30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    Donald D.

Wit scherm met vraagteken

Beste OMT-ers,

Mijn oud iMac (2009) geeft bij het opstarten plots een compleet wit scherm. Na enige tijd verschijnt een map met een vraagteken. Begrijp dat de opstart schijf in dat geval onvindbaar is. Opstarten met alt toets ingedrukt of alt,cmd,p+r geeft geen resultaat.
    Wat kan ik nog doen?
    Heb een TC van 2011. Kan ik Hiermee nog iets herstellen?

gr.
    Donald D.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Inderdaad, opstartschijf of partitie onvindbaar. Zie hier:

https://support.apple.com/en-us/HT204323  (.. of de NL versie)

Je noemt allerlei toetsen maar de recovery mode is Command(⌘) + R. Zie de link in het artikel hierboven. Soms lukt dit bij oudere Mac’s slecht met een draadloos toetsenbord, probeer dan een bedraad exemplaar. Als je backups hebt gemaakt met die TC kun je daar uiteraard van herstellen. Daarvoor staat ook een link in hetzelfde artikel, ook dan opstarten met CMD+R.

Je schijf in je Mac moet wel in orde zijn om te herstellen, eerst controleren dus met schijfhulpprogramma als je in de Recovery Mode zit.

Bijdrager
    Donald D.

Helaas, cmd+r geeft geen resultaat. Scherm blijft wit.
    Een opstartschijf heb ik niet. Wel heb ik nog een MacBook Air.
    Kan ik hier de iMac mee opstarten?

Donald D.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Je zou altijd in de recovery mode kunnen komen (tenzij schijf stuk..?), of Internet Recovery met ‘Option-Command-R’ of ‘Shift-Option-Command-R’. Als je een draadloos toetsenbord gebruikt (ja of nee..?), al die combinaties niet werken én je zegt dat ook opstarten met de Option (ALT) toets niet werkt dan ligt het daaraan. Probeer het moment van indrukken te variëren (ná de gong als je die hoort) of anders toch een keyboard met draad regelen.

Target disk mode? Ligt eraan of je het volgens deze link kunt aansluiten. Dat helpt niet om je Mac te starten, hooguit om de schijf te benaderen (als die niet stuk is). Makkelijker is dan een USB bootdisk maken om zo de Mac op te starten, zie hier.

Bijdrager
    Donald D.

@Antwoordapparaat

Heb een draadloos toetsenbord. Ga met je info aan de slag.
    Je hoort nog. Alvast bedankt.

Donald D.

Bijdrager
    csteelooper

Draadloze toetsenborden zouden gewoon moeten werken. Alleen vraag ik me af of die iMac überhaupt Internet Recovery heeft… Volgens mij was dat in 2009 nog niet het geval. Dat houdt dus in dat je een installatiemedium moet hebben waarmee je het systeem opnieuw installeert. Als de harde schijf het heeft begeven, is er zonder installatiemedium geen mogelijkheid om het systeem op te starten.

Bijdrager
    Donald D.

Het is helaas niet gelukt om de iMac op te starten. Ook niet met een bedraad toetsenbord.

Heb dus nu een nieuwe iMac. Wil echter de oude niet zomaar bij de vuilnisbak zetten.

Wil nog proberen hem toch aan de praat te krijgen. Bij het opstarten (met geluid)volgt dus direct een witscherm. Na enige tijd verschijnt een map met een vraagteken. Hopelijk is dit een teken dat er nog leven inzit.

Kan ik met mijn nieuwe iMac een opstart schijf aanmaken en deze gebruiken om het oudje weer op te starten? Of een nieuwe (opstart)schijf er in zetten? Wellicht nog andere suggesties? Misschien kan ik er dan nog iemand heel blij meemaken.

Groet,

Donald D.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Donald D. op 9 oktober 2020 om 10:05
    Kan ik met mijn nieuwe iMac een opstart schijf aanmaken en deze gebruiken om het oudje weer op te starten?

Is het een ‘Mid 2009’ of een ‘Late 2009’ iMac? Daar hangt namelijk vanaf of er El Capitan of High Sierra op kan. Voor beide kun je een USB bootstick maken (zie mijn eerdere link) alleen voor El Capitan is dat ingewikkeld om op een Catalina Mac voor elkaar te krijgen. High Sierra is easy, gewoon de instructies volgen.

