12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    aspers

Welke software voor studenten (2D)animatie

Hi,

Ik hoop dat ik ‘m hier even mag plaatsen! We zitten bij ons bedrijf een beetje in dubio. Al jaren laten we bij ons studenten bij ons stage lopen omdat we het belangrijk vinden dat ze praktijk ervaring opdoen. Nu zien we de laatste tijd dat het geen ‘grafisch vormgevers’ meer zijn maar ‘media vormgevers’ die zich aanbieden. Ze beheren dan ook een stukje animatie.

Nu lijkt het ons wel interessant om te kijken wat ze met animatie zouden kunnen bij ons, maar dan moeten we ook de software in huis hebben. Maar wat hebben ze nodig? Want daar lijken de meningen over uiteen te lopen, of ik zie het verkeerd…:D

– tekeningen maken in illustrator
    – animatie/bewegingen… after effects?

Maar ik kom er ook tegen die Flash gebruiken als tussenstap geloof ik. En heb je dan ook nog een video-edit programma nodig of kan dat allemaal vanuit after effects? En zie ik nog iets belangrijks over het hoofd??

Graag jullie advies!

groet, patrick

Bijdrager
    Jesper

Ik denk dat Flash een van de meest toegankelijke programma’s is voor 2D animaties. Het is relatief makkelijk om te leren en werkt prima met Illustrator. Flash heeft als voordeel dat je direct binnen Flash kunt tekenen en dat alles makkelijk te bewerken is, waardoor je niet per se nog een ander pakket nodig hebt als Illustrator. Het is alleen wat beperkt qua geluidsmogelijkheden. Verder kun je nog kijken naar Toon Boom Studio.

Bijdrager
    Jesper

@ KarelWillem, sarcastisch?

Het is best onrechtvaardig als je bedenkt dat Apple mede verantwoordelijk is voor de ondergang van Flash, terwijl Adobe, Apple juist geholpen heeft door hun software beschikbaar te maken voor Macs. Adobe komt nu met Edge Animate, om animaties in HTML 5 te maken, maar die software is ongelovelijk traag en bied half zoveel mogelijkheden als Actionscript in Flash biedt.

Daarnaast is Flash een prima pakket om animaties mee te maken. Flash is niet beperkt tot de Flash Player, maar kan ook gewoon naar een Animated .GIF of .PNG sequence exporteren, waardoor je uiteindelijk gewoon een fatsoenlijk filmbestand kunt maken.

Bijdrager
    Koning Frank
    Jesper op 06 maart 2015

Het is best onrechtvaardig als je bedenkt dat Apple mede verantwoordelijk is voor de ondergang van Flash, terwijl Adobe, Apple juist geholpen heeft door hun software beschikbaar te maken voor Macs. Adobe komt nu met Edge Animate, om animaties in HTML 5 te maken, maar die software is ongelovelijk traag en bied half zoveel mogelijkheden als Actionscript in Flash biedt.

Jesper op 06 maart 2015

Of probeer Adobe Edge Animate.

Bijdrager
    Jesper

@ No_Name, Edge Animate is OK, voor korte HTML 5 animaties. Lezen…

Inactief
    Anoniem

Nou ja zeg. Wat vriendelijker mag ook wel, hoor.(y)

Bijdrager
    KarelWillem
    Jesper op 06 maart 2015

@ KarelWillem, sarcastisch? …

Nee joh!:)

Jesper op 06 maart 2015

…Flash is niet beperkt tot de Flash Player, maar kan ook gewoon naar een Animated .GIF of .PNG sequence exporteren, waardoor je uiteindelijk gewoon een fatsoenlijk filmbestand kunt maken.

Dat is waar. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Bijdrager
    Koning Frank
    Jesper op 06 maart 2015

@ No_Name, Edge Animate is OK, voor korte HTML 5 animaties. Lezen…

“Adobe komt nu met Edge Animate, om animaties in HTML 5 te maken, maar die software is ongelovelijk traag en bied half zoveel mogelijkheden als Actionscript in Flash biedt.”

Je geeft hier aan dat Adobe Edge de mogelijkheid geeft om HTML 5 animaties te maken. Vervolgens geef je aan dat de softwar traag is en slechts half zoveel mogelijkheden als Flash biedt (wat overigens met -dt is). Hiermee impliceer je, of althans voor de lezer, dat Edge slechte software is. Het is vrij bijzonder om dan in een volgend topic hetzelfde stukje software aan te prijzen, dat je eerder de grond in hebt geboord.

Lettende op het bovenstaande kan ik prima lezen. Volgens mij is jouw IQ meer een issue. Niet dat ik wat anders verwacht van een ‘New Media Designer’.

Sleutelbeheerder
    Night

Laten we lief blijven voor elkaar!

Inactief
    Anoniem

Als het echt om animeren gaat vind ik persoonlijk Adobe Flash één van de meest fantastische programma’s ooit. Lage systeemeisen, eenvoudige te leren, super veelzijdig én je werkt met vectoren, dus je kunt een .fla-bestand dat 20 jaar oud is nu nog als 4K-film exporteren. Als je het voor andere dingen gebruikt is het een stuk minder handig; als plug-in voor browsers is het een regelrechte ramp en duidelijk op z’n retour.

Bijdrager
    Koning Frank

Behalve dat je over 20 jaar een oud OS zal moeten installeren om uberhaupt Flash te kunnen draaien

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.