19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    erwin33

Grijs/wit scherm met verticale stippellijnen om de 5 cm bij afsluiten

Ik heb iets vreemds bij het afsluiten van mijn Mac Mini. Na dat mijn scherm zwart is geworden in het afsluitprocess en tijdens het moment dat het ronddraaiende cirkeltje te zien moet zijn, krijg ik een grijs/wit scherm met verticale stippellinen met een tussenruimte van zo’n 5 cm. Het afsluiten zelf gaat daarna gewoon goed. Ik heb dit voorval nu 2x gehad. 1x voor de update van macos 10.13 en net dus weer met 10.13.1 Bug misschien die nog niet verholpen is?

Moderator
    Night

Heb je het NVRAM en het SMC al eens gereset? Het kan – naast een bug in Mac OS (je hebt toch te maken met een non-Apple extern beeldscherm – iets softwarematigs zijn (beeldschermresolutie-fout) maar ook een hardwarematige fout zijn die duidt op het naderend einde van de graphics chip of een probleem met de kabel tussen de Mini en de monitor of de connector(s) ervan…

Bijdrager
    erwin33

Ik heb inderdaad vorige week zaterdag mijn beeldscherm van de standaard ECO setting van mijn ACER beeldscherm (geen Apple inderdaad) ingesteld op een eigen instelling. Ik heb hem nu weer terug gezet naar de normale ECO setting. Misschien dat dit het geweest kan zijn? Sinds die zijn deze problemen gekomen. Niet gelijk maar de eerste was afgelopen maandag, en de tweede gisteren.
    Dat laatste lijkt me sterk, het is een Mac MIni late 2012 en met de kabels is er niets gebeurd. Het is ook niet constant dat dit probleem zich voor doet. Is pas 2x gebeurd dus. NVRAM en SMC heb ik nooit gereset. Wel zet ik mijn Mac altijd uit, maar laat altijd de netvoeding snoer aangekoppeld, dan voert hij dus toch al steeds een SMC uit of niet?

Moderator
    Night

Bij een SMC reset moet de netstekker er juist wél uit. Maar inderdaad, een andere instelling op de monitor kan soms ook rare bijwerkingen geven. We wachten maar even af of dit fenomeen zich opnieuw voor gaat doen, nu je de monitor weer op ‘Eco’ hebt gezet.

Bijdrager
    erwin33

Toch weer voorgevallen tot 2x aan toe, weer op het moment dat het kringejte te zien is waarna hij gewoon er na wel gewoon afsluit na zo’n wit verticaal stippeltjeslijn in beeld. Lijkt toch op een bug want dat kringetje was nog niet eerder te zien in andere versie van MacOS.

Bijdrager
    McPim
    Night op 03 november 2017

Heb je het NVRAM en het SMC al eens gereset?

erwin33 op 03 november 2017

NVRAM en SMC heb ik nooit gereset.

Kan geen kwaad toch om dat na een maand eens te proberen? Buiten dat: Ik heb wel vaker gekke grafische dingen gezien (of over gehoord) bij opstarten of afsluiten met een niet-Apple display. Zolang je geen andere klachten hebt en je OS probleemloos werkt zou ik er mee kunnen leven. Waarom zet je je Mac uit trouwens? Die dingen verbruiken vrijwel niets in de slaapstand.

Bijdrager
    erwin33

Vanwege energieverbruik en ik vind het gewoon prettiger een opnieuw opgestart systeem anders wordt het trager.

Bijdrager
    McPim

Jouw keus uiteraard. Een Mac mini verbruikt ongeveer 1 Watt in standby, dat is 2 Euro per jaar. Hier draait een Mac mini als server regelmatig maanden zonder herstart, tot het moet vanwege een update. Daar wordt ie geen haartje trager van :wink:

Bijdrager
    erwin33

Ik heb net een poging gedaan om het NVRAM te resetten, maar kreeg toen een scherm om mijn taal opnieuw in te stellen, en de muis reageerde ook heel traag. En toen kreeg ik het Mac menu te zien om een back up terug te zetten of een nieuwe installatie te doen. Dat natuurlijk niet gedaan en toen opnieuw herstart. Weet niet of hij nu mijn NVRAM gereset heeft. Is het nou goed gegaan of niet?

