14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    marcdl

Woorden automatisch verlengen in Pages maar hoe?

Al een tijdje ben ik lange teksten aan het overtypen. In Word kon ik de maanden na 4 letters automatisch invullen maar in Pages lukt het mij niet. Ook andere veelgebruikte woorden wil ik geautomatiseerd invullen. Hoe doe ik dat.

Ik heb Pages 10.1 (6913)

iMac OS 10.14.6

Bijdrager
    KarelWillem

Hoe doe ik dat.

Niet?

Of anders éénmalig handmatig invullen in Systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    marcdl

OK dank

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt die woorden beter in het voorkeurenvenster van Pages zelf invullen, denk ik, op het tabblad Autocorrectie.

Bijdrager
    marcdl

Heb ik ook ontdekt op mijn iMac. Ik ben niet vertrouwd met MacBook

Bijdrager
    KarelWillem

Wat bedoel je daarmee? Op een MacBook werkt niets anders dan op een iMac natuurlijk.

Jakko Westerbeke op 22 augustus 2020 om 19:08

Je kunt die woorden beter in het voorkeurenvenster van Pages zelf invullen, denk ik, op het tabblad Autocorrectie.

Omdat? Als je het in Systeemvoorkeuren doet, werkt dit ook in andere Mac apps.

Als je het in Pages doet niet dus.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>KarelWillem op 22 augustus 2020 om 21:32</p>
    Omdat? Als je het in Systeemvoorkeuren doet, werkt dit ook in andere Mac apps.

Als je het in Pages doet niet dus.

Vooral omdat ik de indruk had dat Pages de vervangingen die op OS-niveau ingesteld zijn, negeert. Dat blijkt na een testje echter niet waar te zijn.

Dan nog kan het handig zijn om de afkortingen alleen in Pages te definiëren als je ze niet overal wilt hebben. Ben je teksten over aan het typen in Pages, dan weet ik niet of je ook in Mail „jan” altijd aangevuld wilt krijgen tot „januari”, bijvoorbeeld.

Bijdrager
    KarelWillem

Vooral omdat ik de indruk had dat Pages de vervangingen die op OS-niveau ingesteld zijn, negeert…

Die instellingen werken in de meeste apps van Apple (heel consequent is het ook weer niet doorgevoerd, omdat bijvoorbeeld Agenda de boel negeert).

Bijdrager
    Brombeer

Niet direct een antwoord op je vraag, maar kijk eens wat er verder aan schrijfgereedschap te koop is. Wij zouden bv. niet meer zonder Scrivener kunnen, o.a. vanwege dat automatisch aanvullen. 30 Dagen op proef en €53,-

Zonder Scrivener waren we bij het vertalen van boeken over de klassieke oudheid (en die grossieren in namen van koningen en steden met onuitspreekbare en vooral ontypbare namen) knettergek geworden. Nu zijn we maar een beetje gek, dus dat is winst.

Bijdrager
    marcdl

Ik ben de dagboeken van mijn vader aan het overtypen, dus Pages is voldoende

Bijdrager
    Brombeer

Zou een dicteerfunctie soelaas bieden?

Bijdrager
    marcdl

Dat denk ik niet. Met twee zou wel gemakkelijker zijn. Ik lees de dagboeken wel met een vergrootglas omdat er al eens woorden zijn die ik 10 of 20x moet lezen voor ik de betekenis ervan ken. Daarbij geeft het me de kans om met meer plezier te lezen wat mijn vader opschreef.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>KarelWillem op 23 augustus 2020 om 11:09</p>
    Die instellingen werken in de meeste apps van Apple (heel consequent is het ook weer niet doorgevoerd, omdat bijvoorbeeld Agenda de boel negeert).

Ik denk dat ik Pages ’09 nog in m’n achterhoofd had, omdat ik daarmee ben blijven werken tot lang nadat die vervangen werd.

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>marcdl op 23 augustus 2020 om 12:40</p>
    Ik ben de dagboeken van mijn vader aan het overtypen, dus Pages is voldoende

:-))  Hij was kort van stof??

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.