27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Wis en installeer Lion

Ik weet dat er vele topics zijn over dit onderwerp maar ik kom er toch niet uit. Ik heb een MacbookPro waar 10.7.5 op zit. Ik wil op de schijf een schone installatie van Lion installeren. Dus de schijf wissen en opnieuw Lion installeren. Nu heb ik geprobeerd met de command toets met R opstarten en dan zie ik wel dat ik Lion opnieuw kan installeren, en dat heb ik gedaan maar hij gaat er m overheen plaatsen en dat wil ik niet. Ik wil gewoon weer met een schone lei beginnen met Lion. Als mij dat gelukt is dan wil ik upgraden naar Mountain Lion. Maar nogmaals, als een schone installatie.

Doe ik iets fout? Moet ik een andere optie gebruiken? Moet ik eerst de schijf wissen met hulpprogramma’s en dan Lion of gelijk Moutain Lion installeren?

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt Mountain Lion downloaden, op een USB stick zetten, je interne schijf wissen, en ML schoon installeren.

Voor details: http://www.appletips.nl/10-8-een-installatie-usb-stick-aanmaken/

Bijdrager
    avanti

Kun je ipv vanaf een usb stick ook downloaden op een externe harde schijf en dan installeren vanaf de externe hd?

Bijdrager
    avanti

En is het niet zo als je de schijf zou wissen waar Lion op staat, na het opstarten automatisch Lion er weer op geïnstalleerd wordt?

Bijdrager
    TheBigZ
    avanti op 06 april 2013

Kun je ipv vanaf een usb stick ook downloaden op een externe harde schijf en dan installeren vanaf de externe hd?

Ja dat kan natuurlijk ook.

Bijdrager
    TheBigZ
    avanti op 06 april 2013

En is het niet zo als je de schijf zou wissen waar Lion op staat, na het opstarten automatisch Lion er weer op geïnstalleerd wordt?

Op een schijf die je (volledig) wist, kun je iedere versie van OS X opnieuw installeren.
    (Of die versie ook gaat werken hangt van je Mac af.)

Bijdrager
    avanti

Dat snap ik. Maar als ik de schijf zou wissen, dan opnieuw opstarten, kan ik dan vanaf de schone schijf gelijk een nieuwe versie van Lion installeren? Moet ik dan weer met command + R opstarten?

Bijdrager
    TheBigZ
    avanti op 06 april 2013

Dat snap ik. Maar als ik de schijf zou wissen, dan opnieuw opstarten, kan ik dan vanaf de schone schijf gelijk een nieuwe versie van Lion installeren? Moet ik dan weer met command + R opstarten?

Van een gewiste schijf kun je natuurlijk niet met Cmd-R opstarten. Dat kan alleen als er een Recovery partitie op de schijf staat.

Als je de InstallESD.dmg op een USB stick of een externe USB schijf hebt gezet, start je daar van op (Option toets indrukken tijdens het booten), en installeer je Mountain Lion schoon op de gewiste interne schijf.

Bijdrager
    avanti

Maar nu kan ik de schijf van de MacbookPro niet wissen. Hij geeft een foutmelding. Zegt dat de schijf niet gedeactiveerd kan worden

Bijdrager
    fred44nl

dan ben je waarschijnlijk vanaf de interne HD opgestart.

Bijdrager
    avanti

Geen idee. Ik heb opgestart met comm + R. Daarna krijg een minischerm met een aantal opties voor herstellen en installatie. Nu zag ik op Safari scherm een instructie hoe je een schone installatie Lion kan uitvoeren. Dan moest ik in dat mini menuscherm naar hulpprogramma’s gaan, dan vervolgens de HD selecteren (kon er maar een schijf selecteren, bovenaan de lijst) dan naar de tab wissen en dan wissen. Als dat wissen gebeurd zou zijn, kan ik dan weer terug naar dat mini scherm en dan kiezen voor opnieuw Lion installeren. Dan zou die dus een schone installatie uitvoeren. Maar ik kan dus die HD niet wissen omdat ie niet gedeactiveerd kan worden.

