20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    mobstar07

Wireless snelheid met UPC Fiber Power

Vandaag eindelijk de monteur op bezoek gehad die Fiber Power 90 voor me aansloot.
    Alles werkte naar behoren totdat ik wat online speedtests deed: wireless haalde ik met mijn iMac verbonden met Time Capsule telkens rond de 60Mbps. Beide producten zijn van 2009 en ondersteunen 802.11n.
    Verbond ik de iMac direct met een ethernetkabel aan het modem, dan haalde ik keurig tegen de 90Mbps. Ik heb beide methodes tevens geprobeerd met de MacBook (ook 2009) van m’n vriendin, maar leverde dito resultaat op.

Hmmm, dus nog even alle instellingen gecheckt met de Airport Utility, maar leek in orde. Alleen 802.11n (5GHz) ingsteld, met en zonder WPA2 geprobeerd, met multicast waarden gepingeld etc. Ook de verzendsnelheid gecheckt in het Apple wirelessmenu (option-click); deze gaf 270 aan. Ik zit er 2 meter vandaan, zonder andere apparatuur in de buurt.

De vraag is; zijn er meer mensen met een soortgelijke setup die ook deze snelheidscap (rond de 60) ervaren?
    Is het misschien zo dat de Time Capsule niet overweg kan met hoge WLAN snelheden die UPC tegenwoordig biedt?
    Of wellicht de Airport kaart in mijn iMac zelf, de Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.38.35)?

Ik hoop dat iemand me opweg kan helpen! Ik kan anders kan ik net zo goed Fiber Power 60 nemen:)

Groet,
    Maurice

Bijdrager
    Pieterr

Welcome to the real world.;-)

60Mbps (ofwel 7.5MB/s) is niet ongebruikelijk voor een N-verbinding. Het hoogste praktische getal dat ik ooit in in een review heb gelezen voor een N-router is 154Mbps (D-Link DIR-855). Verkijk je dus niet op allerlei theoretische waarden.

Zie ook Exploring Time Capsule: theoretical speed vs practical throughput.

802.11n has a theoretical speed maximum of 300 Mbits/sec, with a typical transfer rate of around 74 Mbits/sec (9.25 MB/sec) with an ideal signal.

Bijdrager
    mobstar07

Ok dank! Dat wordt dus wired of mijn abo downgraden en tevreden zijn.

Groet

Bijdrager
    Pieterr

Als je al wat langer op deze aardkloot rondloopt en nog de 28k8 (=0.029 Mbps) piep-kraak modems hebt meegemaakt dan kun je érg tevreden zijn met alles wat boven de 10 Mbps uitkomt.;-)

Bijdrager
    Yosemite

Als ik mijn AirPort Extreme instel op N (2,4 Ghz band) dan heb ik volgens Network Utility een 130 Mbps wireless verbinding die effectief denk ik zo’n 60 Mbps haalt. Te weining dus voor een 90 Mbps kabelinternet verbinding.

Als ik de Airport Extreme instel op N (5 Ghz band) dan heb ik een 300 Mbps verbinding wat wel ruim voldoende is voor de snelste kabelinternet verbindingen.

Mijn advies is om de N standaard op 5 Ghz te gebruiken.

Bijdrager
    prullenbak

ik haal daarentegen met mijn 54mbps wireless netwerk en fiberpower30 krap 13mbps, als ik geluk heb:(

Bijdrager
    prullenbak
    ”Pieterr”

Als je al wat langer op deze aardkloot rondloopt en nog de 28k8 (=0.029 Mbps) piep-kraak modems hebt meegemaakt dan kun je érg tevreden zijn met alles wat boven de 10 Mbps uitkomt.;-)

je knipoog maakte je reactie nog wel ok, maar anders is het onzin natuurlijk…als je een brood gaat kopen bij de bakker en je krijgt 2 boterhammen zeg je ook niet “ach, als je de oorlog hebt meegemaakt, ben je blij met meer dan 1 boterham” :P

Bijdrager
    Pieterr

@prullenbak: Ik ben prima tevreden met de 16Mbps downloadsnelheid die ik nu heb. Eens in de paar maanden word ik opgebeld door een UPC-verkoper die me vertelt dat ik een dief van m’n eigen portemonnee ben als ik niet upgrade naar XX Mbps. Zolang ik mijn TV-kanalen niet via Internet binnenkrijg heb ik geen behoefte aan een hogere bandbreedte.