Bijdrager
    McPim

Nee. Bij een NVRAM reset start de Mac opnieuw op (met gong) zonder dat je verder iets ziet, na die 2e opstart laat je de toetsen weer los. Ik neem aan dat je de juiste combinatie hebt gebruikt (Option + Command + P + R).

Bijdrager
    erwin33

Ja, maar bij de tweede pong waarschijnlijk te lang ingedrukt gehouden? Ik deed daarna mijn Mac weer uit om daarna de SMC uit te voeren, wat gelukt is volgens mij, weet niet of je hier nog wat bij speciaals merkt? Maar bij het afsluiten ging hij weer op dat witte scherm met verticale stippels tussen het NVRAM en SMC resetten in.

Bijdrager
    McPim

Dat zou kunnen, als je die 2e opstart hebt gezien is het goed. Van een SMC reset merk je verder niets, als de stekker er maar even uit is geweest. Als beide opties niet hebben geholpen geeft dat alleen maar meer zekerheid dat er niks mis is met je Mac… :-D ?

Bijdrager
    erwin33

Maar moet die NVRAM nu opnieuw? Maar waar ligt het dan aan? Aan het type scherm of is het toch een bug want nooit eerder last met andere versies van Mac OS?

Bijdrager
    McPim

Nee, als je die 2e pong hebt gehoord hoeft ie niet opnieuw. Het is geen bug in het OS zeg ik met mijn bescheiden ervaring. Vaak duiden gekke grafische strepen op problemen met je videokaart maar dat lijkt me niet in dit geval want het is alleen bij het afsluiten, verder werkt alles prima. Dan denk ik dat het aan de combinatie scherm-Mac ligt. HDMI kan soms ook een beetje gek doen bij initialiseren of afsluiten. Je zou hem eens uit moeten proberen met een ander scherm. Nogmaals, ik zou me er niet druk om maken als er verder geen issues zijn.

Plaats even een foto van het scherm als je het niet vertrouwt, misschien herkent iemand het.

Bijdrager
    erwin33

Ok, bedankt.Een foto plaatsen van het scherm gaat wat lastig als het zich onregelmatig voor doet. Het is een grijs/wit scherm, zoals ik in de TS heb geschreven, met verticale stippellijnen met ongeveer 5 cm tussen ruimte tussen elke streep en dat over de gehele breedte van het scherm. Dat moet al een aardig ‘beeld’ geven met deze omschrijving denk ik.

Overigens heb ik tijdens het updaten van een nieuwe versie van Mac OS of een update ook altijd even een momentje in het update proces dat even mijn scherm wit wordt, met wat rare strepen en zo, maar dat ziet er anders uit dan bij het afsluiten. Lijkt er op dat er iets niet helemaal lekker gaat met de schermresolutie.

Bijdrager
    McPim

Ik zie het wel voor me, maar zie iets soortgelijks alleen bij echte videokaart problemen. Dan doet het zich ook voor tijdens opstarten of random tijdens gebruik. Kun je de Mac mini op een TV aansluiten? Die hebben vrijwel altijd een HDMI ingang tegenwoordig. Kun je mooi uitsluiten of het wel of niet aan de Mac ligt.

Je laatste aanvulling is nieuwe info :wink: , dat maakt het wel iets vreemder ja. Tijdens updates wordt er inderdaad soms geschakeld met resoluties, dus daar heeft het wel mee te maken. Kan nog steeds duiden op scherm en/of HDMI die daar dan even moeite mee hebben.

Bijdrager
    erwin33

Nee gaat wat lastig hier.

Bijdrager
    McPim

Tsja. Als je het zeker wil weten moet je dingen uitproberen :-P . Je kunt ook je OS opnieuw installeren, maar ik vraag me af of dat zin heeft.

Bijdrager
    erwin33

Heeft niet zoveel zin om de Mac op een TV aan te sluiten aangezien het probleem zich niet elke keer voordoet…..

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.