20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Frabans

Word Document.

Ik heb een voorbedrukt A4 formulier waarop een foto en een logo staat. Hierop wil ik tekst schrijven.
    Hoe doe ik dat.
    Als ik het formulier scan kan ik het niet in word openen en bewerken.
    Knippen en plakken lukt ook niet want ik kan alleen maar het hele document in een keer selecteren.
    Als het te openen was in word kon ik met tekstblokken ook aan de gang, maar word opent het niet.
    Idee????

Bijdrager
    hatolex

Je moet formulier scannen en het in voegen in een nieuw document als afbeelding, en vervolgens kun je tekstblokken invoegen.

Mocht je toevallig een IPad hebben kun je Office lens gebruiken, daarme kun je bewerkbare documenten scannen.

Bijdrager
    abbenhui

Of op de ouderwetse manier:
    Je tikt de tekst op een blanco vel waarbij je ruimte laat op de goede plaats voor het logo en de foto. Is even pielen, maar het kan.
    Vervolgens je voorbedrukte vel in de printer en je nieuwe document afdrukken.

Bijdrager
    hatolex

Zo deden we dat inderdaad, jaren geleden 😊

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En er is geen enkele reden dat dat nu niet meer zou kunnen. Het komt vooral neer op goed uitmeten op het formulier waar de tekst moet komen, en dan zorgen dat je in je tekstverwerker ook echt op die plekken je tekst hebt staan. Nadat dat gelukt is kun je — in elk geval als je geen grote stapel formulieren hebt — het beste een proef uitprinten op een normaal (blanco) vel papier, zodat je dat over het formulier kunt leggen en tegen het licht houden om te zien of alles ook wel echt op de juiste plekken staat zonder dat je daaraan een formulier verpest.

Bijdrager
    hatolex

Vroeger reden er stoomtreinen, dat kan ook nog steeds. :)

Bijdrager
    Frabans

Ik heb het advies van Hatolex opgevolgd en daarmee lukt het om de standaard text en logo op de brief te krijgen. Maar om vervolgens tekstblokken en foto’s toe te voegen zorgt ervoor dat het logo en de tekst verspringen en half verdwijnen.
    Ik heb hetzelfde daarna met pages geprobeerd en dat werkt perfect. Daar kan je alles op elkaar en door elkaar plaatsen en het blijft perfect staan. Mijn vraag is dus hiermee opgelost.
    Bedankt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Word is een onhandig programma als je met afbeeldingen en tekstvakken wilt werken — de kans is inderdaad groot dat vanalles verspringt als je iets toevoegt of wijzigt. Het kán wel, maar dan moet je bij elk voorwerp zorgen dat de instellingen goed staan. Pages is (niet alleen) in dit opzicht inderdaad veel makkelijker in gebruik.

Bijdrager
    hatolex

Als je word onhandig vind op dit punt ligt het dus echt aan jou hoor, met alle respect.:-D

Bijdrager
    KarelWillem

Ik had nog nooit een afbeelding in Word geplaatst.

Ik open net Word, pak een PDF (complete A4), sleep deze op de pagina.
    Plaats een tekstvak er op, en klaar ben je.

Kost 1 minuut.

Bijdrager
    hatolex

Dabedoeliknou 😃

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hatolex op 08 september 2015

Als je word onhandig vind op dit punt ligt het dus echt aan jou hoor, met alle respect.:-D

Dat zei ik niet. Wat ik wél zei is dat Word een onhandig programma is voor paginaopmaak omdat dingen de neiging hebben te verschuiven als je met iets anders bezig bent. Dit komt omdat het objecten verankert aan alinea’s en dus wanneer die alinea verschuift gaat het anker mee — en daardoor ook het object. Om dit te voorkomen moet je in de instellingen van elk object aangeven dat het niet met de tekst meeschuift, en dat is ten eerste een hoop werk als je veel dingen op je pagina hebt staan. Belangrijker is nog dat de gemiddelde gebruiker er volgens mij geen idee van heeft waar dit door komt en dat objecten te vergrendelen zijn, omdat je eerst door verschillende vensters moet om überhaupt te kunnen kiezen dat het tekstvak vast op de bladzijde moet staan. En zelfs dan verspringt het nog als de alinea waarin het anker staat, toevallig op een andere pagina uitkomt.

Pages heeft hier allemaal geen last van, behalve als je zelf aanzet dat objecten meeschuiven met de tekst, en dat is waarom ik zei (en zeg) dat Word een onhandig programma is als je met tekstvakken en afbeeldingen op de pagina wilt werken.

Bijdrager
    hatolex

ben dat probleem nog nooit tegengekomen kan ik je melden. 😔

En ik kan je verzekeren dat ik al duizenden pagina’s heb opgemaakt in word, vanaf de eerste versie van word.

