken. Is dit echt zo of is dit een fabeltje?

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt zoveel programma’s installeren als je wilt, wanneer je deze niet gebruikt en ze gewoon in je Programma’s folder laat staan heeft je Mac daar niet veel last van.

Ga je veel programma’s installeren en tegelijk gebruiken dan kan je Mac idd. langzamer worden maar dat heeft ook vooral te maken met hoeveel RAM geheugen je hebt + hoeveel vrije ruimte je op je HD hebt en wat voor programma’s dat zijn. 20 tekstverwerkers zal soepeler draaien dan 3 iMovie programma’s naast elkaar.

Bijdrager
    KarelWillem

…omdat het hem trager zou maken. Is dit echt zo…

Zolang je vader niet 95% van zijn harddisk vol propt met programma’s, is dit zeker niet zo.

Bijdrager
    koen

Ik denk niet dat je vader er trager van wordt.

Bijdrager
    Niels

Het is niet zo zwart-wit als hierboven beschreven, het ligt geheel aan welke programma’s het zijn, welke opstart processen en welke achtergrond processen deze hebben. Dit kan bij sommige programma’s dus wel degelijk impact op de performance van je Mac geven.

Bijdrager
    iMac Lover

In Windows kon ik eenvoudig processen beheren.
    Bij een Apple machine ligt het wat moeilijker.

Het operatingsystem MacOs laadt alleen die programma’s in het geheugen die de gebruiker opstart.
    Dit geld natuurlijk ook voor het operatingsystem MacOs, die standaard op de achtergrond draait
    De programma’s die op de internal drive staan, die niet worden aangesproken door de gebruiker of het besturing systeem MacOs hebben dus geen invloed op de prestaties van je machine.
    Wordt een actieve app gesloten door de gebruiker, dan wordt deze uit het geheugen verwijdert door MacOs

Je vader hoeft zich niet te veel zorgen maken, tenzij de internal drive mutje vol staat met programma’s, waardoor het operatingsystem system bij een te klein intern geheugen, nauwelijks een swapfile kan aan maken. Een soort interngeheugen op je harde schijf.

Eventuele virusscanner, die op de achtergrond draait kan de prestaties negatief beïnvloeden

Gr

Bijdrager
    janvanes

De meerderheid van programma’s heeft geen opstartprocessen of achtergrondprocessen nodig zolang je ze niet actief gebruikt. Zolang je maar minimaal 15% van de harde schijf vrij houdt, maakt het voor de performance van je Mac niet uit hoeveel programma’s je je op schijf hebt staan. De uitzonderingen zijn bijv. virusscanners, andere veiligheidsprogramma’s (zoals bijv. van Intego), fontbeheerprogramma’s, scannerdrivers e.d.

Je kunt via het programma “Activiteitenweergave” (in de map “Hulpprogramma’s” in “Programma’s”) een overzicht krijgen van welke processen er op je systeem draaien, en je kunt ze ook stopzetten als je dat nodig vindt.

Via “Systeemvoorkeuren” ––> “Accounts” ––> “Inloggen” kun je zien welke programma’s er, al dan niet verborgen, automatisch geopend worden.

Bijdrager
    KarelWillem
    NielsDam op 15 december 2016

Het is niet zo zwart-wit als hierboven beschreven, het ligt geheel aan welke programma’s het zijn…

Ach, wellicht als je zevenentwintig apps zoals DropBox, Google Drive, Stack, etc. in je Finder mee laat draaien, dat je het gaat merken.

Maar dat was niet echt de vraag.

Het installeren van veel programma’s maakt je Mac niet trager.
    Het draaien van veel programma’s tegelijkertijd kan dat uiteraard wel doen.

Bijdrager
    SunKeeper
    iMac op 15 december 2016

In Windows kon ik eenvoudig processen beheren.
    Bij een Apple machine ligt het wat moeilijker.

janvanes op 15 december 2016

Je kunt via het programma “Activiteitenweergave” (in de map “Hulpprogramma’s” in “Programma’s”) een overzicht krijgen van welke processen er op je systeem draaien, en je kunt ze ook stopzetten als je dat nodig vindt.

En als je daar aangeeft dat ”Alle processen” moeten worden weergegeven, zie je net zoveel staan als in Windows. Dus ik zou niet weten waarom het in MacOs ”moeilijker” zou zijn dan in Windows.

Niet dat je verder met het grootste deel iets kunt, behalve laten draaien, maar goed.

Bijdrager
    Rw1

Bedankt allemaal. Ik heb nu wel genoeg informatie om te laten zien. Ik had al zo’n vermoeden dat het niet uitmaakte, maar nu weet ik het dus zeker.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.