Als de schijf echt stuk is (dat zou natuurlijk kunnen gezien de symptomen) zal dit niet werken, dan moet er eerst een nieuwe schijf in.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een andere methode is om de oude Mac op te starten in target mode. (T ingedrukt houden direct na aanzetten).

In target mode gedraagt een Mac zich als een harde schijf die dan op de andere Mac als een drive icon verschijnt. Je kunt dan vanaf de nieuwe Mac het (juiste) OS installeren. Dit werkt echter alleen als de oude Mac minimaal een FireWire connectie heeft. In jou geval heb je dan een Thunderbolt naar FW adapter nodig. (Apple prijs: €35). Dus probeer eerst bovenstaande want anders geef je geld uit voor niets.

Verschijnt op de nieuwe Mac de oude niet als drive icon dan ben ik bang dat de harde schijf inderdaad stuk is.

Bijdrager
    Donald D.

Hartelijk dank. Ik ga het allemaal proberen. Ieder idee is meer dan welkom.

gr.

Donald D.

Bijdrager
    Donald D.

Helaas krijg ik mijn ouwe trouwe iMacie (2009) met bovenstaand probleem niet meer aan de praat. Wil hem toch niet zomaar afdanken.
    Ben voornemens om er (zelf😱) een nieuwe harde schijf in te plaatsten.
    Zou een schijf van 250 of 500GB voldoen? En welke kan ik dan het beste nemen? Welke OS versie erop zetten?
    Zal verder niet veel met deze iMac doen. Geen spelletjes, geen mails, geen iCloud etc.

Zal hem af en toe aanzetten en er wat mee experimenteren. Voor de rest is het dan een mooi “Meubelstuk”.

Gr.
    Donald D.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Donald D. op 18 oktober 2020 om 13:21
    Welke OS versie erop zetten?

Antwoordapparaat op 9 oktober 2020 om 10:56
    Is het een ‘Mid 2009’ of een ‘Late 2009’ iMac? Daar hangt namelijk vanaf of er El Capitan of High Sierra op kan.

Als je dat niet zeker weet kun je hier het serienummer opzoeken. Dat nummer staat onder de voet. En verder: je kunt er ook een goedkope SSD in zetten, daar wordt ie een stuk vlotter van. Voor €60 heb je al een 500 GB exemplaar.

Bijdrager
    Donald D.

@Antwoordapparaat:

W8019B5N5PC

iMac 21.5 inch core2 Duo. Late 2009. Family name A1311

Welke SSD schijf adviseer je? En dan dus daar maximaal High Sierra opzetten, zo begrijp ik.

Zou helemaal top zijn als je voor me een site hebt waar ik HD schijf, geschikt voor mijn iMac, zou kunnen bestellen. Of is dat tegen de Forumregels?

In iedere geval hartelijk dank

Gr. Donald D.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

High Sierra dan, inderdaad. Elke standaard SSD is geschikt, gewoon even rondshoppen. Hier bijvoorbeeld een Tweakers link met prijzen en winkels. Samsung EVO staat ook goed bekend maar die zijn iets duurder. Kijk even op iFixit voor de inbouwhandleiding. Je kunt een bracket gebruiken voor de montage (een 2.5” SSD is kleiner dan de HDD die er nu in zit) of zelf knutselen met dubbelzijdig tape o.i.d. Je hebt Torx T8 en T10 schroevendraaiers of bitjes nodig, zuignappen om het scherm los te halen zijn ook handig.

Bijdrager
    Donald D.

Ga er mee aan de slag. Nogmaals dank voor de info.

Donald D.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb ook eens zo’n bracket gebruikt.

Wel netjes, maar eigenlijk zonde van de centen. Want een SSD is erg licht, en er zitten geen bewegende delen in, dus met een plakbandje vastplakken, of desnoods met een stukje kauwgum😁, voldoet ook.

Bijdrager
    Donald D.

nog even,……

via Coolblue kan ik bestellen een WD BLEU 500GB 3D NAND SATA SDD

Vermeld staat dat een SATA-kabel om de SDD aan te sluiten in een PC ontbreekt!

Begrijp ik niet helemaal. Is een dergelijke kabel In mijn geval noodzakelijk?
    je zou verwachten dat ze een compleet product aanleveren.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat is normaal bij interne SSD’s (of HDD’s), kabel zit er nooit bij. Die heb je ook niet nodig, zie de iFixit link die ik gaf. Je sluit ‘m intern aan op de bestaande kabel.

