18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Catbert

Wired geheugen Macbook

Ik heb een vraag over het geheugenbeheer op een Mac.
    Mijn MacBook (OSX 10.5.5 2,2 GHz Intel dual core) maakt direct na het opstarten, zonder dat er progjes draaien al gebruik van ca. 500Mb wired geheugen. Ik weet dat dit niet aangepast kan worden en dat het geheugenbeheer van een mac efficient is, maarrrrr….
    Vorige week heb ik mijn vader een Imac 20″ 2,4 GHz ‘aangesmeerd’ en deze gebruikt na starten slechts 200Mb. Is bekend dat MacBook veel systeemgeheugen (=wired) nodig heeft?

Bijdrager
    Josebo.

Hier staat-ie met MSN en Safari op 300MB wired. Zit dus nog niet aan die 500 van jou..

Bijdrager
    Catbert

Na een avondje werken staat de teller op:
    Beschikbaar 879,74MB
    Wired 702,95 MB
    Actief: 1,12 GB
    Inactief: 1,32 GB
    In gebruik 3,13 GB

Ik heb genoeg geheugen (4GB) en mijn Mac is ook niet traag, maar ik vind het vreemd dat er zo’n verschil in het wired geheugengebruik zit. Voor de upgrade naar 4GB (zat standaard 1GB in) was het Wired geheugengebruik overigens vergelijkbaar.

Bijdrager
    jabesse

Bedenk dat bij een MacBook het videogeheugen ook in de ‘wired’ categorie zit. Een IMac heeft apart videogeheugen, en wordt dus niet meegeteld in de ‘wired’ categorie.

Bijdrager
    Rapatski

Wired: 270mb.
    Active: 1.06gb
    Inactive: 586mb
    Free: 98mb

Op dit moment open: Lightroom, Photoshop, Dreamweaver, Adium, Firefox, Mail, Fetch, Azureus, Safari & Preview.

…volgens mij maakt het dus niet uit was je open hebt staan, dat gaat in actief/inactief zitten.
    Ik heb wel net een frisse install gedaan vandaag, met TM restore om de apps weer terug te zetten.

Bijdrager
    sven-

Ik heb zelf nog wel eens het idee dat de grootte van “wired” toeneemt als je totale hoeveelheid RAM in je Mac groter is; dat je Mac beseft dat het “meer in je RAM kan zetten”.

Bijdrager
    1984

Eigenlijk moet je daar ook niet gaan kijken zolang je Mac lekker draait.

Bijdrager
    Rapatski
    ”1984″

Eigenlijk moet je daar ook niet gaan kijken zolang je Mac lekker draait.

Mehhh dat is een rare macgebruiker-logica die ik als driejarige echt niet kan bevatten. We zitten hier wel in het hardware (=geek) forum, dus dit soort redeneringen tellen niet …

Bijdrager
    iJoost

Het is een gangbare term uit het virtuele geheugensysteem van Unix. De reden dat er gezegd wordt dat je er geen zorgen over hoeft te maken is heel simpel dat de waarden die je ziet pas betekenis krijgen als je echt begrijpt hoe het paging mechanisme werkt. Veel mensen op een forum als dit denken nu eenmaal dat ze dat wel ongeveer begrijpen terwijl ze het alleen maar… ongeveer begrijpen.;-) Wat in dit geval gemakkelijk kan leiden tot verkeerde conclusies.

Wired betekent dat deze pagina’s niet uitgeswapt worden.

Als je wilt weten of je geheugen te kort hebt, dan kun je kijken naar de page outs. En dan met name niet naar het aantal page outs maar naar het gedrag ervan. Als het aantal page outs voortdurend oploopt terwijl je normaal aan het werk bent, dan heb je te weinig geheugen. Als het alleen maar even tijdelijk oploopt als je een programma of een bestand opent of als het zelfs gewoon op 0 blijft staan, dan heb je genoeg geheugen. Page ins zijn normaal en zeggen niets over of je genoeg geheugen hebt.

Als je echt meer wilt weten over het Unix geheugenbeheer dan kun je daar op internet wel het nodige over vinden.

Bijdrager
    Catbert

iJoost,

Ik begrijp het vast niet helemaal, maar ik kan nog net volgen dat ik er bij page ins/outs geheugen geswapt wordt en dat op dat moment je (veel tragere) HD als RAM wordt gebruikt. Dit is bij mij niet het geval (teller staat bijna altijd op 0), maar dat was ook niet mijn vraag.
    :wink:
    Behalve dat mijn MacBook idd shared Videogeheugen heeft begrijp ik nog steeds het (best wel grote) verschil niet van hoeveelheid wired memory gebruik van mijn Mac t.o.v. anderen, of hoe ik kan uitvinden welke apps of hardware deze belasting vragen.

