11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    teonlee

wissen MacbookPro lukt niet

Hallo, Ik wilde m’n macbook verkoopklaar maken en volg de instructies in het boekje ” fabriek instellingen herstellen” . Dus ga naar schijfhulpprogramma’s, tabblad wissen. Echter kan dan helemaal niks selecteren. Zowel “structuur” als “naam” is niks op te doen.
    Ik ben gewoon ingelogd onder mijn account dus beheerder.
    vraag2: Welke schijf moet ik selecteren? de 750,16GB of die daaronder de Macintosh HD?

Tja ben niet zo’n techneut zoals je merkt.

Bijdrager
    Ni3l55

welk OS heb je? Mountain Lion? Lion? Snow Leopard???

Bijdrager
    Yggdrasil

Hey,

Je kunt je schijf helemaal niet wissen als je op dat moment aan het werken bent op die schijf. Nogal wiedes. Eens alles gewist is, is hij leeg. Start op met ‘alt’ ingedrukt. Kies dan de Herstelpartitie en wis dan de schijf met Schijfhulpprogramma.

Zorg dat je een dvd van Snow Leopard bij de hand hebt of een USB stick met Lion of Mountain Lion. Installeer dan het nieuwe OS op de gewiste schijf. Zo heb je een ‘splinternieuw toestel’.

Bijdrager
    teonlee

Dank je Nick,
    Ik ben maar een leek dus deed gewoon wat in het boekje stond. Echter bij deze macbookpro ‘nov11 werd al geen dvd meegeleverd met de software. Ook bij mijn nieuwe MBPro niet, dus hoe moet ik dat nu doen dan?

Bijdrager
    Yggdrasil

Welke OS heb je er nu op staan? Als je Mountain Lion hebt kun je het opnieuw downloaden in de Mac App Store en dan met deze tips een USB stick maken waarmee je later dan je OS opnieuw kunst installeren.

Je start gewoon op met de [alt] knop ingedrukt en dan volg je de stappen die ik hierboven heb beschreven!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

@Nick Als je een MBP koopt waar Lion op staat, dan kun je het niet in de Mac App Store downloaden omdat het niet als “Aankoop” aan je Apple ID zit.

Dit zou met Internet Recovery toch wel moeten kunnen?

Bijdrager
    teonlee

IDD Lion en deze was al geïnstalleerd. Wat is Internet Recovery? waar vind ik deze?

Bijdrager
    Niels

Beste Teonlee,

Je moet je macbook herstarten en bij het boot-geluid (dus voor het verschijnen van het Apple-logo) de Option(=Alt) -toets ingedrukt houden. Je krijgt dan een aantal opstartschijven te zien.

Kies voor de Recovery HD. Je Mac start dan op in recovery modus en je krijgt een menu met een aantal mogelijkheden te zien:
    – Time Machine
    – OSX opnieuw installeren
    – Schijfhulpprogramma

Open allereerst het Schijfhulpprogramma en wis de opstartschijf. Vervolgens NIET!!!! opnieuw opstarten, maar ga terug naar het recovery menu en kies hier voor ‘OSX opnieuw installeren’. Kies voor de installatie de schijf die je zojuist hebt gewist en OSX (in jouw geval Lion) wordt van het internet gedownload (na verificatie via je apple-id) en schoon ge├»nstalleerd.

Bijdrager
    teonlee

Top Niels, goeie info. Ga t vanavond direct uitproberen!! Laat weten als t gelukt is. Bedankt

Bijdrager
    Niels

Vergeet uiteraard niet om een backup van je bestanden te maken (uit je verhaal lijkt me logisch dat je dit al gedaan had, maar voor de zekerheid…)

Bijdrager
    teonlee

Bedankt Niels en de anderen het is gelukt!!!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.