20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Rickje

Word: decimalen in komma, ipv punt

De titel zegt het al en zie de foto ter illustratie. Kan iemand mij vertellen waar en hoe ik ervoor kan zorgen dat er gewoon komma’s komen te staan? In Excel heb ik de waarden gewoon met een komma ingevuld, maar Word maakt er doodleuk een punt van in de grafiek.

Graag hulp!!

(Wat een kutsoftware is Word!!! Zo niet gebruiksvriendelijk!!!! Heb helaas deze software nodig voor het schrijven van m’n scriptie met automatische literatuurlijst enz….:( )

Moderator
    Night

Gebruik je toevallig het Engelse woordenboek, of is je Word in het Engels?

Bijdrager
    koen

Tip: kijk eens naar Scrivener ipv Word.

Moderator
    Night

@koen: TS geeft aan dat hij noodzakelijkerwijs met MS software moet werken (en dat mag normaal gesproken ook geen probleem zijn).

Bijdrager
    Rickje

<p class=”cite”>Night op 7 juni 2018 om 19:52</p>
    Gebruik je toevallig het Engelse woordenboek, of is je Word in het Engels?

Ik gebruik een Engelse Word, maar heb zover ik weet alles Nederlands gezet. Zoals default language, woordenboek van m’n document staat gewoon op NL. Mijn Mac OS is ook Engelse taal, maar tijdseenheid en metrisch stelsel etc. is gewoon NL-format.

<p class=”cite”>koen op 7 juni 2018 om 20:30</p>
    Tip: kijk eens naar Scrivener ipv Word.

Dankje, maar daar ga ik nu, de laatste 3 weken voor mijn deadline, niet meer aan beginnen.

Moderator
    Night

en met die combinatie  – heb ik persoonlijk ook ruzie mee –  tussen wat het OS zegt, hoe je word hebt ingesteld en de taal van het pakket gat het ergens fout. Excel maakt wél goed gebruik van de macOS instellingen maar Word niet. Probeer eens een instelling van het Nederlands naar het Engels te zetten, Misschien dat dat helpt…

Bijdrager
    Rickje

<p class=”cite”>Night op 7 juni 2018 om 21:26</p>
    Probeer eens een instelling van het Nederlands naar het Engels te zetten, Misschien dat dat helpt…

Dat is mij voor nu even iets te abstract. Hoor het graag als er anderen ideeën zijn. Anders dan laat ik het voor nu maar even.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Night op 7 juni 2018 om 21:21</p>
    @koen: TS geeft aan dat hij noodzakelijkerwijs met MS software moet werken (en dat mag normaal gesproken ook geen probleem zijn).

@rickje moet het waarschijnlijk inleveren als docx. En hoewel Scrivener als tekstverwerker Word oneindig ver achter zich laat (toen de vrömmesj van het jaar versie 3 had geïnstalleerd, kwamen er allemaal orgastische geluiden uit haar werkkamer, zo prachtig was het allemaal), moeten we toch na het omzetten naar doc of rft zekerheidshalve elke keer de hele zwik in het programma van de klant (want die arme donder zit ook aan Word vast) nog eens nalopen omdat er bijv. op magische wijze dan tabs verdwijnen of te groot of te klein zijn.

Rick, de invoertaal van het toetsenbord. Dat is iets anders dan de layout. De invoertaal is hoe het toetsenbord zich gedraagt, ik meen dat je in het Nederlands dan die ‘dode’ toetsen krijgt. Je zou ook nog eens iets op Duits kunnen zetten. Die zijn nog gekker op komma’s dan wij, en ik dacht dat de punt in het nummeriek dan een komma wordt. Wie weet helpt het.

En nu iets anders: Had jij niet vroeger op het middelbaar eens zo’n woordjesleerprogrammaatje gemaakt? Backpack? Totdat het niet meer door OSX ondersteund werd, heb ik er graag gebruik van gemaakt om bepaalde begrippen in een boek consequent te vertalen.

Bijdrager
    Jos Opel

Het is een workaround en Ik kan het nu niet testen:  Als je het betreffende gedeelte selecteert en vervolgen “zoeken/vervangen” . door ,

Bijdrager
    Rickje

<p class=”cite”>Brombeer op 7 juni 2018 om 22:37</p>

Rick, de invoertaal van het toetsenbord. Dat is iets anders dan de layout. De invoertaal is hoe het toetsenbord zich gedraagt, ik meen dat je in het Nederlands dan die ‘dode’ toetsen krijgt. Je zou ook nog eens iets op Duits kunnen zetten. Die zijn nog gekker op komma’s als wij, en ik dacht dat de punt in het nummeriek dan een komma wordt. Wie weet helpt het.

En nu iets anders: Had jij niet vroeger op het middelbaar eens zo’n woordjesleerprogrammaatje gemaakt? Backpack? Totdat het niet meer door OSX ondersteund werd, heb ik er graag gebruik van gemaakt om bepaalde begrippen in een boek consequent te vertalen.