Ik denk dat je ergens een instelling fout hebt staan, die verankering kun je aan of uit zetten volgens mij.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Weet je wel zeker dat je het over hetzelfde Microsoft Word hebt als ik? Zo te zien namelijk niet. Als ik door de voorkeuren van Word kijk is er helemaal geen algemene instelling om te kiezen of objecten standaard wel of niet aan een alinea verankerd zijn — je kunt alleen aangeven welke omloop ze moeten hebben wanneer je ze in het document invoegt. Dit is, voor zover ik me kan herinneren, al zeker twintig jaar zo (daarvoor weet ik niet, want toen werkte ik met WordPerfect). Maar ook al was die optie er wel, dan zou hij standaard uit staan omdat de manier die ik hierboven beschreef, de manier is die ik in de hele tijd dat ik met Word gewerkt heb¹ moest gebruiken om te zorgen dat afbeeldingen en tekstvakken enigszins bleven staan waar ik ze wilde hebben.

¹ D.w.z. de laatste tien jaar amper, de tien jaar daarvoor heel veel.

Bijdrager
    KarelWillem

We dwalen langaam aan wat af. Terug naar het probleem van topic-starter dan maar?

Een scan op de achtergrond, met daaroverheen tekstblokken e.d., zal NOOIT zorgen voor verschuivende items.

Dat dat in andere gevallen (met losse afbeelding tussen tekst e.d) wel zo zal zijn, is hier niet echt van belang.

Bijdrager
    Frabans

Het verschil met Pages is groot.
    Met Pages kan je tekstblokken, foto’s enz zoveel als je wil en waar je wil, (zelfs overelkaar) plaatsen.
    Met een word is dat erg moeilijk, en volgens mij onvergelijkbaar met Pages.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een voorbedrukt A4 formulier waarop een foto en een logo staat. Hierop wil ik tekst schrijven.

Scan het formulier. Plaats het als jpeg, png of pdf. Plaats een tekstblok er op.

Zie mijn plaatje hierboven. Hoe moeilijk wil je het maken?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 09 september 2015

We dwalen langaam aan wat af. Terug naar het probleem van topic-starter dan maar?

Dat ligt aan hoelang Hatolex zal blijven beweren dat hij gelijk heeft;)

KarelWillem op 09 september 2015

Een scan op de achtergrond, met daaroverheen tekstblokken e.d., zal NOOIT zorgen voor verschuivende items.

Dat zou ik niet zo stellig zeggen. Je hebt gelijk dat de scan daar niet voor zal zorgen, maar één druk op de Returntoets terwijl de tekstcursor buiten een tekstvak staat kan genoeg zijn om de tekstvakken naar beneden te laten schuiven. Of het invoegen van een tekstvak waar de tekst boven en onder omheen moet lopen. Of als je …:)

Bijdrager
    hatolex

Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar dat ik in 20 jaar MS word het probleem nog nooit ben tegengekomen dat is iets heel anders.

Ik krijg in mijn document op elke plaatst die ik wil een tekstblok of een afbeelding, en die beweeg ik totaal onafhankelijk van elkaar in elke richting.

Dus buiten het feit dat je misschien niet zo heel goed leest, ben je misschien ook niet zo handig met word 😃

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Misschien … maar lees jij dan nu ook eens goed … En ga daarna eens met je tekstcursor in de hoofdtekst van je Word-document staan en druk op willekeurige plekken op de Returntoets.

Maar misschien dat een visueel voorbeeld wel tot je door wil dringen. Hier een Word-document met twee alinea’s (goed, jij je zin: eigenlijk vier, maar twee zijn er leeg) en twee tekstvakken. Het bovenste tekstvak heeft z’n anker in de bovenste alinea, het onderste tekstvak in de tweede (goed, goed, de derde) alinea:

Daarna druk ik een paar keer op Return aan het einde van de eerste alinea:

„Gossiemikkie, dáár heeft hij het dus al een paar dagen over!”

Ja, je kunt de tekstvakken precies neerzetten waar je ze wilt hebben — gewoon slepen, dat is helemaal geen probleem. Maar zodra je alinea’s van plaats veranderen, is er grote kans dat je tekstvakken (of afbeeldingen, vormen, e.d.) dat óók doen, zoals het voorbeeld hierboven duidelijk laat zien. En ja, je kunt ze dan ook wel weer vastzetten op een bepaalde plek. Dat gaat zo erg makkelijk:

1. Klik met rechts op het tekstvak;
    2. Klik op Vorm opmaken…;
    3. Klik op Indeling;
    4. Klik op Geavanceerd;
    5. Kies de gewenste positie ten opzichte van de alinea, pagina, marge, o.i.d.;
    6. Blijf op OK klikken tot je terugbent bij je document;
    7. Herhaal voor elk tekstvak dat niet met de tekst mee moet bewegen.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.