Ik snap er nu niks meer van

Bijdrager
    avanti

Vroeger ging dat toch echt wel makkelijker vind ik. Kon je je dvdtje er in doen en dan vanaf die dvd opstarten en de zaak wissen en opnieuw installeren. Dit zou nu allemaal eenvoudiger gaan? Nou, tot nu toe nog niet.

Als je me kan helpen, graag!

Bijdrager
    TheBigZ

Alles is al een keer uitgelegd.

Je zet de OS X installer op een extern medium (DVD, USB stick, USB schijf), start daarvan op, wist je interne schijf, en je doet de schone installatie.

Dat ging “vroeger” ook al zo.

Bijdrager
    fred44nl

als je met cmd+R bent opgestart, dan maak je gebruik van de recovery partitie van de HD.
    dan kun je de gehele schijf idd niet wissen.
    maar wel de partitie Macintosh HD, waar Lion of ML opstaat.
    je kunt met het hulpprogramma Recovery Disk Assistent een usb-stick aanmaken,
    met daarop de inhoud van de recovery partitie.

Bijdrager
    avanti

Als ik die Mountain Lion download, kan ik die dan wel op externe schijf plaatsen waar ook andere zaken opstaan? Is dat geen probleem? Je hoeft toch geen schone externe harde schijf te hebben?

Bijdrager
    avanti

En is het zeker dat Moutain Lion niet gelijk automatisch gaat installeren als ie klaar is met downloaden vanuit de app store?

Bijdrager
    fred44nl

waarom zou je de download op een externe HD willen zetten ??
    je hoeft de download niet te bewaren, want dat doet Apple wel voor je.
    hij gaat zeker niet helemaal vanzelf installeren.
    en als ie dat wel zou doen, wat is dan het bezwaar ??

Bijdrager
    avanti

Dit is een beetje onbekend terrein voor mij. Maar ik wil dus een volledig schone installatie uitvoeren, dan moet ik toch die download op een externe hd plaatsen om vervolgens de harde schijf van de laptop te kunnen wissen?

Bijdrager
    fred44nl

nee hoor, dat kan ook vanaf de recovery partitie, of een recovery usb-stick.

maar je kunt ook vooraf ML downloaden en de installer daar uit halen.
    http://www.macworld.com/article/1167857/how_to_make_a_bootable_mountain_lion_install_drive.html

ook kun je ML downloaden en niet installeren, maar op een externe HD plaatsen.
    als je dan van een recovery usb-stick opstart, dan kun je later de gedownloade ML
    vanaf de externe HD installeren.

hier heb je nog iets:
    http://www.worldofapple.nl/2012/07/bootable-usbdvdexterne-hdd-installatie-maken-van-os-x-10-8-mountain-lion/

Bijdrager
    avanti

Oke, ik kies er dan voor om ML op een dvd te branden en die dan te gebruiken als opstartschijf. Als ik dan opstart van de dvd, kan ik dan de hdd van de Macbook dan gewoon wel wissen en dan vanaf de dvd ML installeren?

Bijdrager
    fred44nl

als je van een installatie-dvd opstart, dan kun je de interne HD zeker wissen.
    een dvd is niet nodig.
    een recovery stick is voldoende.
    uit voorzorg zou ik die usb sick soweiso maken.
    beter mee-verlegen dan om-verlegen:)

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    avanti

Hij is klaar met downloaden van ML maar ik kan m niet vinden. Ik zie in de map programma’s wel het “installeer OS X Moutain Lion” staan maar niet het bestand dat ik wil branden. Waar komt die dan terecht om m te kunnen branden?

Bijdrager
    fred44nl

“Installeer OS X Mountain Lion” is wel het programma wat je moet hebben.
    maar de dmg die je moet branden, die zit daar in.
    klik er maar eens rechts op en kies “Toon pakketinhoud”

maar dat is toch iets wat in één van b.g. links is genoemd.

Bijdrager
    avanti

Heb het gevonden en brandt al

Bijdrager
    avanti

was iets te voorbarig

Inactief
    Anoniem

Waarom eigenlijk een schone installatie, heb je problemen met je Mac?

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.