Bijdrager
    prullenbak
    ”Pieterr”

@prullenbak: Ik ben prima tevreden met de 16Mbps downloadsnelheid die ik nu heb. Eens in de paar maanden word ik opgebeld door een UPC-verkoper die me vertelt dat ik een dief van m’n eigen portemonnee ben als ik niet upgrade naar XX Mbps. Zolang ik mijn TV-kanalen niet via Internet binnenkrijg heb ik geen behoefte aan een hogere bandbreedte.

neemt niet weg dat ze moeten leveren wat ze zeggen, toch? k heb een fiberpower 30 abonnement, dan wil ik iig boven de 20 uitkomen. Zo hoort dat. Als ik “1 liter e” melk koop, zit er ergens tussen de 990 en 1010 ml melk in. En niet 500.

Bijdrager
    Pieterr

Je hebt mij ook niet horen beweren dat je maar tevreden moet zijn met 10Mbps als je voor 30Mbps betaalt.

Heb jij wel eens gemeten wat je aan Mbps haalt als je Mac via een ethernetkabel is aangesloten? Ik vermoed dat je dan boven de 25Mbps komt (met een 30Mbps abonnement). Je kunt de internet-provider niet verantwoordelijk houden voor hetgeen jij bij je thuis aan Mbps via je draadloze G-router haalt. Dat is van teveel andere factoren afhankelijk.

Bijdrager
    prullenbak

Ik kreeg exact dezelfde snelheden met kabel als via wifi (wifi is ook 54mbps, dat is bijna 2 keer zoveel dan de 30 die via de kabel binnen zou moeten komen, dus de ‘bottleneck’ zit daar dan niet he :P)

Ook leuk om te vermelden is dat dit de snelheidstest is die UPC zelf op de site heeft. speedtest.nl geeft aanzienlijk lagere snelheden, en daar kijk ik dan maar niet eens meer naar.

Bijdrager
    Pieterr
    ”prullenbak”

wifi is ook 54mbps, dat is bijna 2 keer zoveel dan de 30 die via de kabel binnen zou moeten komen, dus de ‘bottleneck’ zit daar dan niet he.

Dat is de denkfout die je maakt. Die 54Mbps is een theoretische waarde. In de praktijk mag je blij zijn als je 24Mbps (=3MB/s) haalt via je G-netwerk.

Bijdrager
    prullenbak

maar via de kabel is ie net zo langzaam? En 24 is nog steeds geen 14?

De echte waarde kun je trouwens ook zien ( onder windows. k heb t met 4 computers getest, verschillende besturingsystemen). En die gaat nooit onder de 40.

Anyway, niemand hier die er iets aan kan doen. het is iets tussen mij en UPC, en dat komt ook best goed. En zo niet dan wil ik weer terug naar 10mbps (waarbij ik altijd netjes 9 haalde, via speedtest.nl…Het is dus zelfs langzamer geworden.)

Bijdrager
    Pieterr

Dan heeft Rivanov het beter getroffen: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2147900#2147900
    Bel anders gewoon eens met UPC.

Bijdrager
    prullenbak
    ”Pieterr”

Dan heeft Rivanov het beter getroffen: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2147900#2147900
    Bel anders gewoon eens met UPC.

Ja ga ik ook doen (ze zouden mij vandaag zelf bellen, maar gebeurt weer neit natuurlijk…haha)

Geblokkeerd
    Anoniem

Zeg Mobstar,

kun je me toevallig uitleggen hoe jij je Time Capsule aan de praat hebt gekregen met de UPC modem?

Ik heb hier een UPC-fiber 30 abonement en heb een Thomson modem/router combi,
    waarschijnlijk een andere variant dan die jij hebt, maar ik heb geen idee hoe ik de
    Time Capsule het hele wifi en routergedeelte kan laten overnemen en de UPC-modem
    als het ware alleen als modem kan laten fungeren.

Alvast bedankt!:)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Pieterr

Wat is het typenummer van die Thomson die je van UPC hebt ontvangen?
    Ik heb zelf nog zo’n Arris Touchstone TM502B maar ik heb geen Fiber Power.

[size=9:3bf1c32194]Ik zie dat je hier ook al actief bent.[/size:3bf1c32194]

EDIT: ik zie het antwoord inmiddels in http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=152228

Thomson TW850-4u all-in-1

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is een Thomson TW850-4u:)
    Ik heb trouwens 2 screenshotjes van wat ik dénk dat ik moet aanpassen op
    de één of andere manier:

– DMZ-pagina
    http://files.getdropbox.com/u/23967/DMZ-host.jpg

– LAN-settings pagina
    http://files.getdropbox.com/u/23967/LAN-network-config.jpg

Ik weet dat ik de TC via ethernet op de LAN-poort van de modem moet aansluiten,
    maar wat ik verder moet doen is een beetje een waas.

Dank voor de reactie in ieder geval!:)

Bijdrager
    Pieterr

We schaken ondertussen op twee borden. Misschien maar in je eigen draadje verder gaan?
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=152228

Geblokkeerd
    Anoniem

Is goed:)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.