30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 89)
  • Q:
    Bijdrager
    Turbanus

Wiskunde en rekenen.

Leuk om onze hersenen bezig te houden en indien mogelijk ook in praktische vraagstukken te gebruiken.
    Stel dat een kanon een granaat precies 40000 meter ver wegschiet en dat de granaat een zuiver parabolische baan aflegt. Wat is dan de maximale hoogte die de granaat bereikt?

Bijdrager
    Proof of Youth

Ah neeeee, dit meen je niet:cry:

Ik haat wiskunde:P

Bijdrager
    baziel

De maximale hoogte hangt af van de schietshoek (de hoek waarmee de granaat word afgeschoten), ook wel elevatie genoemd.
    Als de hoek 45° graden bedraagt dan is er een maximale afstand, wat hier dan 40000 meter bedraagt.
    Ik denk niet dat je maximale hoogte kan berekenen..

Bijdrager
    Floriaan

Er ontbreekt nog een gegeven…

Bijdrager
    Floriaan

Zullen we nemen dat hij na 2 meter afstand 6 meter hoog is?

Bijdrager
    macmartijn

als je de wrijving verwaarloost, maakt de massa ook niet uit, volegns mij..

ik denk er nog even over na:) bij 45 graden is ij iig inderdaad maximaal

Bijdrager
    baziel

ja, er ontbreekt een gegeven..

Bijdrager
    roblemmen

Hahaha dit is een wiskundig vraagstuk.
    Geen natuurkunde formules voor nodig.
    Dus geen v=s*t of y= 0,5 ( g / v1 * v1 ) * x * x
    Ook geen wrijving.

Het is een zuiver parabolische baan.

Deze is onrealistisch maar een parabolische baan in de vorm van y = -x*x is wel mogelijk.
    Een parabolische baan is symmetrisch. Dus na 20.000 meter is de granaat op zijn hoogste punt.
    De hoogte is dus 20.000 * 20.000 = 400.000.000 meter. Dus vierhonderdduizend kilometer.

Bijdrager
    dre brettel

kdacht eerder aan 10000 meters.

Als het klopt leg ik het wel uit… al dat typwerk :mrgreen:

Bijdrager
    RobinZwama

xD

Bijdrager
    dre brettel

Turbanus is zeker leerkracht wiskunde geweest of zo? :lol:

Bijdrager
    Marconius

Ik heb zelf wat moeite met het begrip “een zuiver parabolische baan”, er zijn namelijk oneindig van zulke banen. Er mist inderdaad nog waarde, maakt niet uit waar. Maar een parabool vormt zich altijd met drie punten, 2 punten is te weinig.

Bijdrager
    dre brettel

Ja, maar volgens mij moet je toch rekening houden met de natuur , en dan kom ik op 10000 meter ui…:P

Bijdrager
    Turbanus

De waarde van de hoogte kan worden vastgesteld d.m.v. de discriminant.

Bijdrager
    tommy666

Er ontbreekt hoe dan ook een gegeven, de vergelijking van de parabool of de hoek waaronder de kogel wordt afgeschoten.Dan mist er ook nog of we rekening moeten houden met de massa van de granaat,de wrijving door de lucht,de aantrekkingskracht van de aarde(waar hij afgeschoten wordt dus,kan al een groot verschil geven op een waardel van 40000 meter) Op mij examen fysica zou ik bij dit vraagstuk:
    a) een groot vraagteken zetten(en dus een nul krijgen)
    of b) de uitleg erbij zetten waarom ik dit vraagstuk niet kan oplossen(en wel punten krijgen waarschijnlijk)

hoe dan ook,zonder extra gegeven zijn we niks.(ook niet met de discriminant van Turbanus,aangezien de vergelijking van de parabool niet gegeven is kun je de discriminant niet berekenen)

Bijdrager
    dre brettel

Niks te gegeven, 10000 meter!!!

Bijdrager
    tommy666

leg dan eens uit hoe je dat berekend hebt?

Bijdrager
    dre brettel

Door de baanvergelijkingen op te stellen:

y = v*t + (g*t^2)/2
    x = v*t

met
    g = -9,81m/s (de valversnelling van de aarde bij ons)
    v = snelheid in richting van de component, die in dit geval even groot is voor de x- en y-component (schuine hoek van 45graden)

Misschien kan dit je al op pad zetten?

Bijdrager
    magic-with-mac

Mag ik vragen hoe je weet wat de snelheid van de granaat is?
    Volgens mij is dit probleem niet op te lossen zonder te weten wat de hoek is waaronder de granaat is afgevuurd.

Bijdrager
    dre brettel

ja, de hoek waaronder hij wordt afgevuurd is 45 graden. (Daar ga ik gewoon van uit:-) , voor het gemak en anders is elk antwoord mogelijk)

Anders mag ik niet in die twee formules dezelfde v gebruiken.
    Let wel: de v in de formules is NIET de echte snelheid. De echte snelheid = v*kwadr2.

