18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    foobar

Wiskunde-formules in Pages?

Ik heb vrijdag een PO (Practische Opdracht) voor wiskunde. Zal neer komen op ’s ochtends om 8 uur naar school en ’s middags om 4 uur naar huis. Nu nog geen idee wat we voor opdrachten gaan krijgen, maar de wiskunde-leraar had het erover dat we moesten uitzoeken hoe de ‘formule-edittor- van Word werkt. Nu heb ik absoluut geen zin om afhankelijk te zijn van de stronttrage computers op school (crashen om de haverklap –> ben je alles weer kwijt), dus ik neem mijn MBP mee…
    Ik heb Word for Mac, maar dat vind ik persoonlijk een heel erg bagger-programma (en mijn versie is niet Universal en dus ook instabiel en traag). Vandaar mijn vraag:

Zit er iets van een formule-edittor (al weet ik niet precies wat die van Word inhoudt) in Pages?
    Ofwel: hoe maak ik in Pages integraal-tekens, delingen, machten, wortels etc.?

Ik heb al wel gezien dat je de formules uit Grapher kunt copy-pasten naar Pages, maar dan kan je ze niet bewerken… ik vrees dus het ergste…

Ben benieuwd

Bijdrager
    rulus

Zoek eens op ‘Latex’ of ‘tex’, dat is superieur als het op formules aankomt (en voor de rest ook, trouwens).

Bijdrager
    Cars

Grapher zou je toch gewoon mogen gebruiken. Als klaar is plak je het in Pages! Of wil de leraar het ook nog kunnen bewerken?

Bijdrager
    foobar

Ik heb echt geen idee wat de bedoeling gaat zijn, dus alles eerst in Grapher tikken en het dan overslepen naar Pages is, zeker als er fouten verbeterd moeten worden, bijzonder omslachtig.

Ik wil echt gewoon in Pages formules in kunnen tikken

Anoniem

Als ik jou was zou ik het gewoon in Word doen, dan kan de leraar het eventueel nog bewerken enzo, en zo erg is Word op een Intel toch niet (spreekt uit ervaring).

Bijdrager
    foobar

Leraar hoeft niks aan te passen…
    en mijn wordversie is niet UB –> is dus wel erg!

Anoniem

Maar… er bestaat ook nog geen UB versie van Word :wink:

Bijdrager
    foobar

Dat maakt verder allemaal ook niks uit: ik vind Word een kl*te-programma en ik vraag naar een handige manier om in Pages formules te tikken…

Bijdrager
    marcz

Ik gebruik Texshop (al eerder genoemd in deze draad), en dat kun je hier bekijken:
    http://www.uoregon.edu/~koch/texshop

Maar je vraagt om een manier om formules makkelijk te kunnen bewerken, en dat is toch wel wat ingewikkelder als je Tex in je workflow op wilt nemen.
    Het eindresultaat is altijd superieur (Tex is daarvoor ontworpen), maar snel even een formule maken, bekijken en bewerken en dan weer heen en weer plakken naar Pages is niet de snelste methode om dat te doen.

Ik weet niet hoever je formulebenodigdheden gaan, maar je zou ook eens naar Mathpad kunnen kijken, een zeer krachtig en compact juweeltje met veel mogelijkheden.

Marc.

Bijdrager
    foobar

Allemaal leuke programma’s, maar ik vraag toch gewoon of het mogelijk is formules (worteltekens, integralen) in pages in te tikken?

Bijdrager
    marcz

Het kan wel, maar heel erg soepel gaat dat niet.
    Het “Apple Symbols” font bevat veel wiskundige symbolen. Als je dat dus kiest (of een ander font met wiskundige symbolen) kun je je gang gaan.

Maar. . . .
    Het probleem zit in het plaatsen van de symbolen op de pagina, omdat Pages je dwingt om gewoon in regels te denken, waardoor de layout van de formules niet erg makkelijk is aan te passen.
    Het komt er op neer dat Pages niet ontworpen is voor dat soort werk.
    Allemaal zaken die zo veel ergernis geven (alleen al het feit dat je niet op eenvoudige wijze je symbolen kunt kiezen), dat ik zelf dus heb gekozen voor Texshop.
    Bovendien heb ik ook Indesign, en daarmee kan het weer wel heel soepel!

Kies maar. . . .

Marc.

Bijdrager
    foobar

Dat tex gedoe krijg ik niert aan de praat helaas…
    Ik heb de wiskunde symbolen in Pages gevonden, maar daar kan je inderdaad bij bijvoorbeeld het integraalteken niet zo een getalletje onder enboven, voor het domein neerzetten…
    Makkelijkste is dan toch de vergelijkingseditor van Word… helaas… (of misschien het PDFjes slepen uit Grapher)

Bijdrager
    foobar

De formules uit Word zijn ook te slepen naar Pages –> ik tik de formules dan wel in Word en dan verplaats ik ze iedere keer naar Pages, voor de opmaak:)

iig bedankt voor de hulp…

Bijdrager
    marcz

Maar of dat nou zoveel sneller is?

Waarom gebruiken jullie trouwens niet Mathematica?

Marc.

Bijdrager
    foobar

Ik heb echt helemaaaal geen idee wat morgen de bedoeling is.
    Vorig jaar hebben ze iets gedaan over hijskranen geloof ik…
    Ik denk dat we niet veel meer hoeven doen dan een verslag schrijven met daarin een aantal formules, maar ik heb geen idee…
    Ik kan geen serienummer vinden van Mathematica, dus daarom gebruik Ă­k het niet…
    En mijn school is niet zo erg goed in programma’s anders dan word en powerpoint (daarom doen mijn keynote-presentaties het ook zo goed;) )

Bijdrager
    marcz

Misschien moet je dan een keer een mooie Keynote presentatie maken en via een beamer presenteren. Zo doe ik het altijd, en dat werkt erg goed.
    Of hebben jullie ook geen beamer op school?

Marc,

Bijdrager
    rik1984

LyX is een mooi alternatief op LaTeX. Enfin, alternatief… het loopt eigenlijk op dezelfde basis, maar biedt wel een eenvoudige UI — je moet er geen codes ofzo voor beheersen. Ik heb het zelf geĂ¯nstalleerd omdat ik veel met IPA (fonetische tekens) werk, en na een uurtje of twee handleiding-lezen, was ik er volledig mee weg. Voor wiskundige symbolen zou dat net zo makkelijk moeten zijn.

Bijdrager
    foobar
    ”marcz”

Misschien moet je dan een keer een mooie Keynote presentatie maken en via een beamer presenteren. Zo doe ik het altijd, en dat werkt erg goed.
    Of hebben jullie ook geen beamer op school?

Marc,

Dat doe ik ook altijd;)
    Voor mijn betoog nederlands had ik -mede door keynote- een 8,5! (40% van het Schoolexamen)

De praktische opdracht was een ramp… formule-edittor niet echt nodig gehad, wel een beetje gebruikt.
    Ging over de complexiteit van getallen…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.