Bijdrager
    iJoost

Als je wilt begrijpen waarom er zoveel wired gebruikt wordt als er gebruikt wordt, dan zul je je toch echt behoorlijk moeten verdiepen in de werking van Unix. Wired wordt voornamelijk gebruikt voor het operating system zelf en de uitbreidingen daarvan.

Los daarvan is de boodschap nog steeds dat je je er geen zorgen over hoeft te maken. Het is bijvoorbeeld beslist geen indicatie dat je te weinig geheugen hebt. En het is ook niet aan te raden om er iets aan te veranderen, zelfs als je wel zou begrijpen waarom het precies zoveel is als het is. Hetzelfde geldt voor de grootte van de swapfiles, de verdeling inactive versus free, etc.

Daarom begon ik ook over page outs. Omdat je daarmee dus wel zelf kunt nagaan of je genoeg geheugen hebt en of er snelheidswinst te halen valt door meer geheugen toe te voegen. Als dat goed zit, dan kun je het beste het systeem verder gewoon laten doen waar het goed in is.

Bijdrager
    Pieterr
    ”iJoost”

Als je echt meer wilt weten over het Unix geheugenbeheer dan kun je daar op internet wel het nodige over vinden.

Of leg dit boek op je nachtkastje. Slaap je ook goed van.;-)

Bijdrager
    –help

Het komt er kortgezegd op neer dat het hele idee van Mac OS zijn geheugenmanagement is dat hij zoveel mogelijk van het werkgeheugen verdeelt over de programma’s die openstaan. Indien er toch een programma meer geheugen nodig heeft haalt hij dit van een ander programma af. Dit heeft als voordeel dat er veel minder hoeft geswapped te worden met de HDD. Ik zou zeggen als je dit soort vragen jezelf stelt moet je misschien even je gaan verdiepen in Mac OS:)

Bijdrager
    Rapatski

bmwmaster begrijpt het in ieder geval ongeveer.

Maar volgens mij begrijpen jullie Catberts vraag niet helemaal. Hij is niet bezorgd over dat hij te weinig geheugen zou hebben, hij wil simpelweg weten hoe het komt dat zijn Mac meer ‘wired’ geheugen heeft dan bijvoorbeeld die van mij.

Daar ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar. Belangrijk? Welnee, maar ik vind het gewoon leuk om te weten.
    Net als hij, geloof ik.

Bijdrager
    Pieterr

Zoals door iJoost reeds aangegeven, is er genoeg te vinden over dit soort zaken met Google.
    Een van de eerste hits levert dit artikel: http://sg80bab.blogspot.com/2007/03/is-my-mac-using-too-much-memory.html

Bijdrager
    Catbert

Ik heb natuurlijk zelf ook al gegoogled naar dit soort onderwerpen en het bewuste artikel gelezen. Hierin wordt uitleg gegeven over de wijze waarop OSX omgaat met geheugen (wired= geheugen nodig om besturingssysteem te laten draaien, actief=geheugen dat wordt gebruikt door draaiende programma’s, inactief= geheugen dat recent is gebruikt en dat snel opnieuw aangesproken kan worden indien eenzelfde handeling opnieuw uitgevoerd gaat worden).

Zoals Kapatski ook aangeeft ik wil graag weten WAAROM het wired geheugen bij mij relatief veel ruimte pakt. Volgens mij kan het niet anders dan dat er hardwarematig concessies zijn gedaan die door het geheugen opgevangenmoeten worden (bijv. videokaart die via wired aanspraak maakt).

Moderator
    unSOUND
    ”Catbert”

wired= geheugen nodig om besturingssysteem te laten draaien

Dat klopt al niet…

Bijdrager
    Pieterr

Deze Google levert resultaten uit betrouwbare bron, bv de eerste hit.

Wired Memory
    Wired memory (also called resident memory) stores kernel code and data structures that should never be paged out to disk. Applications, frameworks, and other user-level software cannot allocate wired memory. However, they can affect how much wired memory exists at any time. There is memory overhead associated with each kernel resource expended on behalf of a program.

As you can see, each thread created, each subprocess forked, and each library linked contributes to the resident (=wired) footprint of the system. In addition to wired memory generated through user-level requests, the following kernel entities also use wired memory: VM objects, the virtual memory buffer cache, I/O buffer caches, drivers.

Wired data structures are also associated with the physical page and map tables used to store virtual-memory mapping information. Both of these entities scale with the amount of available physical memory. Consequently, when you add memory to a system the wired memory increases even if nothing else changes.

”Catbert”

Voor de upgrade naar 4GB (zat standaard 1GB in) was het Wired geheugengebruik overigens vergelijkbaar.

Deze uitspraak is dus niet correct.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.