1) Zal ik in gedachten houden

2) Dat was ik niet, maar dat was Jelle de Leander. Zie ook dit oude topic: https://www.onemorething.nl/2005/04/mammoet-software-mac-os-x-software-voor-en-door-studenten/ en hier zijn company FB. https://www.facebook.com/codingmammoth/?timeline_context_item_type=intro_card_work&timeline_context_item_source=1257947030

Dat oude MacOSX.nl topic is echt nostalgisch trouwens. De oude bekende namen… iChat aan en lekker lullen! Dat waren nog eens tijden!

<p class=”cite”>Jos Opel op 7 juni 2018 om 22:57</p>
    Het is een workaround en Ik kan het nu niet testen:  Als je het betreffende gedeelte selecteert en vervolgen “zoeken/vervangen” . door ,

Werkt bij mij niet. Hij zoekt en vervangt gewoon de punten die in de tekst staan. :/ Jammer!

Bijdrager
    koen

Volgens mij schrijft hij dat hij Word gebruikt vanwege de automatische literatuurlijst. En dat kan Scrivener ook. Maar ik zie nu ook dat hij nog maar 3 weken heeft voor de deadline dus nu switchen is geen oplossing.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  koen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als je Word legaal hebt, wat ik aanneem,. heb je toch ook recht op support?

Of geldt dat niet voor studentensoftware?

Bijdrager
    Rickje

<p class=”cite”>koen op 7 juni 2018 om 23:33</p>

Volgens mij schrijft hij dat hij Word gebruikt vanwege de automatische literatuurlijst. En dat kan Scrivener ook. Maar ik zie nu ook dat hij nog maar 3 weken heeft voor de deadline dus nu switchen is geen oplossing.

Exact. Als ik meer tijd had dan had ik Pages icm Endnote, of Mellel of Scrivener gebruikt, ja. Als ik dit eerder wist.

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 8 juni 2018 om 08:00</p>
    Als je Word legaal hebt, wat ik aanneem,. heb je toch ook recht op support?

Of geldt dat niet voor studentensoftware?

Geen idee, maar ik ben meer van het vragen op fora dan voor zoiets sulligs de helpdesk contacten.

Ik heb overigens opgemerkt dat ik hetzelfde probleem heb met SPSS. Twee weken geleden heb ik mijn output decimal seperator op komma’s weten te zetten, nu, staat de instelling nog steeds op komma’s, terwijl de ouitput in punten is.
    Verdorie.

Bijdrager
    bartvdv

Engelstalig OS ? In Filemaker heb je gelijkaardige problemen met de datum-instellingen.

Bijdrager
    erwinde

Net even getest met Excel 16.13.1 op mijn Mac met OSX 10.13.5.

Als ik bij

Systeemvoorkeuren-> Taal en Regio -> Geavanceerd -> Decimalen

schakel tussen decimale punt en komma, reageert Excel daar niet op. Ik zie overigens op mijn Mac met primair Nederlands en secundair Engels wel (voor Nederlands) correcte komma’s als decimalen scheider in Excel (ook in de grafieken) en het lukt niet daar een decimale punt van te maken…

Lijkt me een probleem met MS Office. Ik zou Microsoft even bellen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  erwinde.

Bijdrager
    Rickje

Bedankt voor jullie bijdragen, meedenken en testen. Fijn dat het niet aan mij ligt. Wel vervelend dat het aan de software ligt en er zo 1, 2, 3 geen oplossing voor handen is.

Om eerlijk te zijn ben ik een beetje huiverig met het contacten van Microsoft. Ik betwijfel of ze zoiets als dit kunnen verhelpen en niet gewoon de standaard rituelen “opnieuw openen, opnieuw opstarten, Word opnieuw installeren….” etc. etc. gaan roepen.

Bedankt in ieder geval!:)

Bijdrager
    Rickje

Ik heb nog een twee vraag. Als dit topic nog wordt gelezen dan stel ik de vraag nog even snel:

Zoals op deze foto’s te zien is: de eerste en de laatste staven bevatten allebei de waarde 13%. Omdat Word dit ziet als 2 kolommen met dezelfde naam, komt er bij de laatste staaf een “2” achter. Anders zijn ze identiek. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? (Ik heb al dingen geprobeerd als witregels, spatie, etc. maar dat werkt niet)

(Natuurlijk heb ik hetzelfde in Pages geprobeerd en daar kan ik gewoon twee kolommen met dezelfde waarde invullen…  ggrrrrr, klote Word)

Moderator
    Night

Dat is wel een beetje logisch; je kan in een grafiek nooit tweemaal dezelfde (13%) ‘staaf’ hebben met verschillende waarden. Je zou een beetje kunnen smokkelen door enkele en dubbele aanhalingstekens te gebruiken. Of typografische en inch tekens. (' ’ " ”)

Bijdrager
    koen

Grafiek in Excel maken en dan in Word plakken.

Educatief vermaak is trouwens wel van toepassing hier 🤓

Bijdrager
    Rickje

Haha, thanks! Zal eens proberen!

Grafieken in Pages stonden mij wel toe om 2x dezelfde naam te gebruiken…. (A)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.