Bijdrager
    Donald D.

Geweldig, ik kan aan de slag. Zal laten weten hoe het is afgelopen.

nogmaals dank.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Goed de handleiding lezen (ook voor je begint) en netjes werken, succes!

Bijdrager
    Donald D.

Dat ben ik weer. Heb de SDD besteld. Bij FixjeiPhone een setje gereedschap besteld met de T8 en T10 alsmede zuignapjes etc.
    De handleiding van iFixit goed doorgenomen alsmede een aantal filmpjes op YouTube gekeken. Weet wat me te wachten staat😅.
    Waar ik nog even mee worstel, is het moment waarop ik na reparatie de iMac weer aanzet. Hoe ga ik dat aanpakken? Hoe start ik de iMac dan op?
    Ik dien dan High Siërra te installeren. Maar waar haal ik deze vandaan? Doet hij dit automatisch via internet? En is het zo, dat ik dan wederom een programma moet doorlopen om de iMac In te richten en te verpersoonlijken?

Als ik dat weet ben ik er helemaal klaar voor.

Vriendelijke groet,
    Donald D.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Het is een nieuwe schijf, dus hij start niet zomaar op. In principe via een USB stick zoals ik eerder noemde. Die moet je dus voor die tijd maken (via deze link die ik eerder gaf). Of via Target Mode vanaf je andere Mac, zie reactie hendrik ijzerbrood (adapter nodig), alhoewel ik me afvraag of dat lukt als de schijf nog niet geïnitialiseerd/geformatteerd is.

Via internet (Internet Recovery) valt te proberen, het is me nooit helemaal duidelijk geworden vanaf welk jaartal dat werkt. Ik dacht pas vanaf 2010-2011 maar wie weet. Zie hier , opstarten met Option-⌘-R. De meeste garantie op succes geeft een High Sierra USB boot stick 😊.

En de laatste vraag: ja, als alles lukt krijg je een standaard-nieuw-uit-de-doos Mac waar je eigen zaken nog op moet zetten. Tenzij je een backup terugzet van de oude Mac vanaf de Time Capsule.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Alle Mac’s die geleverd werden met OS-X Lion (10.7) werken met Option-⌘-R. (Internet recovery)

Dat zijn dan Mac’s vanaf 20 juli 2011.

Mac’s met minimaal Snow Leopard (dus 10.6) kunnen na installatie van 10.7 of hoger plus een firmware update ook gebruik maken van Internet recovery.

Dat geldt dus voor de Mac van de TS. De firmwares kun je eventueel hier downloaden:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201518

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ah, dank! Nooit geweten hoe het nou precies zat. Dan gaan we ervan uit dat Internet Recovery hier werkt omdat Donald D. die update vast al ooit heeft gedaan (automatisch bij een macOS update). Downloaden van die firmware update heeft weinig zin want dan moet de Mac alsnog eerst een werkend OS hebben…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat klopt, maar even los daarvan: Je krijgt (kom ik net achter) een foutmelding als je op die link klikt voor de firmware download…

Bijdrager
    Donald D.

Dat scheelt dan veel gedoe. Had er al een beetje een zwaar hoofd in. Commando’s in terminal is net echt mijn ding. Laat jullie uiteraard weten hoe het afloopt. Morgen of overmorgen heb ik mijn spullen wel binnen.🙏🏻🙏🏻

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De Terminal heeft er niets mee te maken hoor.

Bijdrager
    Donald D.

Oh! Dacht even dat ik alsdan in terminal een opdracht moest invoeren om een specifieke OS, in dit geval H. Siërra, te downloaden. Foutje dus.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Klopt wel Donald D, als je die USB stick via de Apple methode maakt heb je één Terminal commando nodig (om de stick aan te maken). Niet moeilijk, gewoon goed lezen. Maar als Internet Recovery werkt is dat makkelijker.

Bijdrager
    Donald D.

Zojuist de nieuwe SATA SSD binnen. (WD BLEU 30 NAND) Probleempje: geen poortje op SDD om de thermal sensor aan te sluiten!
    Is dit anders op te lossen? Ik begrijp dat de fan dan op hoge snelheid gaat draaien met de nodige geluidshinder? Lees ook ergens dat ik de fan software matig zou kunnen aansturen. Is dit mogelijk? Hoe krijg ik dat dan voor elkaar?

allemaal niet eenvoudig, maar dat maakt het ook weer leuk…….

Donald D.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.