PS: een granaat in de natuur beweegt niet “zuiver” parabolisch hé.

Bijdrager
    magic-with-mac

Met aannames is elk probleem wel op te lossen:P

Bijdrager
    dre brettel

Uiteraard ;-)…

Bijdrager
    tommy666

dus,heb ik wel degelijk gelijk als ik zeg dat er een gegeven te weinig is,voor hetzelfde geld is de granaat afgevuurd onder een hoek van 30°,en dan klopt je antwoord helemaal niet.Ook de snelheid van de granaat moet je hier gewoon aannemen,niet dat het echt veel uitmaakt(met andere wiskundige formules valt het veel simpeler op te lossen zonder de snelheid te gebruiken,toch als de baan zuiver parabolisch is) Dus ik mis of de vergelijking van de parabool,of de hoek waaronder de granaat afgevuurd is.

Bijdrager
    Turbanus

De richtingscoëfficient komt automatisch per coordinaat uit de formule y=ax2+bx+c
    De snelhied is ook net meer relevant, want je weeet datr de afstand 40000 meter is.
    De discriminant is het x-coordinaat voor de top van de parabool. ofwel -b/2a ga er toch eens mee aan de slag!Doordat de parabool een zuivere is (zoals gesteld) zal de discriminatnt dus op 20000 uit moeten komen….

Bijdrager
    Dick de Roos

Een algemene formule voor een parabool door de punten (0,p) en (0,q) heeft een formule als:
    y=a·(x-p)(x-q)
    Omdat je weet dat de granaat 40000 m aflegt, wordt de formule:
    y=a.(x-0)(x-40000)
    Alleen weet je de waarde van a nog niet. Dat getal (coëfficiënt) zegt iets over de “breedte” van de parabool en natuurlijk of het een berg- (y = plus) of dalparabool (y=min) is.
    Volgens mij is x= 20000
    En als ik a nu zou weten, is de top te berekenen.

Ofzo.
    Pfff…. lang geleden allemaal

:?

Bijdrager
    magic-with-mac

Heb even twee voorbeeldjes gemaakt (voor het gemak iets kleinere waarden genomen):
    y= -(x-2)^2 +4

y=-0,1(x-2)^2 +0,4

Twee formules die beiden aan de voorwaarden voldoen (parabool, snijpunten met de x-as bij x=0 en x=4). Zonder een richtingscoëfficiënt is dit probleem niet op te lossen.

Bijdrager
    Turbanus

Je hebt gelijk,. de elevatie wordt mede bepaald door de granaatsnelheid.. We gaan morgen naar een nieuw probleem.

Bijdrager
    Shannon

Dit is trouwens 4e klas havo natuurkunde.

Bijdrager
    Merkava
    ”Guido

Dit is trouwens 4e klas havo natuurkunde.

Nee hoor.
    Dit is rekenwerk voor de artillerie in Uruzgan.

Nederlanders zetten in Afghanistan zwaar geschut in
    Uitgegeven: 16 juni 2007 21:44

TARIN KOWT – De Nederlandse militairen hebben zaterdag het zwaarste geschut dat zij bij zich hebben ingezet ter ondersteuning van Afghaanse legereenheden die nog steeds met de Taliban vechten in de buurt van het stadje Chora. Er is diverse malen geschoten met de pantserhouwitser.
    Defensie

Dat heeft een woordvoerder van Defensie in Kamp Holland zaterdag in RTLNieuws gezegd.

Rondom het stadje Chora, ongeveer 40 kilometer ten noordoosten van Kamp Holland bij Tarin Kowt, is het nog steeds onrustig. Op 7 en 10 juni waren daar diverse schietpartijen tussen Nederlandse eenheden en vijandelijke strijders.

Taliban

De onrust bij Chora ontstond eind april toen de Taliban een politiepost innamen, die later werd heroverd door Nederlandse en Afghaanse militairen.

De Nederlanders steunen de Afghanen in dat gebied nog steeds, vertelde de woordvoerder zaterdag. Volgens hem is de inzet van de pantserhouwitser een zwaar middel waar slachtoffers bij vallen, maar lopen de Nederlanders daarbij geen gevaar.

Zij helpen de Afghaanse regeringstroepen meer op afstand.

Zoals ze luchtig schrijven “een zwaar middel waar slachtoffers bij vallen”. Lees er worden burgerdoelen geraakt waarbij burgers het slachtoffer worden .

Bijdrager
    Marconius
    ”Turbanus”

De richtingscoëfficient komt automatisch per coordinaat uit de formule y=ax2+bx+c

Ik neem aan dat je 2ax+b bedoelt??

Ik wil best een stapeltje vraagstukken posten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 89)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.