9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    omtleon

Wissen van vrije ruimte

Beste mensen,

Ik probeer via het Schijfhulpprogramma de vrije ruimte op mijn MacBook Pro te wissen. Ik heb hiervoor extra ruimte vrijgemaakt door bestanden op mijn externe harde schijf te zetten; ik heb nu 60 GB aan vrije ruimte op mijn MacBook. Het Schijfhulpprogramma geeft echter continu de volgende melding:

Veilig wissen van vrije ruimte mislukt. Fout:
    Er kan geen tijdelijk bestand worden aangemaakt.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    janbertwedman

Volgens mij, maar ik kan me vergissen, kan je dat niet doen op je opstart-schijf.

Bijdrager
    fred44nl

welke versie van OS X heb je ??
    bij de laatste versies kun je opstarten met Cmd + R.
    dan komt je in de recovery partitie.
    daar is ook een schijfhulpprogramma

Bijdrager
    omtleon

Toen ik de computer opnieuw opstartte met Cmd + R stond er inderdaad dat het wissen van vrije ruimte niet mogelijk is op de opstart-schijf. Toch staat er op deze pagina op de Apple website wel iets over het verwijderen van vrije ruimte op de opstart-schijf, dus het zou wel moeten kunnen. Overigens heb ik OSX Yosemite versie 10.10.3.

Bijdrager
    fred44nl

maar waarom wil je de vrije ruimte eigenlijk wissen ??

je kunt met het hulpprogramma Recovery Disk Assistant een opstartbare
    usb-stick maken, met daarop alle programma’s die op de recovery partitie staan.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    GoeieDag

Uiteraard kun je WEL de vrije ruimte wissen van de opstartschijf. Het is daarvoor precies bedoeld; het doet wat het zegt.
    Waarom er hier dan weer verwarring wordt gezaaid, is me een raadsel.

Ik heb het trouwens ook op een MB Air met een 256 GB SSD waarvan een kleine 75 GB vrij. Ik vermoed dat het toch een bug is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    fixar

Op een SSD is het wissen van vrije ruimte niet ondersteund

Zie Apple:

Note: With an SSD drive, Secure Erase and Erasing Free Space are not available in Disk Utility. These options are not needed for an SSD drive because a standard erase makes it difficult to recover data from an SSD. For more security, consider turning on FileVault encryption when you start using your SSD drive.

Bijdrager
    Dieder

Ik heb exact hetzelfde probleem. Laatste versie van Yosemite, iMac 21″ mid-2013. Weet iemand een oplossing?

Bijdrager
    GoeieDag

Dat was waar ook Fixar. Bedankt voor de info.
    Vreemd dat die optie er dan tochwel in zit, en hij ook als zodanig aan de gang gaat, om te eindigen met een foutmelding. Dat kon beter.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.