9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Agton

[Opgelost] Word ipv Teksteditor automatisch opstarten

Beste,

Wellicht stel ik mij vraag in het verkeerde deel van het forum, mod’s voel u vrij om mijn vraag te verplaatsen.

Op mijn werk doen maken wij gebruik van Basenet. Wanneer ik een document open, dan start Word en slaat hij alles netjes online op.

Nu ik thuis op mijn macbook aan de slag wil, start de mac geen Word, maar Teksteditor. Ik heb het bestand via finder en dan info geselecteerd dat dit soort bestanden met Word geopend moet worden, maar ondanks dat blijft hij het bestand openen met teksteditor.

Iemand een idee hoe ik dit aan kan passen dat het bestand wel met word geopend wordt?

Bijdrager
    KarelWillem

Heeft het bestand wel de juiste bevoegdheden?

Ofwel: kan je het op je Mac sowieso wel bewaren?

Als je het op Word sleept, of vanuit Word opent, kan je het dan bewaren?

Bijdrager
    TheBigZ

Welke extensie hebben de bestanden die je opent?

Je kunt de extensie koppelen aan een bepaalde applicatie.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh35597/10.15/mac/10.15

Bijdrager
    Agton

Het is een .Jnlp bestand.

Op windows computers geeft dit geen probleem en start Word automatisch op. Afhankelijk van wat voor een soort bestand het is (Word, Excel, PDF) starten altijd de juiste programma’s op.

Wanneer ik een document wil openen dan komt hij in mijn downloadsmap te staan als rade_client.jnlp.

Bijdrager
    KarelWillem

Oké. Het IS dus geen Word-bestand.

http://www.macfileopener.org/ext/jnlp

Bijdrager
    Agton

Ik ben niet zo technisch :), maar als ik de link volg is dat het niet idd.

echter, wanneer ik een nieuw document wil aanmaken dan opent er normaal een Word document ( staat ook een Word symbool op de knop waar ik op druk) echter start Tekst editor. Dit wil ik niet, ik wil Word:)

Bijdrager
    Agton

Ik zie nu dat de brief als .rtf wordt opgeslagen

Bijdrager
    Agton

Het is gelukt. Even contact opgenomen met de helpdesk van Basenet. Ik moest een bestand omzetten naar java bestand en daarna het bestand van Teksteditor naar Word.

bedankt voor de feedback.

Bijdrager
    GoeieDag

Agton op 8 april 2020 om 22:15
    Echter, wanneer ik een nieuw document wil aanmaken dan opent er normaal een Word document ( staat ook een Word symbool op de knop waar ik op druk) echter start Tekst editor. Dit wil ik niet, ik wil Word.

Ik zou willen dat ik dit snap.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.